Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del
Offentligt
2362081_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Alex Young Pedersen
[email protected]
Dato
J. nr.
3. december 2020
2020-7646
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Alex Young Pedersen
Tak for din henvendelse af 2. november 2020, som du sender på vegne af en
stor gruppe borgere.
Jeg er glad for, at I engagerer jer i debatten. Jeg er naturligvis også glad for, at
vi deler de samme værdier, som det fremgår af jeres henvendelse.
Parallelsamfundslovgivningen er netop vedtaget, så vi i fremtiden sikrer, at det
bliver værdier som disse
frihed og retssikkerhed, ligeværd og frisind,
tolerance og ligestilling
der bliver de bærende værdier i alle boligområder i
Danmark.
I skriver imidlertid i jeres henvendelse, at den lovgivning, der skal sikre disse
værdier, i praksis ”forskelsbehandler mennesker på baggrund af herkomst”.
Det er ikke tilfældet.
Lovgivningen bygger på i alt fem kriterier, der til sammen danner et bredt
dækkende billede af, om et givent boligområde udvikler sig i negativ retning
dvs. i retning af et parallelsamfund, som netop ikke bygger på ovenstående
værdier. Andelen af beboere med ikke-vestlig baggrund er her blot ét af de fem
kriterier. Det er i den forbindelse en meget vigtig
og ofte overset
pointe, at
vi har boligområder i Danmark, hvor andelen af beboere med ikke-vestlig
baggrund langt overstiger 50 procent, men som ikke er omfattet af
parallelsamfundslovgivningen.
Målet med parallelsamfundslovgivningen er da også at rette op på det brede
spektrum af skævheder, der i dag gør sig gældende for de udsatte boligområder.
Og jeg er fortrøstningsfuld ved, at vi i 2030 vil nå dette mål.
I skriver også, at partierne bag parallelsamfundslovgivningen vil løse
problemerne ”ved at tvangsflytte medborgere”. Heller ikke dette er tilfældet.
Det er rigtigt, at man i et boligområde skal reducere andelen af almene
familieboliger til 40 procent, hvis boligområdet har været omfattet af
ghettolisten i en årrække. Men hvordan man konkret vælger at nå frem til 40
procent, når man lokalt skal lave en udviklingsplan, er der stor forskel på rundt
om i landet. Nogle steder vælger man ’at bygge sig ud af problemet’, simpelt
hen ved at bygge nye ejerboliger i boligområdet, som får andelen af almene
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om hvor mange tillælde ministeren i sin ministertid har udsendt et brev direkte til en større gruppe af borgere med ministeren som afsender.
2362081_0002.png
Side 2/2
familieboliger til at falde. Andre steder har man besluttet at sælge nogle af de
almene familieboliger eller ommærke dem til ungdomsboliger eller
ældreboliger. Og atter andre steder ønsker man at rive nogle af de almene
familieboliger ned.
Det er imidlertid vigtigt at holde sig for øje, at der er klare lovkrav til
genhusning af alle beboerne og at en stor del af fraflytningen vil foregå via
naturlig udskiftning af beboermassen i takt med at de alligevel ville flytte.
Jeg forstår til fulde, at parallelsamfundslovgivningen skaber stor offentlig
debat. Det er kun et positivt tegn for et levende demokrati, at vi diskuterer
politiske løsningsmodeller. Men det er naturligvis også vigtigt for mig som
minister, at debatten finder sted på det rigtige grundlag. Regeringen er med i
aftalen om parallelsamfund, fordi vi ønsker, at de børn, der vokser op i de mest
udsatte boligområder får de samme livsmuligheder som børn, der vokser op
alle mulige andre steder i Danmark. Det kan vi se ikke er tilfældet i dag. Men vi
håber og tror, at vi med netop denne lovgivning inden 2030 kan rette op på de
skævheder, der i dag skaber ulige muligheder.
Endnu engang tak fordi I engagerer jer i debatten.
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek