Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2276986_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. oktober 2020 har udvalget efter ønske fra Uffe Elbæk (UFG) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 11
Hvad er ministerens holdning til fremtidigt akademiske og forskningsmæssige
samarbejde mellem Danmark og Kina, herunder hvilke krav til akademisk frihed og
retssikkerhed mener ministeren, at der bør der stilles i forbindelse med
forskningsmæssige og uddannelsesmæssige samarbejdsprojekter mellem
Danmark og Kina, jf. artiklerne "Academics warn of 'chilling effect' of Hong Kong
security law" bragt på theguardian.com, den 12. oktober 2020 og "Danske univer-
siteter klæder studerende på til Xi Jinpings censurede Kina: »Vi opfordrer dem til
at tænke sig om«" bragt på berlingske.dk den 7. oktober 2020?
10. november 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Svar
Retssikkerhed og akademisk frihed er grundprincipper, der skal værnes om. Stu-
derende og forskere/ansatte på videregående uddannelsesinstitutioner skal kunne
modtage, søge efter og formidle viden uden indblanding fra andre. Det forudsætter
en individuel akademisk frihed for den enkelte studerende og forsker/underviser
og institutionel autonomi for institutionen. Akademisk frihed er nøje forbundet med
tanke- og ytringsfriheden, og den er anerkendt som en grundlæggende rettighed i
EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder.
Globalt uddannelses- og forskningssamarbejde er helt centralt for Danmark. Det
giver adgang til en stor talentmasse og høj forskningskvalitet. Men vi skal have en
klog tilgang til samarbejdet. Det er ikke alle lande i verden, der deler danske vær-
dier
herunder har den samme opfattelse af retssikkerhed og akademisk frihed.
Det skal vi kunne navigere i. Vi skal hverken male et skræmmebillede eller fremstå
naive. Vi skal være opmærksomme på spillereglerne for internationalt samarbejde
og insistere på gennemsigtighed og reciprocitet. Det er ikke nemt. Det er derfor,
jeg har nedsat et udvalg, som skal se på, hvordan danske uddannelses- og forsk-
ningsinstitutioner på en klog måde kan håndtere de risici, der er forbundet med
globalt samarbejde.
Forskning og innovation er af afgørende betydning for adresseringen af globale
udfordringer, ikke mindst på det grønne område. Kina er en vigtig aktør inden for
forskning og innovation, og derfor vil samarbejde med Kina fortsat være i dansk in-
teresse. I forhold til respekten for den akademiske frihed er udviklingen i Kina på
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om ministerens holdning til fremtidigt akademiske og forskningsmæssige samarbejde mellem Danmark og Kina, til uddannelses- og forskningsministeren
2276986_0002.png
flere måder bekymrende. Et eksempel er det forslag til en ny lov om foranstaltnin-
ger for beskæftigelse af udenlandske undervisere, som blev fremsat i juli 2020.
Loven kan få både politiske, menneskeretslige, forretningsmæssige og konsulære
konsekvenser. Lovforslaget stiller bl.a. krav til, at udenlandske undervisere skal
gennemgå et tyve timers kursus i Kinas forfatning og love. Dertil vil udenlandske
undervisere blive pålagt at efterleve krav om, at de ikke må undervise i pensum,
der ”skader Kinas nationale suverænitet, omdømme eller offentlige interesse”. Det
er fortsat uklart, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få, såfremt det vedtages.
Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet følger udviklingen
meget nøje.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2