Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2414629_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Uddannelses- og Forskningsudvalget har den 11. maj. 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 182 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva-
res.
UFU alm. del spørgsmål 182:
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune, Hol-
bæk Kommune og Bornholms Regionskommune om balance i adgang til uddan-
nelser i Danmark, jf. UFU alm. del - bilag 74.
Svar:
Regeringen har med udspillet ”Tættere på –
Flere uddannelser og stærke lokal-
samfund”,
der blev offentliggjort den 27. maj 2021, sat en ambitiøs retning for et
Danmark i bedre balance
også når det gælder uddannelse. Ens fremtid må ikke
blive afgjort af, om man bor i en af de største byer eller ude i landet, og derfor skal
der være gode muligheder for uddannelse uanset, hvor man bor og vokser op. Li-
gesom der skal være adgang til kvalificeret arbejdskraft og uddannede velfærds-
medarbejdere i alle dele af Danmark.
Jeg ser rigtig mange gode perspektiver i henvendelsen fra Ringkøbing-Skjern
Kommune, Holbæk Kommune og Bornholms Regionskommune i forhold til at lyk-
kes med at skabe flere uddannelsesmuligheder lokalt. I henvendelsen fremhæves
bl.a., at lokal forankring i form af opbakning fra kommuner og lokale arbejdsplad-
ser er afgørende for at skabe bæredygtige uddannelser i nærområdet. Det frem-
hæves også, at fleksibilitet og økonomisk prioritering er nødvendig.
I regeringens udspil har vi lagt op til at gøre de økonomiske rammer for at drive
uddannelser uden for de største byer bedre, end de er i dag. Vi vil øge det nuvæ-
rende grundtilskud til decentrale uddannelsesudbud, som udløses pr. udbudssted
uden for de store byer og uden for hovedcampus. Samtidig vil vi indføre et nyt re-
gionalt taxameter, så uddannelsesudbuddene uden for de fire største byer får en
højere takst pr. studerende.
Jeg er desuden meget enig i, at det er en forudsætning for at lykkes med ambitio-
nen om at skabe flere uddannelser lokalt, at aktørerne i nærområdet bakker op.
De senere års udvikling af nye lokale uddannelser har vist, at der er behov for
større fleksibilitet og manøvredygtighed, hvis der skal skabes flere uddannelses-
14, juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
232711
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentar til henvendelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune, Holbæk Kommune og Bornholms Regionskommune om balance i adgang til uddannelser i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren
2414629_0002.png
pladser uden for de største byer. Regeringen har derfor i april 2021 fremsat lov-
forslag om nye uddannelsesfilialer. Uddannelsesfilialer er en ny og mere fleksibel
udbudsform, hvor de videregående uddannelsesinstitutioner hurtigt og enkelt kan
etablere og afprøve en eksisterende uddannelse i en ny by, hvis opbakning fra lo-
kale aktører, herunder kommuner og virksomheder, taler for dette. Der vil ved god-
kendelse af de nye uddannelsesfilialer blive lagt vægt på, at der er indgået forplig-
tende samarbejdsaftaler mellem uddannelsesinstitutionen og lokale aktører for at
understøtte rekrutteringen af studerende samt deres efterfølgende beskæftigelse.
Jeg vil desuden bede mit ministerium om sammen med Indenrigs- og Boligmini-
steriet at undersøge, om der er behov for at etablere en mere klar lovhjemmel ift.
kommunernes muligheder for at understøtte et lokalt miljø omkring videregående
uddannelse.
Med regeringens udspil har vi sat de første 25 prikker på Danmarkskortet med nye
uddannelser, som vi tror på
bl.a. efter en vurdering af de lokale behov og opbak-
ning til uddannelserne. Med udspillets initiativer vil der blive skabt fundament for
udvikling af endnu flere decentrale uddannelser. Vi håber derfor, hvis der er poli-
tisk opbakning til at føre udspillet ud i livet, at kommunerne vil tage del i dialogen
og afsøge de nye muligheder i samarbejde med det lokale erhvervsliv, uddannel-
sesinstitutioner og andre relevante aktører.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2