Danmarks Innovationsfond
9. februar 2021
Tilsynsudtalelse vedrørende Danmarks Innovationsfond
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 3544 6200
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
1. Indledning
1.1 Baggrund
Den daværende Styrelse for Institutioner og Uddannelsesstøtte (pr. 1. oktober
2020 Uddannelses- og Forskningsstyrelsen) modtog den 20. juni 2020 en henven-
delse vedrørende påståede uregelmæssigheder i Danmarks Innovationsfond (her-
efter Innovationsfonden).
Henvendelsen kom fra to tidligere medarbejdere i Innovationsfonden. De to tidli-
gere medarbejdere var begge den 3. juni 2020 blevet varslet afskediget af fonden.
Vedlagt henvendelsen var bl.a. to høringsbreve af 17. juni 2020 med bemærknin-
ger til fonden vedrørende de varslede afskedigelser samt en række bilag.
I henvendelserne blev det bl.a. gjort gældende, at afskedigelserne hang sammen
med, at de tidligere medarbejdere havde advaret fondens ledelse om, at denne
var på vej til at handle i strid med gældende ret i forbindelse med Innovationsfon-
dens hastebehandling og udmøntning af midler i marts 2020 til en konkret ansøg-
ning.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen fører tilsyn med Innovationsfonden, jf. § 26,
stk. 1 og 2, i lov om Danmarks Innovationsfond, jf. § 15, nr. 6 og 7, i bekendtgø-
relse nr. 1401 af 25. september 2020 om delegation af uddannelses- og forsk-
ningsministerens beføjelser til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen fører således tilsyn med fondens forvaltning
af bevillinger og fører derudover et legalitetstilsyn med, at fonden udøver sit virke
lovligt i henhold til lov om Danmarks Innovationsfond samt forvaltningsloven m.v.
1.2 Styrelsens sagsoplysning i forbindelse med tilsynet
Som led i styrelsens tilsyn med Innovationsfonden anmodede styrelsen den 25.
juni 2020 fonden om en redegørelse vedrørende henvendelsen af 20. juni 2020.
Ref.-nr.
20/26687-66
Side 1/43