Notat
Modtager(e)
> M
Bilag 1: Skematisk oversigt over redegørelser om strategiske overve-
jelser, arbejde med sprogkrav m.v.
Tabel 1
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og agenter
Institution
Institutionerne strategiske overvejelser ift. samarbejder med partnere og
agenter
Dania har en meget lille udvalgt skare af agenter, som akademiet har arbejdet
med i mange år. De kender det danske uddannelsessystem og Dania godt
–
og
er bekendt med det danske Code of Conduct for rekruttering af internationale
studerende. Via dette samarbejde er Dania i stand til at rekruttere internationale
studerende til vores engelsksprogede uddannelser, da vores agenter har et
lokalt markedskendskab ift. sprog, kultur og uddannelse, som Dania er afhængi-
ge af, for at kunne optage kvalificerede og dygtige udenlandske studerende.
Mangfoldighed og internationalt studiemiljø på institutionen
IBA vil gerne have internationalt studiemiljø med så mange forskellige nationali-
teter som muligt, hvilket bidrager også til de lokale danske studerendes interna-
tionalisering, global mindset og kulturforståelse.
Kvaliteten af internationale studerende
IBAs samarbejdspartnere i Europa og uden for EU/EEA-lande sikrer, at alle
ansøgere sender de nødvendig og rigtige dokumenter, samt opfylder optagel-
seskravene. Det er IBA, som vurderer om de enkelte studerende er kvalificeret
eller op-tages. IBA gennemfører personlig/Skype interview med ALLE internati-
onale ansøgere før optag og hermed sikrer at studerendes motivation, kvalifika-
tioner og engelske sprogkundskaber lever op til kravene.
-
ZEALAND ser agenter, som en af muligheder vi har i forhold til at komme i
kontakt med en potentiel ansøger. De agenter som vi samarbejder med har
samarbejdet med ZEALAND i flere år, hvorfor de har et godt kendskab til vores
institution, den type uddannelser vi udbyder, samt de konkrete uddannelser.
Zealand - Sjællands
Erhvervsakademi
Når vi samarbejder med en agent er Code of Conduct centralt. Vores samar-
bejdsaftale indeholder foruden selve aftalen også en ZEALAND Code of Con-
duct der har udgangspunkt i den centrale Code of Conduct. Vi laver ligeså en
løbende kvalitetssikring af Code of Conduct via studiestartsevalueringen. Se
vedhæftede ZEALAND Code of Conduct for eksempel.
Det er vigtigt for Zealand at de potentielle ansøgere bliver vejledt grundigt i
forhold til valg af uddannelse
–
placering, indhold, forventninger
–
inden ansøg-
ning.
På EASV har vi 3 erhvervsakademiuddannelser, der udbydes på engelsk, og på
alle 3 uddannelser oprettes der ét hold pr år. Vi ønsker, at der på disse hold er
en bred sammensætning af studerende fra mange forskellige lande, der sam-
men med danske studerende sikrer et inspirerende internationalt miljø på holde-
ne. Det betyder, at vi ønsker at rekruttere studerende bredt i hele Europa, og det
ville være umuligt for et lille akademi med få midler til markedsføring og uden
ansatte, der er dedikerede til rekruttering i udlandet.
Erhvervsakademi
SydVest
Ved at anvende agenter er vi synlige i en lang række lande, og vi er via agenter-
ne synlige på f.eks. uddannelsesmesser og på ungdomsuddannelserne i de
pågældende lande. Samtidig bliver vore udgifter til markedsføring i udlandet en
variabel omkostning, der varierer med antallet af optagne studerende, og det er
væsentlig for os, da vi på grund af usikkerhed omkring det årlige optag af uden-
landske studerende ikke ønsker at have for store faste omkostninger til rekrutte-
ring.
13. april 2021
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Erhvervsakademier,
Professionshøjskoler og Maritime
Institutioner
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7800
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
Erhvervsakademi
Dania
Erhvervsakademi
Kolding
Erhvervsakademi
Midtvest
Ref.-nr.
21/05745-39
Side 1/16