Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2380352_0001.png
Notat
Modtager(e)
> M
Bilag 1: Skematisk oversigt over redegørelser om strategiske overve-
jelser, arbejde med sprogkrav m.v.
Tabel 1
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og agenter
Institution
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
Dania har en meget lille udvalgt skare af agenter, som akademiet har arbejdet
med i mange år. De kender det danske uddannelsessystem og Dania godt
og
er bekendt med det danske Code of Conduct for rekruttering af internationale
studerende. Via dette samarbejde er Dania i stand til at rekruttere internationale
studerende til vores engelsksprogede uddannelser, da vores agenter har et
lokalt markedskendskab ift. sprog, kultur og uddannelse, som Dania er afhængi-
ge af, for at kunne optage kvalificerede og dygtige udenlandske studerende.
Mangfoldighed og internationalt studiemiljø på institutionen
IBA vil gerne have internationalt studiemiljø med så mange forskellige nationali-
teter som muligt, hvilket bidrager også til de lokale danske studerendes interna-
tionalisering, global mindset og kulturforståelse.
Kvaliteten af internationale studerende
IBAs samarbejdspartnere i Europa og uden for EU/EEA-lande sikrer, at alle
ansøgere sender de nødvendig og rigtige dokumenter, samt opfylder optagel-
seskravene. Det er IBA, som vurderer om de enkelte studerende er kvalificeret
eller op-tages. IBA gennemfører personlig/Skype interview med ALLE internati-
onale ansøgere før optag og hermed sikrer at studerendes motivation, kvalifika-
tioner og engelske sprogkundskaber lever op til kravene.
-
ZEALAND ser agenter, som en af muligheder vi har i forhold til at komme i
kontakt med en potentiel ansøger. De agenter som vi samarbejder med har
samarbejdet med ZEALAND i flere år, hvorfor de har et godt kendskab til vores
institution, den type uddannelser vi udbyder, samt de konkrete uddannelser.
Zealand - Sjællands
Erhvervsakademi
Når vi samarbejder med en agent er Code of Conduct centralt. Vores samar-
bejdsaftale indeholder foruden selve aftalen også en ZEALAND Code of Con-
duct der har udgangspunkt i den centrale Code of Conduct. Vi laver ligeså en
løbende kvalitetssikring af Code of Conduct via studiestartsevalueringen. Se
vedhæftede ZEALAND Code of Conduct for eksempel.
Det er vigtigt for Zealand at de potentielle ansøgere bliver vejledt grundigt i
forhold til valg af uddannelse
placering, indhold, forventninger
inden ansøg-
ning.
På EASV har vi 3 erhvervsakademiuddannelser, der udbydes på engelsk, og på
alle 3 uddannelser oprettes der ét hold pr år. Vi ønsker, at der på disse hold er
en bred sammensætning af studerende fra mange forskellige lande, der sam-
men med danske studerende sikrer et inspirerende internationalt miljø på holde-
ne. Det betyder, at vi ønsker at rekruttere studerende bredt i hele Europa, og det
ville være umuligt for et lille akademi med få midler til markedsføring og uden
ansatte, der er dedikerede til rekruttering i udlandet.
Erhvervsakademi
SydVest
Ved at anvende agenter er vi synlige i en lang række lande, og vi er via agenter-
ne synlige på f.eks. uddannelsesmesser og på ungdomsuddannelserne i de
pågældende lande. Samtidig bliver vore udgifter til markedsføring i udlandet en
variabel omkostning, der varierer med antallet af optagne studerende, og det er
væsentlig for os, da vi på grund af usikkerhed omkring det årlige optag af uden-
landske studerende ikke ønsker at have for store faste omkostninger til rekrutte-
ring.
13. april 2021
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Erhvervsakademier,
Professionshøjskoler og Maritime
Institutioner
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7800
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
Erhvervsakademi
Dania
Erhvervsakademi
Kolding
Erhvervsakademi
Midtvest
Ref.-nr.
21/05745-39
Side 1/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0002.png
Institution
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
Vores internationale uddannelser er rygraden i akademiets internationalisering.
De giver mulighed for gensidig udveksling; sikrer dansk erhvervsliv veluddannet,
international arbejdskraft og giver mulighed for internationalisering ”hjemme” for
studerende, der ikke kan rejse ud.
Agentaktiviteter understøtter vores internationale strategi med høj faglig kvalitet
af ansøgere og nationalitetsdiversitet blandt internationale studerende, der
fordeles på forskellige hold (sammen med danske ansøgere for at få optimal
integration og internationalisation-at-home-effekt).
Det tætte samarbejde med agenter som lokale repræsentanter skaber kvalifice-
rede ansøgere til uddannelserne. Vi er meget grundige med at vedligeholde
forpligtende relationer med agenterne, så de leverer kvalificerede ansøgere. Vi
har stort fokus på opfølgning og videndelingsmøder og en nøje planlagt proces,
så vi optimerer samarbejdet mhp. høj kvalitet i ansøgere fra agenter.
Cphbusiness har flere ansøgere end studiepladser til det internationale optag.
Det er kun mellem 70-80 ansøgere, som vi optager via agenter på et skoleår.
Det samlede optag på vores internationale hold i markedsføringsøkonom og
service-økonom er på i alt 480 pr. skoleår.
Erhvervsakademi
Aarhus
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Copenhagen Busi-
ness Academy
Vi benytter samarbejdet til at øge ansøgertallet for derigennem at kunne sikre en
bedre kvalitet af de ansøgere, som vi optager, og vi opnår også derved en større
diversitet på vores internationale hold. Via samarbejdet med agenterne kan
Cphbusiness kvalificere de internationale ansøgeres studievalg, idet vi dels
understøtter agenterne i deres orientering af ansøgerne, dels deltager vi selv
ved messer arrangeret af agenterne og visiterer ofte ansøgere i deres hjemlan-
de - hvor agenterne sørger for planlægningen af samtalerne.
Strategiske internationale partnersamarbejder:
KEA overvejer at udvide Degree Completion (DC) aftalen til at omfatte 1-2 yder-
ligere, afprøvede canadiske partneruniversiteter, da fastholdelsesgraden hos
tidligere deltagere har været høj, og fordi de studerende bidrager positivt til
engelsk-niveauet (modersmål) og det sociale sammenhold i klasserne. Desuden
har DC programmet bidraget positivt til KEA’s øvrige strategiske samarbejde
med partnerinstitutionen og har banet vejen for andre fælles projekter. KEA
overvejer ikke på nuværende tidspunkt at udvide DC-aftalen til andre lande.
Agenter:
Mht. agenter har KEA skåret kraftigt ned over de sidste 5 år. Vi har færre men
gode agenter, som hver især er eksperter inden for nogle afgrænsede, geografi-
ske områder. Vores agenter kender det danske uddannelsessystem i detalje, og
de bliver løbende holdt ajour af KEA om optagelseskrav, kvalitetskrav, sprogkrav
og øvrige vigtige informationer, som de anvender, når de udvælger de mest
egnede kandidater til vores uddannelser. Vores agenter leverer kvalitetsstude-
rende, som bliver fastholdt grundet den grundige screening.
Ud af det samlede optag i 2020 på KEAs internationale linjer blev 8,9% optaget
via en agent.
Betalingsmodellen for agenterne er vigtig, da den har til formål at sikre et incita-
ment til, at de internationale ansøgere er egnede til optagelse og så velkvalifice-
rede, at de med sikkerhed kan gennemføre hele uddannelsen.
Københavns Er-
hvervsakademi
Arkitektskolen Aar-
hus
KADK
Designskolen Kol-
ding
Fredericia Maskin-
mesterskole
Marstal Navigations-
skole
MARTEC
Maskinmesterskolen
København
Skoleskibet Georg
Stage
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 2/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0003.png
Institution
SIMAC
Svendborg Søfarts-
skole
Aarhus Maskinme-
sterskole
Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole
Københavns Profes-
sionshøjskole
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
-
-
-
-
-
UCL uddanner dimittender til et samfund, hvor det regionale arbejdsmarked er
internationalt orienteret, og hvor muligheder for vækst og udvikling forudsætter
globalt udsyn og et stærkt internationalt samarbejde om uddannelsesudvikling.
Internationalt samarbejde via partnere bidrager til øget uddannelseskvalitet og
styrkede faglige kompetencer hos de studerende og ansatte, og UCL arbejder
med at udvikle de studerendes, professionsrettede interkulturelle kompetencer,
så de kan gøre karriere på et internationalt orienteret arbejdsmarked.
UCL Erhvervsaka-
demi og Professi-
onshøjskole
Samspillet med partnerinstitutioner samt UCL’s engelsksprogede uddannelser er
også med til at fremme internationalisering ved at tiltrække internationale stude-
rende til Danmark og øge de danske studerendes internationale indsigt i og
forståelse af andre kulturer.
Samarbejdet med partnere og bureauer er et vigtigt element i UCL’s internatio-
nalisering og bidrager til udveksling samt samarbejde om uddannelsesudvikling
og forskning. Bureauerne indgår som led i at sikre en god og lødig uddannelses-
formidling om
UCL’s uddannelser til ansøgere og bidrager med både generel og
institutionsspecifik information om muligheder for at studere i Danmark til borge-
re i EU.
Professionshøjskolen UCN har værdi ud af at have internationale studerende.
De skaber et internationalt studiemiljø og en diversitet, der også efterspørges af
aftagere og studerende på tværs af baggrund. At have internationale studerende
giver et international udsyn for medarbejdere og medstuderende og det er en del
af UCNs strategiske mission. De internationale studerende bidrager med mulig-
heden for at skabe internationalisering på hjemmebane, for de studerende som
ikke ønsker eller har mulighed for at rejse ud i verden og få interkulturelle kom-
petencer. Internationale studerende har ofte særlige kompetencer der bidrager
til at skaffe kvalificeret arbejdskraft lokalt og regionalt
mange virksomheder
ønsker diversitet blandt deres ansatte og måske sproglige kompetencer for at
agere på et internationalt marked. Danske studerende får samtidig mulighed for
at studere på engelsk og tilgå en uddannelse, der ellers muligvis ikke udbydes.
Via samarbejdet med agenterne får vi henvist en stor mangfoldig talentmasse af
studerende at udvælge de dygtigste ansøgere ud fra. Vi får ansøgere, der alle-
rede er screenet af agenterne til at leve op til uddannelsernes adgangsbekendt-
gørelse, fagniveauer og engelskkrav. På den baggrund udvælger vi de bedste af
de bedste, som vi giver et uddannelsestilbud. Det betyder at vi kan tiltrække de
dygtige studerende og at der dermed er stor værdi og kvalitet forbundet med at
studerende kommer via agenter.
Via vores bilaterale partnerskabsaftaler sikrer vi gode, kvalitetssikrede mobili-
tetsmuligheder for både studerende og medarbejdere, der ønsker at udvikle
deres professionelle kompetencer i udlandet. Derudover bidrager de indgående
studerende og medarbejdere fra vores partnere til at sikre et internationalt miljø
på campus, hvilket fremmer Internationalization at Home for de studerende, der
ikke ønsker eller har mulighed for at tage på udlandsophold selv.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
University College
Nordjylland
Via vores samarbejde med agenter, sikrer vi et bredt og velkvalificeret rekrutte-
ringsgrundlag af internationale studerende fra forskellige lande. Agenterne
Professionshøjskolen
under-støtter arbejdet med at formidle om Absalon, vores optagelseskrav mv.,
Absalon
og hjælper os til at modtage velforberedte internationale ansøgere. De fungerer i
høj grad som garanter for, at vi modtager ansøgere med gode forudsætninger
for at gennemføre uddannelsen.
Gennem en løbende dialog med agenterne sikrer vi, at de både at de er opdate-
rede i forhold til vores ansøgningskrav mv., men også at de optimerer informati-
onen, hvis vi oplever, at ansøgere ikke har gode nok forudsætninger for at søge
ind.
Derudover fungerer agenterne i praksis som vores repræsentanter i det pågæl-
Side 3/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0004.png
Institution
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
dende land, hvor de via deres arbejde understøtter Absalons rekrutteringsarbej-
de på en måde, som en af Absalons egne medarbejdere ikke ville kunne løse på
samme måde herhjemme fra.
-
Agenten er VIAs lokale repræsentant, der med sit kendskab til landets uddan-
nelsessystem skal sikre kvalificeret og målrettet vejledning til ansøgere og dis-
ses forældre på det pågældende marked. Alle agenter har en
”single point of
contact” i VIAs Global Engagement-afdeling, som sikrer, at agenten lever op til
kontraktforholdene og modtager den fornødne støtte fra VIA.
University College
Syddanmark
VIA University Col-
lege
VIA lægger høj vægt på kvalitetssikring af agentsamarbejdet. Der bliver årligt
foretaget en agentevaluering, hvor agenterne evalueres af de studerende som
en del af studiestartsundersøgelsen. Derudover afvikles webinarer forud for
hvert optag for agenterne samt pre-arrival- og admissionwebinarer for agenter-
nes ansøgere. Hvert andet år inviteres agenterne på agentseminar med fokus
på at styrke samarbejdet og drøfte fælles indsatser, udfordringer og målsætnin-
ger.
-
-
-
-
-
SDU anvender agenter til rekruttering af udenlandske studerende til udvalgte
ingeniøruddannelser. Det gælder, hvor der er et særligt behov for at uddanne
flere ingeniører til det regionale arbejdsmarked, end det er muligt at uddanne
med unge fra Danmark på trods af store målrettede indsatser for at tiltrække
flere danske studerende.
Agenterne anvendes derfor strategisk i forhold til diplom- og civilingeniøruddan-
nelserne i Sønderborg i electronics, mechatronics og mechanics på CIE og CIM,
hvor der er stor regional efterspørgsel efter uddannede kandidater blandt virk-
somhederne.
Virksomhederne i regionen støtter op om den internationale rekruttering og
aftager i høj grad de internationale dimittender. I relation til ingeniøruddannel-
serne i Sønderborg har virksomheder i regionen, som et helt nyt tiltag for stude-
rende optaget fra 2020 og fremefter, stillet en første-job-garanti til international
studerende, som dimitterer fra uddannelserne.
Det er således af afgørende betydning for SDU, at de studerende, som rekrutte-
res gennem agenter, klarer sig godt på uddannelsen, og at de efterfølgende
kommer i job i regionen.
AAU har et ønske om at sikre en grad af internationalisering på uddannelserne
bl.a. ved at danske studerende møder internationale studerende og sammen
danner netværk til fremtidens arbejdsmarked. I forhold til STEM-området har
AAU ligeledes arbejdet på at optage flere internationale ingeniør- og IT-
studerende, som kan være en del af løsningen på, at Danmark mangler ingeniø-
rer i fremtiden.
Brugen af agenter har hjulpet med at forventningsafstemme mellem ansøger og
AAU i forhold til studievalg og
–livet
på AAU. Efter dimensionering af internatio-
nale uddannelser på AAU besluttede universitetet i efteråret 2018 at
afslutte
samarbejdet med agenterne.
1. Kendskab til AU
I rigtig mange lande er det kutyme for potentielle studerende, der gerne vil læse i
udlandet at søge information og vejledning ved en agent/ samarbejdspartner. Af
samme årsag er det globalt en gængs måde at arbejde på, hvis man ønsker at
markedsføre sig som potentiel uddannelsespartner overfor studerende i udlan-
det. Agenter/ samarbejdspartnere er med andre ord for AU et redskab til at få
dygtige potentielle studerende i tale, der ellers ikke har hørt om AU i Danmark,
men om snarere universiteter i engelsktalende lande som studerende typisk
søger til.
Copenhagen Busi-
ness School
Danmarks Tekniske
Universitet
IT-universitetet
København
Københavns Univer-
sitet
Roskilde Universitet
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Side 4/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0005.png
Institution
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
2. Diversitet i studenterpopulation
Brug af agenter/ samarbejdspartnere i en række forskellige lande sikrer mulig-
hed for diversitet i nationaliteter på de forskellige uddannelser. Det er ikke muligt
for AU at være aktivt tilstede på alle markeder, hvorfor agenten/ samarbejds-
partneren er AU’s forlængede arm i markedet. En agent har et etableret kend-
skab til målgruppen, ”potentielle studerende, der ønsker at studere i udlandet”,
og er set fra målgruppens perspektiv en troværdig og tryg samarbejdspartner,
hvor de kan afsøge forskellige muligheder ift. uddannelse i udlandet. For AU er
det ligeledes en troværdig, tryg og effektiv måde at være tilstede i et bredt ud-
valg af lande, og afhængig af aftale med agenten/ samarbejdspartneren betaler
AU udelukkende gebyr, hvis og såfremt, at agenten har været aktiv i rekruttering
af en studerende, som AU selv har vurderet egnet til optag. Der, hvor agenterne/
samarbejdspartneren benyttes til specifikt at hjælpe potentielle ansøgere videre i
ansøgningsprocessen, er der f.eks. sat et maksimum ind i samarbejdsaftalen ift.
hvor mange studerende, agenten kan hjælpe videre til AU. Det er vigtigt at
understrege, at AU uddanner samarbejdspartnere og agenter, før der indgås
samarbejdsaftaler, og der følges løbende op med evaluering og evt. fornyelse af
aftaler!
3. Sikring af kvalitet
En agent/ samarbejdspartner er med til at forhåndsscreene potentielle ansøgere
og sikrer indledningsvist dels kvaliteten af ansøgeren dels, at der fremsendes en
komplet ansøgning. Den endelige kvalitetssikring og vurdering af ansøgerne ift.
adgangskrav herunder engelskniveau ligger hos AU.
4. Overvejelser ift. fastholdelse efter endt uddannelse
Der benyttes agenter/ samarbejdspartnere i lande, hvor dimittender, ifølge un-
dersøgelser, overvejende ønsker at blive i Danmark efter endt uddannelse, og
hvor der behov for kompetencerne i erhvervslivet.
5.Ved agent- og samarbejdspartnerbrug i Europa er målsætningen ikke vækst i
antal ansøgere/ optagne europæiske studerende, men rekruttering af dygtige og
talentfulde studerende indenfor de allerede gældende rammer, som AU er un-
derlagt ift. dimensionering. Ved rekruttering via samarbejdspartnere og agent-
samarbejde udenfor EU ønsker AU at væk-ste i andelen af studerende (som er
selvbetalere). Indtil videre arbejder AU (fakulteterne Nat og Tech) med én agent
udenfor EU (i Tyrkiet).
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Tabel 2
Institutionernes egen vurdering om overholdelse af Code of Conduct
Institution
Erhvervsakademi
Dania
Erhvervsakademi
Kolding
Erhvervsakademi
Midtvest
Zealand - Sjællands
Erhvervsakademi
Erhvervsakademi
SydVest
Erhvervsakademi
Aarhus
Copenhagen Busi-
ness Academy
Københavns Er-
hvervsakademi
Vurdering om overholdelse af Code of Conduct
Erhvervsakademi Dania overholder Code of Conduct som foreskrevet på ministe-
riets hjemmeside
og har også Code of Conduct liggende på egen hjemmeside.
Ja
- ingen uddannelser på engelsk/ internationale studerende
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
to udtagelser (5.2 og 8.2)
Arkitektskolen Aarhus
Vi efterlever de love og retningslinjer, der gælder for Arkitektskolen Aarhus’ virke.
KADK
Designskolen Kolding
Ja - kapitel 4 i Code of Conduct er ikke relevant for os, da vi ikke anvender part-
nere og agenter til rekruttering af studerende.
Ja - Designskolen Kolding anvender pt ikke partnere og agenter, hvorfor retnings-
linjerne i afsnit 4 ikke er relevant.
Side 5/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0006.png
Institution
Fredericia Maskin-
mesterskole
Marstal Navigations-
skole
MARTEC
Maskinmesterskolen
København
Skoleskibet Georg
Stage
SIMAC
Svendborg Søfarts-
skole
Aarhus Maskinme-
sterskole
Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole
Københavns Profes-
sionshøjskole
Vurdering om overholdelse af Code of Conduct
- FMS har ikke udenlandske studerende eller udbud af engelsksprogede uddan-
nelser.
Retningslinjerne vil snarest blive tilgængelige på hhv. dansk og engelsk på Mar-
stal Navigationsskoles hjemmeside, ligesom studievejledningen vil henvise til dem
ved kontakt med internationale studerende.
- MARTEC ikke gør brug af partnere og agenter i rekrutteringen af studerende til
Danmark.
- Ingen rekruttering fra udlandet.
Ja - Stiftelsen Georg Stages Minde anvender pt ikke partnere og agenter, hvorfor
retningslinjerne i afsnittene herom ikke er relevante.
Ja - SIMAC anvender ikke partnere til hel eller delvist udbud af en dansk uddan-
nelse. SIMAC anvender ikke agenter. Retningslinjerne i afsnit 4 er derfor ikke
relevant og anvendes ikke.
Ikke aktuel
Ja
- DMJX udbyder ikke full degree uddannelser på engelsk og bruger ikke agenter
Ja - KP anvender pt ikke partnere og agenter til rekruttering af studerende, hvor-
for retningslinjerne i afsnittet ikke er relevante.
Ja - UCL har i januar udarbejdet og indsendt redegørelse efter anmodning fra
UFM angående UCL’s rekruttering af internationale fuldtidsstuderende (jf. An-
modning om redegørelse pr. 21. januar 2021). Dette har ført til intern revision af
UCL’s compliance med Code
of Conduct og ført til følgende opstramninger:
@4.6 UCL har hidtil ikke haft en tilstrækkelig systematisk opfølgning ift. de stude-
rendes erfaringer med bureauerne. UCL har ændret procedure, således tilbage-
meldinger fra studerende fra efteråret 2021 indarbejdes i vurderingen forud for en
eventuel fornyelse af et kontraktsamarbejde.
@8.2 CoC er nu implementeret i årshjulet for UCL’s internationale arbejde via
Internationalt Forum. Internationalt Forum har det overordnede ansvar for udvik-
lingen og realiseringen
af UCL’s internationale arbejdsprogram og sikrer kontinu-
erlig helhedsbaseret dialog mellem uddannelser og Internationalt Team.
Ja
Ja
Ja
men der arbejdes ikke med agenter
Ja
Ja
Ja
Ja - IT-Universitetet anvender pt ikke partnere og agenter til rekruttering af inter-
nationa-le studerende, hvorfor retningslinjerne i afsnittet ikke er relevant.
Ja - KU anvender ikke agenter
Ja - Roskilde Universitet anvender pt ikke partnere og agenter, hvorfor retningslin-
jerne i afsnittet ikke er relevant.
Ja
Ja - Aalborg Universitet har siden 2018 udfaset brugen af agenter og opsagde pr.
4. januar 2019 de sidste samarbejdsaftaler med agenter. 4.3, 4.4, 4.6 og 4.7 er
derfor ikke længere relevante. 4.5 efterleves stadig for de aktive studerende, som
agenterne har rapporteret ind før opsigelse af alle kontrakter d. 4. januar 2019.
Ja
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
UCL Erhvervsaka-
demi og Professions-
højskole
University College
Nordjylland
Professionshøjskolen
Absalon
University College
Syddanmark
VIA University Col-
lege
Copenhagen Busi-
ness School
Danmarks Tekniske
Universitet
IT-universitetet Kø-
benhavn
Københavns Univer-
sitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Side 6/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0007.png
Tabel 3
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, herunder
dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct.
Institution:
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, her-
under dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct:
Udover selve rekrutteringsprocessen har Dania en velfungerende optagelsesprocedure,
som varetages af Danias internationale optagelsesteam. Teamet foretager screening af
alle udenlandske ansøgninger i henhold til optagelseskravene til den pågældende uddan-
nelse
med særligt fokus på overholdelse af alle sprog-krav: Link til sprogkrav findes her:
https://eadania.com/admission/admission-requirements/. Derudover gennemfører Dania
Skype-interviews med alle ansøgere for at sikre, at sprogniveauet lever op til niveauet
dokumenteret på uddannelsesbeviset. Er der tvivl om niveauet, gennemfører Dania en
Oxford Placement-test for at sikre korrekt sprogniveau.
Først efter screening og Skype-samtaler kan udenlandske studerende, som opfylder ad-
gangskravene til den pågældende uddannelse, optages på Dania.
Optagelseskravene er tilgængelige på IBAs hjemmeside under de enkelte uddannelser:
Uddannelses- og
https://www.iba.dk/international
Forskningsstyrelsen
IBA afholder ca. en gang om året træning/workshop for agenter, hvor vi gennemgår de
forskellige krav, procedurer osv. Derudover tjekker IBA ca. en gang om året agenternes
hjemmesider og informationskanaler, og sikrer hermed at de op-lysninger, de formidler,
svarer til IBAs forventninger.
Erhvervsakademi
Kolding
Alle studerende skal opfylde de gældende optagelseskrav, samt sprogkrav i engelsk be-
skrevet på følgende side:
https://www.iba.dk/international/english-language-requirements
Som nævnt ovenfor, det er IBA som vurderer om de enkelte studerende er kvalificeret og
kan optages. IBA gennemfører personligt/Skype interview med ALLE internationale ansø-
gere før optag og hermed sikrer at studerendes motivation, kvalifikationer og engelske
sprogkundskaber lever op til kravene.
Erhvervsakademi
Midtvest
-
En ansøgning vurderes i henhold til gældende adgangsbekendtgørelse, og de kvote 2
kriterier, som gælder for ZEALANDs udbud.
Den adgangsgivende eksamen vurderes jf. eksamenshåndbogen, og der omregnes karak-
terer hvor relevant. De fagspecifikke adgangskrav vurderes på baggrund af en verifikation
af niveau (antal timer) fra hjem-institutionen.
For ansøgere med en udenlandsk adgangsgivende eksamen, har vi hidtil altid krævet en
engelsktest på minimum IELTS 6,5 test (eller en tilsvarende type test med tilsvarende
niveau), som specificeret i adgangsbekendtgørelsen. Vi har krævet dette uanset hvad
deres niveau fra ”high school” viste.
Derudover har vi interviewet alle non-EU ansøgere, som ikke allerede var i Danmark.
Zealand - Sjællands
Erhvervsakademi
Med den nye Adgangsbekendtgørelse for 2021, er der i følgebrevet udspecificeret, at vi
enten kan kræve en engelsk test eller vurdere deres fagniveau i engelsk fra ”high school”.
Hvis de har det der svarer til et dansk niveau B i engelsk med minimumskarakteren 3,0
opfylder de sprogkravet, og vi har således ikke hjemmel til også at kræve en engelsktest
samtidigt.
Vi kræver, at de uploader en verification form, hvor deres skole har oplyst, hvor mange
engelsktimer de har haft i løbet af de sidste 3 år af ”high school”. Den skal være stemplet
og underskrevet af skolen. Der kan ikke ske omregning for non-EU ansøgere, som fortsat
skal fremsende en gyldig engelsk test.
ZEALAND så gerne at det var en mulighed/hjemmel at kræve, at ansøger supplerede
deres gymnasiale engelskniveau med en engelsktest, da en karakter nødvendigvis ikke
giver en fyldestgørende indikation. Ligeledes siger vores erfaring, at der kan være forskel
fra land til land.
Vi fortsætter i 2021 med at interviewe non-EU ansøgere, som ikke allerede er i Danmark
for blandt andet at vurdere deres engelskniveau og motivation.
Erhvervsakademi
Ansøgere, der søger ind via agenter, følger helt den samme procedure som andre danske
Erhvervsakademi
Dania
Side 7/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0008.png
Institution:
SydVest
Erhvervsakademi
Aarhus
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, her-
under dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct:
og udenlandske ansøgere. Det vil sige, at ansøgere søger ind via opta-gelse.dk ligesom
andre ansøgere, og ansøgningerne, herunder dokumentation for engelskkundskaber,
vurderes af optagelsesteamet.
Vores grundige optagelsesprocedure varetages af optagsteamet, der nøje vurderer alle
ansøgninger jf. optagelseskravene til den pågældende uddannelse. Processen tilsikrer, at
alle behandles efter gældende lovgivning; at alle ansøgere
internationale som danske
behandles lige; og at samtlige sprogkrav er opfyldt. Vi kræver, at ansøgere til engelskspro-
gede uddannelser har bestået engelsk B med karakteren 3,0 jf. bekendtgørelsen. De høje
sprogkrav findes her: https://www.baaa.dk/programmes/guidelines-on-how-to-apply/apply-
for-an-ap-degree-programme-or-a-bachelor-s-programme/admission-requirements/. Inter-
nationale
ansøgere skal ud over eksamensbevis medsende en ’Verification Form’ under-
skrevet fra deres gymnasiale institution som dokumentation for timeantallet for modtaget
engelskundervisning.
Vores årelange erfaring med internationalt optag sikrer, at sprogniveauet har afgørende
tyngde i vurderingen af ansøgere. Vi har særligt sørget for, at vores kvote 2-kriterier sikrer
nødvendige sprogkrav for internationale ansøgere. De skal derfor endvidere bestå en af os
godkendt engelsktest svarende til en kvote 2-optagelsesprøve. Krav ses her:
Uddannelses- og
https://www.baaa.dk/programmes/guidelines-on-how-to-apply/apply-for-an-ap-degree-
Forskningsstyrelsen
programme-or-a-bachelor-s-programme/admission-requirements/
Alle vores internationale ansøgere har som minimum en gymnasial uddannelse fra hjem-
landet, og ansøgningerne vil således blive vurderet under såvel kvote 2 som kvote 1 (et
konverteret gennemsnit). Link til vores kvote 2 udvælgelseskriterier:
https://www.cphbusiness.dk/english/applicants/application-
guide?selected=67670&selected=67673&selected=67676&selected=67680&anchor=67765
Langt de fleste af vores internationale ansøgere dokumenterer deres kundskaber i engelsk
ved hjælp af de internationalt anerkendte engelsk tests, som er angivet på vores hjemme-
side, med den påkrævede score:
https://www.cphbusiness.dk/english/applicants/application-
guide?selected=67670&selected=67673&selected=67676&selected=67680&anchor=67769
En eventuel dispensation fra de engelsk krav, som Cphbusiness har angivet, vil bero på en
individuel samtale.
For så vidt angår ansøgerens kundskaber i matematik og økonomi henholder vi os til an-
søgerens adgangsgivende eksamensbevis, og vi tager udgangspunkt i det antal timer, der
ækvivalerer f.eks. et dansk niveau B i matematik.
Ansøgere med udenlandsk skolegang skal dokumentere at de har engelskkundskaber
svarende til niveau B. Derfor skal de, uanset uddannelsesbaggrund, tage + bestå en af de
autoriserede engelsktests (TOEFL, IELTS, Cambridge Certificate) på det fornødne niveau.
Testen må ikke være mere end to år gammel på ansøgningstidspunktet.
Kun undtaget herfor er ansøgere fra Skandinavien og engelsktalende lande (Stor-
britannien, Irland, USA, Canada, Australien, New Zealand, Sydafrika). Ansøgere herfra
dokumenterer deres engelskniveau via bestået uddannelse på gymnasialt niveau, hvori
engelsk på mindst B niveau naturligt indgår.
KEA tjekker at ansøgers data på prøve- og eksamensbeviser
navn, fødselsdato, foto
stemmer overens med informationen fra det øvrige ansøgningsmateriale, som indsendes
via Optagelse.dk. Ved evt. tvivl om indsendte dokumentations ægthed, kontakter KEA den
udstedende institution, og tjekker at prøve- eller eksamensbeviset er korrekt.
Ansøgere der ikke efterlever adgangsbekendtgørelsens udstukne krav og retningslinjer,
optages ikke.
-
Designskolen Kolding har en nøje planlagt optagelsesproces, hvor akademisk baggrund
tjekkes administrativt og ansøgerne er igennem en individuel selektionsproces af det vi-
denskabelige personale. Optagelseskriterier er nøje beskrevet på skolens hjemmeside og
let tilgængeligt for alle ansøgere. De er beskrevet både på den danske og engelske del af
skolens website. Nærmere beskrivelse på engelsk kan ses via dette link:
https://www.designskolenkolding.dk/en/MAadmission
-
Internationale studerende følger uddannelsen på dansk, uddannelsen udbydes på dansk i
henhold til bekendtgørelsen.
-
-
Copenhagen Busi-
ness Academy
Københavns Er-
hvervsakademi
Arkitektskolen Aar-
hus
KADK
Designskolen Kol-
ding
Fredericia Maskin-
mesterskole
Marstal Navigations-
skole
MARTEC
Maskinmesterskolen
København
Side 8/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0009.png
Institution:
Skoleskibet Georg
Stage
SIMAC
Svendborg Søfarts-
skole
Aarhus Maskinme-
sterskole
Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, her-
under dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct:
Arbejdssproget ombord på Georg Stage er dansk, og der er derfor ingen krav til sprog-
kundskaber udover dansk. Information om adgangskrav og udvælgelseskriterier er lettil-
gængeligt på vores hjemmeside, hvorfra selve ansøgningsproceduren også foregår.
SIMAC har endnu ikke haft udenlandske studerende, hvor dette har været relevant. Vi har
ansøgere fra grænselandet, som kommer med et tysk studentereksamensbevis. Der har
ikke været behov for vurdering af engelskkundskaber, da de har været dansktalende,
hvilket vi har konstateret i samtaler med dem i forbindelse med ansøgningerne.
-
Gennem partnerskabsaftaler med afsendende institution samt norminering af ansøgere.
-
Optag af udenlandske studerende på KP’s ordinære danske uddannelser foregår efter
sædvanlig praksis, herunder kontrol af opfyldelse af adgangskriterier og sprogkrav jf.
https://www.kp.dk/optagelse-og-vejledning/#udenlandsk-eksamen-og-opholdstilladelse.
Langt den overvejende del af disse studerende er nordiske.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Med hensyn til optag af internationale udvekslingsstuderende på engelsksprogede kurser,
er de specifikke sprogkrav fastsat i de udvekslingsaftaler, der er indgået med hver enkelt
partnerinstitution fx i regi af erasmusprogrammet, som langt den overvejende del udveksles
under. International koordinator på den enkelte uddannelse vurderer i hvert enkelt tilfælde,
at den studerende opfylder øvrige forud-sætningskrav til de pågældende kurser.
Ansøgere kan finde information om ansøgning og adgangskrav på UCL’s hjemmeside.
Informationerne findes sammen med informationer om den enkelte uddannelse. Her findes
også information om sprogkrav og om minimumsscore i de anerkendte sprogtest.
UCL accepterer følgende tests: IELTS, TOEFL, Cambridge, Oxford Online Place-ment Test
og Kastu Test. Resultatet skal leve op til de minimumsscorer, der er fastsat. Sprogtesten
vedhæftes ansøgningen om optagelse til UCL.
Det er UCL’s optagelsesteam, der gennemgår testresultatet i forbindelse med vurdering af
ansøgningen til full degree uddannelserne
dette er del af den generelle optagelsesproce-
dure, hvor optagelsesteamet også screener for eventuel dokumentfalsk. I de tilfælde hvor
UCL er i tvivl om ægtheden af en sprogtest, eller sprogtest mangler, kan UCL vælge selv at
få udarbejdet en test. På IELTS og TOEFL har UCL adgang til at kontrollere ægtheden af
beviset for sprogtesten via en international database (i lighed med Eksamensdatabasen).
Såfremt UCL opdager, der er snydt i en test, afvises ansøger.
Vi vurderer hver enkelt ansøgning ud fra hver enkelt uddannelses generelle samt specifik-
ke adgangskrav, engelskkrav, motivationsbrev og andet relevant materiale. Vurderingskri-
terierne er tilgængelige på vores hjemmeside og afspejler kravene fra adgangsbekendtgø-
relsen og fra UFMs eksamenshåndbog https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-
dokumentation/find-vurderinger/eksamenshaandbogen
Københavns Profes-
sionshøjskole
UCL Erhvervsaka-
demi og Professi-
onshøjskole
University College
Nordjylland
Der foretages en grundig sagsbehandling af alle ansøgeres kvalifikationer af UCN medar-
bejdere, der har flere års erfaring og kompetencer med netop udenlandsk adgangsgrund-
lag. Der tjekkes op på udenlandske uddannelsesinstitutioner. Fagniveauer og karakterer
vurderes ud fra eksamenshåndbogen og omregnes til dansk karakterskala. Engelskkund-
skaber kontrolleres via ansøgeres fagniveau i engelsk, standpunktskarakter opnået gen-
nem hele gymnasietiden samt prøvekarakter, der sammenholdes med en ekstern engelsk
test. For visse ansøgere anvendes også et Skypeinterview som en ekstra vurdering af
mundtlige engelskkundskaber.
Absalons Optagelse udfører en individuel vurdering af ansøgeres opfyldelse af adgangs-
krav samt engelskkompetencer, efter de har indsendt deres ansøgning via KOT. Mulige
Professionshøjskolen
ansøgere modtager naturligvis vejledning, hvis de skal tage supplerende fag, engelsktest
Absalon
el. lign., men selve vurdering af deres ansøgning, og dermed om de opfylder alle adgangs-
krav, finder først sted, når Absalon modtager en officiel ansøgning.
University College
-
Syddanmark
VIAs Optagelsescenter behandler alle internationale ansøgere og benytter Eksamens-
håndbogens råd ift. vurdering af udenlandske, adgangsgivende eksaminer. Kan Eksa-
menshåndbogen ikke benyttes til at vurdere fagniveau, benyttes i stedet en Verification
Form, hvor ansøgers Upper Secondary School skal udfylde antal timer, der er undervist i i
VIA University Col-
de påkrævede fag. Derudover er VIA i løbende dialog med en kontaktperson hos Styrelsen
lege
for Vurdering og Anerkendelse, hvis der opstår spørgsmål til vurdering af et specifikt bevis.
Internationale ansøgere skal som dokumentation ved ansøgning fremvise kopi af originalt,
adgangsgivende eksamensbevis, dokumentation for engelsk sprogkrav samt dokumentati-
on for opfyldelse af fagniveau (Verification Form).
Side 9/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0010.png
Institution:
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, her-
under dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct:
Jf. den nyeste adgangsbekendtgørelse vurderes ansøgeres engelskkundskaber på bag-
grund af sprogkrav på hhv. 3,0 for engelsk B-niveau og 2,0 for engelsk A-niveau, som
dokumenteres via den adgangsgivende eksamen eller gennem engelsktest, hvor VIA
accepterer følgende: TOEFL Internetbased+Paper-delivered, IELTS samt Cambridge
ESOL-tests. Ansøgere fra engelsktalende lande (inkl. native speakers) er også omfattet af
kravene til dokumentation for engelsk sprogkrav samt evt. engelsk adgangskrav/fagkrav.
Ændringen i adgangsbekendtgørelsen udfordrer arbejdet med kvalitetssikring af ansøgeres
engelskkundskaber. Hvor man tidligere kunne sikre et højt både mund-ligt og skriftligt
engelskniveau gennem egne eller internationalt anerkendte tests, har ansøgere nu mulig-
hed for at blive optaget på baggrund af en eksamen, hvor eksempelvis de mundtlige egen-
skaber ikke vægtes i lige så høj grad som de skriftlige. Dette er en stor udfordring for alle
institutioner i kvalitetssikring af internationale ansøgere.
Kravene til dokumentation af danske og udenlandske ansøgeres opfyldelse af adgangskrav
er ens.
CBS er særlig omhyggelig med at tjekke ansøgeres engelskkundskaber. I praksis betyder
Uddannelses- og
det at udenlandske ansøgeres engelskkundskaber er noget højere end de danske stude-
Forskningsstyrelsen
rendes.
Copenhagen Busi-
ness School
Det understreges bl.a. på hjemmesiden at sprogkravene er strikse og at det kun er en
bestemt liste af på forhånd godkendte eksaminer og tests, der kan bruges til at opfylde
sprogkravet. Alternativ dokumentation som fx udtalelser fra universiteter eller professorer,
gennemførsel af engelsksprogede uddannelser i engelsksprogede lande ikke anerkendes
ikke. Engelskkravet skal være opfyldt på ansøgningstidspunktet.
Der kræves Engelsk A på alle engelsksprogede bacheloruddannelser og næsten alle
kandidatuddannelser.
Se mere på: https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/optagelse/adgangskrav/engelsk-a-
graduate-programmes.
Faglige adgangskrav til alle DTU´s uddannelsesretninger er klart angivet på DTU´s hjem-
meside. DTU har også lagt et pre-mapping template til alle programmer som et hjælpemid-
del til ansøgere, så de kan se, om de har den rigtige baggrund og de fornødne forudsæt-
ninger.
Anerkendelse af ansøgeres hjeminstitution plus niveauet er tjekket via NARIC database og
UI’s landehåndbog, eksamenshåndbog og vurderingsdatabase. Grundigt tjek af ansøgeres
faglige niveau + optagelsesansvar ligger hos studie-ledere, som er eksperter inden deres
fagområder.
DTU har fælles sprogkrav for alle uddannelsesretninger, og informationen om sprogkrav og
de tests, DTU accepterer, er klart angivet på hjemmesiden. Desuden har DTU adgang til
online verificering portals af de forskellige tests, hvor vi verificerer alle de resultater, der er
uploadet af studerende, for at sikre os at de er gyldige.
Vi vurderer og kontrollerer ansøgernes adgangskrav og dokumentation jf. adgangsbe-
kendtgørelsen. Se de beskrevne adgangskrav her:
https://en.itu.dk/programmes/msc-programmes/applying-to-a-msc-programme
https://en.itu.dk/programmes/bsc-programmes/applying-to-a-bsc-programme
Alle internationale studerende der optages på KU som kandidat- eller udvekslingsstude-
rende bliver optaget på baggrund af en faglig vurdering baseret på relevante eksamensbe-
viser.
Alle internationale studerende der optages på en engelsksproget kandidatuddannelse (KU
udbyder ikke engelsksprogede bacheloruddannelser) skal dokumentere tilstrækkelige
engelskkundskaber i form af en anerkendt sprogtest eller lignende.
Der foretages en individuel faglig vurdering af hver ansøgers uddannelsesbaggrund. Opfyl-
delse af engelskkundskaber dokumenteres ved bestået engelsk-sprogtest, som angivet i
kandidatadgangsbekendtgørelsen kap.4, §36 og på universitetets hjemmeside:
https://ruc.dk/en/step-2-admission-requirements
Studerende som ansøger via agenter, går gennem præcis den samme ansøgningsproces,
som internationale ansøgere, som kommer uden hjælp fra agenter.
Alle ansøgninger kontrolleres og evalueres af SDU og på baggrund af denne vurdering
optages eller afvises ansøgere.
Ansøgere via agenter blev behandlet på lige fod med andre ansøgere. Alle, der ansøger
om optagelse til bacheloruddannelser, søger via KOT og behandles på AAU centralt af
Optagelsens bachelorteam. Ansøgere til kandidatuddannelser søger direkte ved AAU via
DANS. Optagelsens kandidatteam sagsbehandler ansøgninger og tjekker bl.a. om alle
nødvendige dokumenter medfølger, samt om sprogkrav er opfyldt. Alle tests verificeres hos
Danmarks Tekniske
Universitet
IT-universitetet
København
Københavns Univer-
sitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Side 10/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0011.png
Institution:
Institutionens arbejde med at vurdere at ansøgerne opfyldelse af adgangskrav, her-
under dokumentation og kontrol af engelskkundskaber jf. Code of Conduct:
det pågældende testcenter. Derefter sendes ansøgningerne til faglig vurdering af faglig
personale ved studierne i henhold til adgangskrav og på forhånd offentliggjorte udvælgel-
seskriterier på de adgangsbegrænsede uddannelser.
Adgangskrav, sprogkrav, udvælgelseskriterier m.v. fremgår af AU’s hjemmeside.
For bach-
eloruddannelser: How to apply for a Bachelor's degree (au.dk) For kandidatuddannelser:
Admission requirements (au.dk).
For ansøgere til bacheloruddannelser vurderes ansøgningerne af sagsbehandlere i enhe-
den ”Optagelse” på AU. Adgangskrav vurderes
hovedsageligt ud fra ansøgerens gymna-
siale bevis. Sprogkrav kan dokumenteres på forskellig vis, fx ved gymnasial eksamensbe-
vis eller en sprogtest.
For ansøgere til kandidatuddannelser vurderes ansøgningerne i forhold til sprog-krav af
sagsbehandlere i enheden
”Optagelse”. Sprogkrav kan dokumenteres på forskellig vis, fx
ved gymnasial eksamensbevis eller en sprogtest. Desuden vurderer ”Optagelse”, hvorvidt
ansøger har det, der i niveau og omfang svarer til en dansk bacheloruddannelse. Vurderin-
gen af selve indholdet i udenlandske ansøgeres adgangsgrundlag (deres bacheloruddan-
nelse) er en faglig vurdering, der ofte foretages af faglige bedømmere på de enkelte
Uddannelses- og
kandi-
datuddannelser på AU.
Forskningsstyrelsen
Aarhus Universitet
Tabel 4
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende fordeles og inte-
greres på de enkelte uddannelser
Institution:
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
Dania arbejder med et meget opfattende onboarding program, som er gælden-
de for alle Danias engelsksprogede uddannelser. Onboardingen kører over tre
uger
og er opdelt i tre etaper:
-
1. uge: Digital og virtuel onboarding
-
2. uge: Praktisk og social onboarding
-
3. uge: Uddannelsesorienteret onboarding
Det er vigtigt for os, at de studerende ikke opfatter det som tredelt, men som et
samlet forløb, hvor de gradvist introduceres til Dania, deres uddannelse og
Danmark. I onboadingen lægger vi vægt på indføring i dansk sprog og kultur
med introduktion til det danske samfund - herunder det danske foreningsliv,
oplæg og inspiration fra kommunale sprogcentre, biblioteker, virksomheder, A-
kasser og fagforeninger. Lige som vi har et crach-course i Danish living
og
indføring til det danske arbejdsmarked med employability dage. Derudover
hjælper vi vores studerende med alle praktikaliteter. Vi tager dem med til SIRI
ift. EU-opholdstilladelse, til borgerservice ift. CPR-nummer og NEM ID
og vi
hjælper dem i gang med det digitale Danmark. Derudover lægger vi stor vægt
på, at der tages højde for de kulturer og de værdier, som vores internationale
studerende kommer med. Dette sker især i den fagligt orienterede onboarding,
hvor målet er et inkluderende undervisningsmiljø med en forståelse for forskelli-
ge akademiske, kulturelle og faglige forudsætninger og ressourcer. Vi arbejder
bl.a. meget med de studerendes perspektiv ift. gruppearbejde
gruppedannel-
se samt grundregler for gruppearbejde-/aftaler. Vi har stort fokus på, at de
udenlandske studerende bidrager til, at vores danske studerende udvikler et
internationalt mind-set, som er stærkt efterspurgt i mange af vores lokale virk-
somheder.
IBA har implementeret forskellige tiltag for bedre at integrere og fastholde inter-
nationale studerende (primært EU/EEA-studerende, da ikke-EU studerende
pga. de nuværende regler har svært ved at opnå arbejdstilladelse efter endt
uddannelse i Danmark).
-
-
de)
-
-
nationale)
-
-
Employability camp/international welcome week
Tværfaglige projektuger (Danske og internationale studeren-
IBA Student life (sociale aktiviteter)
Buddy programme (danske studerende er buddies for inter-
Danske studerende på internationale hold
Karrierevejledning for internationale studerende
Erhvervsakademi
Dania
Erhvervsakademi
Kolding
Side 11/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0012.png
Institution:
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
Det er meget tidskrævende at opbygge et velfungerende agentnetværk. IBA har
arbejdet med rekruttering af internationale studerende via agenter målrettet og
professionelt siden 2012. Derfor har IBA i dag en velfungerende agent netværk
som er med til at sikre de internationale studerendes forventede kvalifikationer,
som afspejles i deres eksamensresultater og uhyre lavt frafald.
Erhvervsakademi
Midtvest
-
Det er vigtigt for ZEALAND, at de internationale studerende bidrager til et inter-
nationalt studiemiljø på tværs af vores uddannelser, og integreres i lokalsam-
fundet i Sjælland igennem bl.a. foreningslivet.
Vi har fælles introuger, nogle valgfag som tilbydes udelukkende på engelsk,
nogle tematiserede forløb, som kører på tværs af de engelske og danske ud-
bud. Ydermere, bliver diverse studiekredse, showcases, Innovation Camps og
match-making events med erhvervslivet tilrettelagt på tværs af både danske og
udenlandske studerende. Der tilbydes også fælles studieture på tværs af ud-
bud.
Disse tiltag giver en faglig udvikling, da mange af vores studerende - danske,
EU og internationale studerende - bliver udfordret på holdninger, kultur og
sprog. Det giver en god social trivsel, og et tættere sammenhold på tværs af de
studerendes nationalitet på afdelingerne og på uddannelserne.
Et internationalt studiemiljø bidrager således aktivt til en internationalisering ”at
home”. Ligeledes bidrager et internationalt studiemiljø på tværs af uddannelser
også som en motiverende faktor for vores danske studerendes udgående mobi-
litet (studieophold). Det har i mange år været en vigtig del af vores strategi at
vo-res studerende eksponeres for et internationalt studiemiljø på studiet (med-
studerende, samarbejder og gæsteforelæsere).
ZEALANDs studerende er typisk mere lokalt forankrede og i mange tilfældes
sociale mønsterbrydere. For flere, er de den første i familien som tager en
videregående uddannelse.
Flere af vores professionsbachelor uddannelser blandende hold. Mange af
vores bachelorudbud udbydes kun på engelsk og de internationale studerende
er en forudsætning for at de danske unge kan få et tilbud om en professionsba-
chelor lokalt.
For Zealand er det et mål at min. 75% af alle internationale studerende er i
praktik i den dansk virksomhed. I 2020 nåede vi 74%. Der gøres en stor indsats
for at understøtte de internationale dimittendernes vej ud i danske virksomheder
og ledighedstallene fra nov. 2020 viser at det går den rigtige vej. For at øge
kendskabet deltager Zealand i et projekt med Copenhagen Capacity, Absalon
og 3 Erhvervsråd om match-making mellem sjællandske virksomheder og
internationale studerende.
På EASV har vi kun ét engelsksproget hold på udvalgte uddannelser. Det bety-
der, at alle internationale studerende kommer ind på det engelsksprogede hold
på den valgte uddannelse sammen med danske studerende og udvekslingsstu-
derende. På holdene gøres der en stor indsats for, at alle integreres fra starten
af uddannelsen gennem forskellige opstarts arrangementer.
EAAA sikrer høj faglighed og kulturel vidensudveksling ved (så vidt muligt) at
placere internationale studerende på hold med studerende med en anden
baggrund end deres egen, herunder også danske studerende. Vi optager de
bedst kvalificerede
ud fra et retfærdighedsprincip og iht. lovgivningen.
Internationalt kontor sørger for, at nye internationale studerede får tilbud om en
”buddy”, dvs. en erfaren studerende som frivillig mentor.
Der laves faglige og sociale events i 1. semester i denne forbindelse. Der er
decideret onboarding jf. CoC af nye internationale studerende via infodage med
relevant info om Danmark og akademiet, mulighed for at socialisere med andre
studerende, samt praktisk hjælp med fx CPR og opholdstilladelse.
Uddannelserne holder lokalt introduktionsdage/-uger, hvor man lærer institutio-
nen, underviseren og holdkammerater bedre at kende, fordi studiemiljø og
social forankring understøtter læringen.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Zealand - Sjællands
Erhvervsakademi
Erhvervsakademi
SydVest
Erhvervsakademi
Aarhus
Side 12/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0013.png
Institution:
Copenhagen Busi-
ness Academy
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
Internationale ansøgere optages på baggrund af deres faglige kvalifikationer, og
de repræsenterer mange forskellige nationaliteter. Typisk vil der i en klasse -
markedsføringsøkonom og serviceøkonom - sidde internationale studerende,
som repræsenterer mellem 15-20 forskellige nationaliteter. For begge uddan-
nelser gælder ligeledes, at ca. 30% af de studerende er danske statsborgere. Vi
benytter denne diversitet til at give vores danske studerende muligheden for at
få en oplevelse af samarbejde i et internationalt miljø og at praktisere deres
engelsk i en kontekst, hvor engelsk er nødvendigt. Vores internationale hold
samarbejder også på tværs med de danske klasser.
Ved studiestarten iværksætter Cphbusiness en lang række on-boarding aktivite-
ter, som både understøtter de internationale studerende i forhold til praktiske
udfordringer (f.eks. bolig) og i forhold til den danske uddannelsestradition.
På KEA er der strategisk fokus på diversitet. Det vil sige at vi sigter efter en
bred spredning af fx uddannelsesmæssig baggrund, nationalitet mm. i uddan-
nelserne.
På KEA har vi flere indsatser der integrerer internationale studerende. For det
første Global Welcome Week hvor nye internationale studerende møder deres
fremtidige klassekammerater inden studiestart. Her får de kendskab til KEA og
dansk kultur gennem interaktioner, sjove opgaver, workshops og sociale aktivi-
teter. Global Welcome Week bygger bro ind i uddannelserne, forventningssty-
rer, formidler grundviden om studieteknik, underviserrollen, den anderledes
hierarki-ske tilgang vi har i Danmark osv.
KEA’s internationale uddannelser har desuden et introforløb efter studiestart,
hvor
de nye studerende “lander” i klasserne, lærer deres undervisere og stu-
diemetoderne (problembaseret læring) at kende og knytter sociale bånd.
KEA har dertil en buddy-ordning, hvor buddy teams hjælper nye internationale
studerende med at blive introduceret til deres nye liv i Danmark og på KEA.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Københavns Er-
hvervsakademi
Buddies er del af buddy teams med 4-6 studerende, hvor 2-3 er nuværende
KEA studerende (“local buddies”) og 2-4 er nye internationale studerende (“glo-
bal bud-dies”).
KEA afholder løbende en række interkulturelle workshops, f.eks. en hvor stude-
rende lære at sætte ord på deres kompetencer set i forhold til det danske ar-
bejdsmarked (“Hidden Global Competences”). KEA har gratis sprogkurser i
dansk, hvor internationale studerende lærer dansk to gange om ugen. Kurserne
er specielt tilrettelagt de studerendes studieplaner, så vi sikrer at timerne ikke
kolliderer med studierne.
KEA Studieliv, en særlig afdeling med fokus på trivsel, integration og fastholdel-
se af studerende, tilbyder semestret igennem et væld af (p.t. online) events,
sammenkomster, fredagsbarer, konkurrencer mm. for derigennem at skabe
fællesskab, netværk og fastholdelse. KEA Studieliv har også fokus på frivillig-
hed og det demokratiske studieliv, hvor de studerende opfordres til at engagere
sig på det studenterpolitiske område. For at nå de internationale studerende er
det meget vigtigt for KEA Studieliv at afholde deres events og infomøder på
engelsk.
Spørgsmålet finder vi mest relevant for optaget til KA-uddannelsen, da der ikke
udbydes bacheloruddannelse på engelsk, hvorfor optaget af internationale
studerende primært er skandinaviske studerende.
Arkitektskolen Aarhus
På KA-uddannelsen prioriterer den enkelte ansøger en primær og sekundær
studieenhed, til hvilken der søges om optagelse. I det tilfælde der opnås opta-
gelse, gennemgår den studerende et modtageprogram, og deltager herefter i
studieenhedens introduktion til semesterets tematik.
-
KADK
Designskolen Koldings kandidatstuderende søger ind og placeres ind på en af
de tre specialiseringer: Design for People, Design for Planet eller Design for
Play. Derudover placeres de ind på en af de 5 designfaglige studieretninger:
Designskolen Kolding
Mode, Tekstil, Accessory Design, Industrielt Design eller Kommunikationsde-
sign. De internationale studerende er derved integreret ind på samtlige studie-
retninger og indgår på lige fod med skolens øvrige studerende.
Fredericia Maskin-
-
mesterskole
Side 13/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0014.png
Institution:
Marstal Navigations-
skole
MARTEC
Maskinmesterskolen
København
Skoleskibet Georg
Stage
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
Det er ikke nødvendigt, der kun et spor
-
-
Vi har på hvert togt 6 pladser øremærket grønlandske elever, som integreres på
samme måde som de øvrige elever ombord på skibet. Vi har også ofte elever
fra de øvrige nordiske lande, og disse integreres også på lige fod med alle
andre.
Nej, det har ikke været relevant endnu. Men det vil vi være opmærksomme på,
hvis vi får flere internationale studerende. For nogle år tilbage, da vi havde en
større andel studerende fra de nordiske lande, blev der iværksat aktivite-
ter/netværk særligt for denne gruppe.
-
Vi har kun et valgfag.
-
KP’s udbud af engelsksprogede kurser omfatter altid både danske studerende
(som valgfag) og udenlandske.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
SIMAC
Svendborg Søfarts-
skole
Aarhus Maskinme-
sterskole
Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole
Københavns Profes-
sionshøjskole
UCL Erhvervsaka-
demi og Professions-
højskole
KP yder en stor indsats for integration af internationale udvekslingsstuderende
og har ansat studentermedarbejdere og praktikanter med dette som særligt
fokusområde. Blandt andet udbydes ved hver semesterstart en velkomst- og
introduktionsuge, https://www.kp.dk/en/study-at-kp/ ligesom der tilbydes fælles
sociale aktiviteter løbende hen over semestret.
UCL tilrettelægger og afvikler informationsmøder for de indkomne studerende,
hvor de
modtager informationer om UCL’s buddy system, bolig, sociale aktivite-
ter, danskkursus, services på campus, formelle krav til ophold, (f.eks. CPR-
nummer, læge, bank, SKAT, registrering på Borgerservice), mv.
UCN har kun én dimensioneret klasse på hver uddannelse på engelsk for dan-
ske og internationale studerende. Undtagelsen herfra er to uddannelser, hvor
der er to klasser.
De internationale studerende integreres via en grunding onboarding, der inklu-
derer introdage, studieteknik, tutorer, sociale og faglige aktiviteter på tværs af
hold og danske og internationale studerende blandet.
UCN har de seneste år udviklet et koncept (se herunder), hvor de studerende
tilbydes deltagelse i en camp inden studiestart. Her introduceres de til dansk
kultur, studieform og ikke mindst kravene til videre ansættelse på et dansk
arbejdsmarked. Herunder også vigtigheden af at tilegne sig dansk under ud-
dannelsen. Resultatet heraf har været meget positivt og vores vurdering er, at
det giver stor værdi for senere fastholdelse og job i Danmark.
I forhold til fordeling af internationale studerende tages der forbehold for, at der
ikke bliver for mange studerende med samme nationalitet på et hold for at
undgå uhensigtsmæssig gruppedannelse på den baggrund.
University College
Nordjylland
Professionshøjskolen
Absalon
De internationale studerende bliver tilknyttet buddies, som er nuværende stude-
rende ved Absalon. Buddies hjælper både nytilkomne internationale studerende
med praktiske anliggender samt inviterer til sociale aktiviteter, der hjælper de
studerende godt ind i det danske uddannelsesmiljø.
-
Optagelse på VIAs engelsksprogede uddannelser styres af pålagte dimensione-
ringer, hvori der ikke skeles til nationalitet i optagelsesprocessen, da alle ansø-
gere skal have lige vilkår. Størstedelen af VIAs engelsksprogede udbud opretter
kun et enkelt hold, og dermed baserer holdsammensætningen sig udelukkende
på baggrund af de studerende, som er blevet optaget på studiet. Da de engel-
ske udbud nu også har en dansksproget pendant, er der ikke længere den
samme andel af danske studerende på de engelsksprogede uddannelser.
I integrationen af de internationale studerende på studiet arbejdes der på ud-
dannelserne med mentor- og tutorforløb for nye studerende. I 2020 bliver der
derudover afholdt de første Employability Camps for cirka 70 deltagere. Dette er
University College
Syddanmark
VIA University Col-
lege
Side 14/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0015.png
Institution:
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
et led i UFM-projektet
”Vejen til beskæftigelse via tidlig karriereindsats for inter-
nationale studerende”, hvor VIA arbejder med indsatser i forhold til danskunder-
visningsfor-løb og fokus på employability for at sikre, at de internationale stude-
rende tidligt får fokus på karriere og beskæftigelse.
I foråret 2020 vedtog VIAs direktion en ny strategi for rekruttering og fastholdel-
se af internationale fuldtidsstuderende. Med den nye strategi arbejdes der ikke
længere med en vækststrategi, men i stedet med en ambition om at øge be-
skæftigelsesgraden og tiltrække studerende, som har de bedste vilkår for fast-
holdelse og beskæftigelse. Som en del af strategien vil VIA i led med UFM-
projektet arbejde for at sikre relevante onboarding-forløb og sikre øget fasthol-
delse under studiet med henblik på at nå en beskæftigelsesgrad blandt interna-
tionale dimittender, som er på niveau med de danske dimittenders.
Alle studerende optages udelukkende efter kvalifikationer og fordelingen på
hold etc foretages uafhængigt af nationalitet eller baggrund.
Der afholdes visse aktiviteter for at introducere de internationale full-degree
studerende til CBS og Danmark, ligesom der er udnævnt frivillige International
Student Ambassadors, og de studerendes forskellige organisationer inkluderer
de internationale studerende i deres aktiviteter. Men generelt behandles de
internationale studerende på samme måde som danske.
Udvekslingsstuderende, der kun er på CBS i et semester, får særlig hjælp og
støtte, i lighed med den vores studerende får når de er på udveksling.
Der gennemføres en særlig indsats for at introducere udenlandske studerende
til det danske arbejdsmarked og motivere dem til at søge beskæftigelse i Dan-
mark efter endt uddannelse.
DTU har en Introduction week i starten af hvert semester. Her får studerende en
mulighed med at møde med andre internationale + danske studerende inden
deres uddannelser og på tværs af alle retninger. I tillæg til denne første intro-
duktion har hver uddannelsesretning en velkomstdag for de nye studerende for
at hjælpe dem med integration.
Udover den systematiske fokus på integration af danske og internationale
studerende i selve undervisningen, er der på retningsniveau og på tværs af hele
DTU løbende en lang række faglige og sociale tilbud, der sigter på at understøt-
te internationale studerendes fulde integration på DTU.
Vi optager kun internationale studerende på de uddannelser, hvor erhvervslivet
efterspørger kandidater, og der pt. er et umættet arbejdsmarked. Andelen af
internationale studerende på IT-Universitet ligger samlet set på omkring 13%.
På alle engelsksprogede uddannelser udgør danske studerende pt. 2/3 eller
mere af de optagne studerende. De internationale studerende integreres i
studiemiljøet ved deltagelse i studiestart samt øvrige aktiviteter undervejs i
deres uddannelse.
KU har udviklet koncepter for den gode studiestart med henblik på at understøt-
te de studerendes integrationsproces, deres mulighed for at forstå den
danske studiekultur og give de studerende klarhed over, hvad der forventes af
dem som studerende på KU samt at understøtte de studerendes gennemførsel
og deres mulighed for at bidrage aktivt i studiemiljøet.
Der er udviklet specifikke koncepter for målgrupperne internationale fuldtidsstu-
derende på KU’s kandidatuddannelser og internationale studerende på studie-
ophold på KU.
Roskilde Universitet har et introduktionsforløb, Foundation Course, hvor interna-
tionale studerende introduceres til hvad det vil sige at være studerende på RUC
og i Danmark, herunder et særligt fokus på projektarbejdets metodologi og
akademisk tradition.
Herudover bliver internationale studerende modtaget og integreret på den
enkelte uddannelse med understøttelse via konkrete indsatser fra den enkelte
uddannelses studiemiljøtutorer.
Endelig har RUC et buddyprogram og foreningen International Community, som
begge har til formål at integrere internationale og danske studerende via sociale
aktiviteter.
I studiestarten er der fokus på integrationen af alle studerende
både danske
og internationale
på de engelsksprogede uddannelser, hvor der optages
studerende fra mange forskellige lande. Studiestarten skal sikre dels en social
integration, dels en faglig integration på uddannelserne.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Copenhagen Busi-
ness School
Danmarks Tekniske
Universitet
IT-universitetet Kø-
benhavn
Københavns Univer-
sitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Side 15/16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om brugen af udenlandske agenter til at rekruttere udenlandske studerende til danske skoler, til uddannelses- og forskningsministeren
2380352_0016.png
Institution:
Institutionens indsatser ift. hvordan de optagne internationale studerende
fordeles og integreres på de enkelte uddannelser:
Den syddanske model for ingeniøruddannelser (DSMI), som uddannelserne er
tilrettelagt efter, lægger stor vægt på projektarbejde i grupper, hvor danske og
internationale studerende fra mange forskellige lande arbejder sammen gen-
nem uddannelsesforløbet. Dette bidrager i høj grad til integrationen og fasthol-
delse af de studerende på uddannelserne.
SDU tilstræber at have en meget bred pallette af agenter fra mange forskellige
lande for at sikre diversitet i nationaliteten i studenterpopulationen på de enkelte
uddannelser.
Inden studiestart er der Welcome Days for de internationale studerende, hvor
de får information og vejledning om det at flytte til Danmark. De nye studerende
modtages og får bl.a. praktisk hjælp til it, kontakt til kommune, Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI), indkvartering m.m. De enkelte
internationale uddannelser har hver gjort deres erfaringer med at få en god
dynamik mellem de studerende. En udbredt erfaring er, at det virker godt, at
blande danske og internationale studerende i projektgrupperne. Hvilket der
derfor opfordres til fra studiestart.
Studerende fordeles automatisk, da de optages konkret på en uddannelse.
Integration på AU og de enkelte uddannelser:
- Onboarding af studerende ved ankomst med introduktionsaktiviteter
- Buddy og mentorordninger ift. integration i begyndelsen af studiet
- Sociale aktiviteter i samarbejde med Studenterhus Aarhus
- Lokale faglige og sociale aktiviteter på uddannelserne
- Company dating med henblik på studiejobskabelse
- Formidling af tilbud om dansksprogsundervisning
- Tilbud af forskellige karriereorienterede kurser med fastholdelse efter end
uddannelse for øje.
Aalborg Universitet
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Aarhus Universitet
Side 16/16