Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2364542_0001.png
Bilag
Bilag 1: Skema over status på anbefalinger i ViV-rapporten
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Tidsperspektiv
STYRKE INDIVIDUELLE ELEMENTER I SYSTEMET
Der er løbende dialog med universiteter-
nes bestyrelsesformænd og rektorer om
universiteternes vigtige rolle ift. bl.a. inno-
vation og teknologioverførsel, særligt i re-
lation til den grønne omstilling.
29. marts 2021
Pågår.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Innovationsfonden har endvidere i samar-
bejde med Danske Universiteter påbe-
gyndt en erfaringsopsamling om anven-
delse af de øremærkede midler til Proof-
of-Concept-aktiviteter på forskningsinstitu-
tionerne.
Pågår.
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
168529
Løbende.
Dialogen med universiteterne sker derud-
Forskning og innovation spiller en nøgle-
rolle i forhold til at nå regeringens mål om
1
Tydeliggøre og styrke universite-
ters rolle i innovation og teknologi-
overførsel
fra universiteterne skal i højere grad om-
sættes til teknologiske løsninger i samar-
siteterne en helt central rolle.
over bl.a. igennem de strategiske ramme-
kontrakter, hvor der årligt er en dybdegå-
dannelses- og Forskningsstyrelsen har på-
begyndt dialogen med uddannelsesinstitu-
2022-25.
en CO2-reduktion på 70 pct. i 2030. Viden ende dialog om fremdrift og resultater. Ud-
bejde med erhvervslivet. Her spiller univer- tionerne om de nye rammekontrakter for
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0002.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Regeringen og en bred gruppe af Folke-
tingets partier har i november i 2020 ind-
gået en aftale om en justering af Innovati-
onsfondens lovgrundlag. Det nye lov-
grundlag pålægger fonden at udvikle stra-
tegiske virkemidler, der kan løfte forsk-
nings- og innovationskapaciteten inden
for hele forsknings- eller teknologiområ-
der.
Der er igangsat et samarbejde med uni-
versiteterne om at korlægge deres nuvæ-
rende inkubationstilbud og samarbejde
med forskerparker mv. med henblik på at
Tidsperspektiv
Jeg er enig i, at det er brug for nye strate-
2
Skabe strategiske instrumenter til
at udvikle økosystemer og domæner
giske instrumenter. Det er bl.a. derfor, at
regeringen har foreslået en justering af
Innovationsfondens lovgrundlag.
Den nye lov forventes at træde i kraft fra
1.7.2021.
Pågår.
3
Forbedre faciliteter og tilgængelig-
hed af fysiske økosystemer (accelera-
torer, inkubatorer, forskerparker)
Vi skal sikre, at virksomheder og iværk-
sættere har god adgang til fysiske økosy-
stemer som forskerparker og inkubatorer
samt test- og demonstrationsfaciliteter.
vurdere eventuelle barrierer.
Beskrivelser af GTS'ernes test- og de-
monstrationsfaciliteter er gjort tilgængelig
via teknologiskinfrastruktur.dk. Det er am-
bitionen på sigt at skabe et sammenhæn- Pågår.
gende overblik, hvor også f.eks. universi-
teternes relevante faciliteter indgår.
Side
2/7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0003.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Rammerne for resultatkontrakterne for
2021-2024 med GTS er tilpasset, så kon-
trakterne understøtter, at GTS-nettet sæt-
ter et større strategisk aftryk i dansk er-
hvervsliv og i innovations- og erhvervs-
fremmesystemet, bl.a. ved at lette brugen
af finansieringen til strategiske, tværgå-
Tidsperspektiv
Det er vigtigt, at vi får viden fra universite-
4
Bedre definere
GTS’ rolle og ud-
vikle dem til et strategisk bindeled
mellem universiteter og virksomheder,
særligt SMV’er
ter ud til virksomhederne. Her spiller
GTS’erne en helt central rolle, og det er
derfor også vigtigt, at de fungerer som det
strategiske bindeled mellem videninstituti-
oner og virksomhederne, de er tiltænkt.
ende samarbejder mellem GTS-institut-
terne og med både danske og internatio-
nale videninstitutioner, klynger, erhvervs-
huse m.fl. Samtidig understøtter de nye
rammer, at GTS lettere kan styrke samar-
bejdet med andre dele af innovations- og
erhvervsfremmesystemet og dermed mu-
ligheden for at også andre dele af syste-
met kan investere i at nyttiggøre den tek-
nologiske service, der udvikles og tilby-
des virksomhederne
Nye resultatkontrakter for GTS for perio-
den 2021-2024 er trådt i kraft januar
2021.
FORBEDRE KOORDINATION OG SAMARBEJDE
Det er en vigtig prioritet, at der er en tæt
dialog og koordinering med de private
5
Stimulere samarbejde mellem pri-
vate fonde og med offentlige forsk-
ningsfinansierende fonde
fonde mhp. at understøtte sammenhæn-
gende investeringer, samt at der kommer
mest muligt ud af de mange midler, der
fra offentlig og private side samlet inve-
steres i forskningsområdet.
Forum for Forskningsfinansiering, der
samler universiteter og offentlige og pri-
vate fonde, er videreført.
Løbende. Seneste møde afholdt marts
2020.
Side
3/7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0004.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
I forhold til innovationsindsatsen arbejdes
der løbende på tværs mellem Erhvervsmini-
steriet og Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet.
Ministerierne har i 2020 i samarbejde med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse af-
holdt et fælles opslag mhp. at udpege fremti-
dens offentligt finansierede klyngeorganisati-
Tidsperspektiv
Det er helt essentielt, at vi arbejder tæt
sammen på tværs af ministerierne for at
få skabt de optimale rammebetingelser
6
Forbedre koordination på tværs af
systemet med KPI’er, øget mobilitet,
en fælles fremsynsøvelse og en tvær-
ministeriel kommitté
for innovationen
der er for meget, der
tabes i dag. Erhvervsministeren og jeg
har fra start givet håndslag på, at de to
onerne i Danmark.
Ministerierne samarbejder om at styrke sam-
menhængen mellem arbejdet i de tværkom-
munale erhvervshuses og i innovationsfrem-
mesystemet. GTS og Innovationsfonden ind-
Løbende.
sætter i 2021 en fælles medarbejder i de 6
verdener skal meget tættere på hinanden, tværkommunale erhvervshuse.
end de var, da vi overtog ministerpo-
Ministerierne samarbejder endvidere om se-
sterne. Derfor arbejder vi løbende på at
kretariatsbetjeningen af de 7 regionale
styrke samarbejdet på tværs.
vækstteams.
Ministerierne vil endvidere i fællesskab
igangsætte et arbejde om rammerne for
samarbejdet mellem videninstitutioner og
virksomheder om innovation. Målet er, at
Danmarks stærke viden- og forskningsposi-
tion i endnu højere grad omsættes til innova-
tion, vækst i virksomheder, attraktive inve-
steringsmuligheder samt flere højproduktive
arbejdspladser i hele landet.
Side
4/7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0005.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Tidsperspektiv
Er etableret
De seks erhvervshuse med seks tilknyt-
tede filialer rundt i hele landet blev opret-
tet i forbindelse med erhvervsfremmere-
formen. Der er en medarbejder fra Trade
Internationalt samarbejde løfter kvaliteten
af dansk forskning og innovation og giver
7
Styrke eksisterende internationale
forbindelser ved at oprette kontakt-
punkter i hele landet, styrke klyngers
og innovationsnetværks evner til at
støtte internationalisering, oprettelse
af et program til tiltrækning af uden-
landske multinationale selskabers
F&U-afdelinger og gennemgang af in-
Council (Eksportrådet) placeret i hvert er-
hvervshus.
Løbende.
adgang til banebrydende viden, finansiering Der pågår løbende arbejde med at ud-
og talent uden for Danmark. Samtidig syn- vikle og øge synligheden og kendskab til
liggøres danske styrkepositioner og danske Innovation Centre Denmark blandt virk-
løsninger og teknologier. Derfor er det også somheder og i erhvervsfremmesystemet.
vigtigt løbende at styrke eksisterende inter-
nationale forbindelser, ligesom det er afgø-
rende for danske aktørers succesfulde del-
tagelse i - og hjemtag fra
EU og andre in-
Både de nye rammer for GTS for 2021-
2024 og klyngeindsatsen understøtter og
lægger op til styrket samarbejde med in-
Er trådt i kraft i 2021.
ternationale videninstitutioner og klynger
ternationale programmer, at de har adgang
citamenterne for at tiltrække EU-midler
mv.
til relevant og velkvalificeret information og
og andre internationale midler til Dan-
Invest in Denmark har som den speciali-
rådgivning
særligt for så vidt angår nye
marks F&U-aktiviteter
serede nationale investeringsfremmeak-
programmer eller delprogrammer.
tør, med ”strategi for tiltrækning af uden-
landske investeringer 2020-2023”, som
blev offentliggjort i februar 2020 netop
styrket fokus på tiltrækningen af videns-
tunge investeringer
herunder F&U akti-
viteter.
Løbende
Side
5/7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0006.png
Anbefaling
Ministerens holdning
Initiativer
Tidsperspektiv
ØGE DEN POLITISKE INNOVATIONSVÆRKTØJSKASSE
Regeringen har besluttet at etablere La-
boratorium for Innovation og Kreativitet
Danmark (LINKED). LINKED er et iværk-
sætter- og innovationsmiljø, hvor virksom-
heder, studerende og forskere samarbej-
der tværfagligt om at skabe nye, grønne
forretningsmodeller, produkter og ser-
vices med udgangspunkt i kreativitet, tek-
8
Udnytte danske styrkepositioner
inden for ikke-forskningsbaserede om-
Jeg er enig i, at danske styrkepositioner
råder som design, urbanism og social
inden for ikke-forskningsbaserede områ-
innovation ved at knytte og styrke rele-
der skal fremmes, herunder at relevante
vante klynger og engagere mere syste-
klynger skal styrkes.
matisk med relaterede initiativer
nologi og forretningsforståelse.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har Er trådt kraft i 2021.
udpeget ’Design, mode og møbler’ som
en styrkeposition ift. de nye erhvervsklyn-
ger. Lifestyle & Design Cluster er udpeget
som national viden og erhvervsklynge for
2021-2024.
Dansk Design Center (Design Society) fik
ny bestyrelse i marts 2020 og har lanceret
en ny strategi for dens formål og virke frem
Design Society, herunder Dansk Design
center blev slået sammen i januar 2020
for at skabe en national, samlende og
slagskraftigt erhvervsfremmeindsats for
designområdet og design-tænkning.
mod 2025 med fokus på at styrke design-
baseret innovation inden for særligt cirku-
lær økonomi
Der er samlet afsat 20 mio. kr. i perioden
2020-2022 til etablering af LINKED.
Side
6/7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om status på opfølgning på rapporten “Ten steps, and a leap forward: taking Danish innovation to the next level, til uddannelses- og forskningsministeren
2364542_0007.png
I økonomiaftalen for 2021 blev regeringen
og KL enige om at undersøge mulighe-
Jeg ser positivt på, at man i offentlige ind- derne for at etablere et offentlig-privat
køb mere systematisk bestræber sig på samarbejde med henblik på at fremme in-
9
Løfte offentlige indkøb for innova-
tion og skabe effektiv koordinations-
mekanismer
at udnytte potentialerne til at støtte offent- novation og nye teknologiske løsninger.
lig innovation, og jeg ved, at det er et om- Hovedfokus i samarbejdet vil være at un-
råde, erhvervsministeren har fokus på.
derstøtte og igangsætte konkrete udbuds-
og innovationsprojekter gennem en række
tiltag, fx procesunderstøttelse. På finanslo-
ven for 2021 er der til denne indsats afsat
9 mio. kr.
Der arbejdes p.t. på at opbygge en intern
database i Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet, der opsamler forsknings- og
Det er vigtigt, at vi har fokus på løbende at
10
Forny fokus på effektvurdering
vedligeholde og opbygge et datagrundlag,
så vi i øget grad kan lave effektvurderin-
ger.
innovationsdata fra de offentlige forsk-
ningsfonde, bl.a. mhp. på sigt i øget grad
at kunne lave effektvurderinger og sy-
stemevalueringer. Der pågår samtidig et
arbejde med at etablere evalueringsprin-
cipper og dataindsamling vedr. klynger,
Godkendt teknologisk service (GTS) og
Innovationscentrene (ICDK).
Pågår.
2021 og frem.
Side
7/7