Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del
Offentligt
2337061_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. februar 2021
Forvaltningsretskontoret
Hanne Louise Jensen
2021-0032/23-0034
1810970
Besvarelse af spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 22. januar
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
Spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsor-
denen:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20. januar 2021
fra jurist og offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensen til Udvalget
for Forretningsordenen om aktindsigt i forbindelse med mink-
sagen, jf. UFO alm. del
bilag 63, og herunder give sin vurde-
ring af den omtalte brug af offentlighedslovens »generalklau-
sul« til at afskære aktindsigt i materiale, som ikke indgår i en
faktisk nedsat undersøgelseskommissions arbejde, men blot mu-
ligvis vil komme til at indgå i en senere undersøgelseskommis-
sions arbejde, samt sin vurdering af det beskrevne med hensyn
til forholdet til miljøoplysningsloven?”
Svar
:
1.
Det fremgår af Oluf Jørgensens henvendelse af 20. januar 2021 til Folke-
tingets Udvalg for Forretningsordenen, at en række myndigheder har an-
vendt den såkaldte generalklausul i offentlighedslovens § 33, nr. 5, til at
afslå aktindsigt i dokumenter, som forventes at ville indgå i den kommende
granskningskommission, der skal undersøge forløbet vedrørende mang-
lende hjemmel til at udvide indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Oluf Jørgensen anfører i den forbindelse bl.a., at afslagene på aktindsigt til-
syneladende bygger på en generel formodning om, at aktindsigt vil skade en
kommissions undersøgelser. Dette er ifølge Oluf Jørgensen imidlertid ikke
sandsynliggjort, og afslagene bliver derfor
efter hans opfattelse
ikke be-
grundet konkret.
Oluf Jørgensen anfører endvidere, at myndighedernes afgørelser ikke tager
højde for, at det ikke
ifølge ham
er muligt at anvende generalklausulen
i offentlighedsloven til at undtage miljøoplysninger. Han anfører i den sam-
menhæng bl.a., at generalklausulen efter hans opfattelse falder helt uden for
kravet til udtrykkelige og præcise undtagelser i det EU-direktiv, som miljø-
oplysningsloven gennemfører. Han anfører også, at bestemmelsen i lov om
undersøgelseskommissioners § 31, hvorefter myndigheder skal have sam-
tykke fra en undersøgelseskommission, før myndigheden kan give aktind-
sigt i materiale, der indgår i kommissionens undersøgelse, ikke gælder for
aktindsigt efter miljøoplysningsloven.
Side 2/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
Det er sammenfattende Justitsministeriets vurdering, at det efter omstæn-
dighederne kan være berettiget at afslå aktindsigt i materiale, der må for-
ventes at ville indgå i den kommende kommissionsundersøgelse af forløbet
vedrørende aflivning af alle mink.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at hvis dokumenter, som må
forventes at ville indgå i den kommende kommissionsundersøgelse, måtte
indeholde miljøoplysninger, vil disse efter omstændighederne også kunne
undtages fra aktindsigt.
I begge tilfælde vil afslag på aktindsigt efter ministeriets opfattelse kunne
ske i medfør af den såkaldte generalklausul i offentlighedsloven.
Nedenfor følger en nærmere redegørelse for Justitsministeriets vurdering af
de spørgsmål, som Oluf Jørgensens henvendelse til Udvalget for Forret-
ningsordenen giver anledning til.
2.
Den 10. december 2020 tilkendegav et bredt flertal i Folketinget i et un-
derudvalg under Udvalget for Forretningsordenen, at der skal nedsættes en
kommissionsundersøgelse, som skal undersøge forløbet vedrørende mang-
lende hjemmel til at udvide indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Den 21. december 2020 afgav Udvalget for Forretningsordenen en beretning
om etablering af en undersøgelsesform med særlig parlamentarisk foran-
kring. Det fremgår af beretningen, at kommissionsundersøgelsen i det væ-
sentlige skal være underlagt samme bestemmelser som undersøgelseskom-
missioner efter lov om undersøgelseskommissioner.
Beretningen er vedlagt et kommissorium for en kommende kommissions-
undersøgelse af forløbet vedrørende aflivning af alle mink, som alle partier
med repræsentation i det nævnte underudvalg ifølge beretningen er enige
om. Det fremgår heraf, at kommissionen skal undersøge og redegøre for re-
levante myndigheders og ministres handlinger og involvering i tilknytning
til beslutningen i november 2020 om, at alle mink i Danmark skulle aflives
straks som led i indsatsen til bekæmpelse af covid-19, herunder bl.a. beslut-
ningsprocesserne i og imellem relevante myndigheder i perioden fra 4. no-
vember 2020 til 21. december 2020. På baggrund af undersøgelsen og rede-
gørelsen skal kommissionen bl.a. foretage retlige vurderinger til belysning
af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til
ansvar.
Side 3/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
3.
Lov om undersøgelseskommissioner (jf. lov nr. 357 af 2. juni 1999 med
senere ændringer) indeholder i § 4 en oplistning af de opgaver, som en un-
dersøgelseskommission, der er nedsat i medfør af loven, kan udføre. Det
følger af § 4, stk. 2, at en undersøgelseskommission kan få til opgave at
undersøge og redegøre for et faktisk begivenhedsforløb. Efter § 4, stk. 4,
kan en undersøgelseskommission også få til opgave at foretage retlige vur-
deringer til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige
søger nogen draget til ansvar. En undersøgelseskommission kan dog ikke få
til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om
ministres ansvar. Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmel-
sen i § 4, stk. 4 (jf. lovforslag nr. L 3 fremsat den 8. oktober 1998), at for-
målet med en undersøgelseskommissions virksomhed i denne henseende vil
være at tilvejebringe et materiale, på hvilket grundlag anklagemyndigheden,
disciplinærmyndigheden mv. afgør, om sagen skal fremmes, navnlig ved, at
der rejses tiltale eller disciplinærforfølgning indledes.
Det følger af lovens § 5, stk. 1, at undersøgelseskommissionen efter samråd
med udspørgeren afgør, hvordan undersøgelsen skal tilrettelægges. Heri lig-
ger bl.a., at kommissionen selv afgør, hvilket materiale der skal indgå i un-
dersøgelsen, hvilke personer der skal afgive forklaring, hvad de pågældende
skal afgive forklaring om, herunder hvilket materiale personerne eventuelt
skal forholde sig til som led i forklaringerne, og i hvilken rækkefølge for-
klaringerne skal afgives.
Ifølge § 29, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner gælder offentlig-
hedsloven, forvaltningsloven og ombudsmandsloven ikke for den virksom-
hed, som udøves af en undersøgelseskommission. Møder i en undersøgel-
seskommission foregår desuden for lukkede døre, jf. herved § 29, stk. 2.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen i § 29, stk. 2 (jf.
lovforslag nr. L 3 fremsat den 8. oktober 1998), at en undersøgelseskom-
missions virksomhed bedst kan sammenlignes med den, som politiet udfø-
rer, og at politiets efterforskning ikke gennemføres i fuld offentlighed, idet
dette på afgørende måde vil svække efterforskningens effektivitet.
En undersøgelseskommission har desuden rådighed over, i hvilket omfang
der som led i aktindsigt skal være offentlighed omkring det materiale, der
indgår i undersøgelsen. Det er således fastsat i lovens § 31, stk. 1, at der ikke
uden samtykke fra undersøgelseskommissionen må gives aktindsigt efter
Side 4/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
offentlighedsloven i materiale, der indgår i undersøgelsen. Indtil undersø-
gelseskommissionen har afgivet sin beretning, er der desuden ikke adgang
til aktindsigt i rettens materiale efter retsplejelovens § 41, jf. herved lovens
§ 31, stk. 2.
Bestemmelsen i § 31, stk. 1, finder først anvendelse, når en undersøgelses-
kommission er nedsat. I perioden frem til kommissionens nedsættelse kan
myndigheder imidlertid efter omstændighederne være berettiget til at afslå
aktindsigt i dokumenter og oplysninger, som må forventes at ville indgå i
kommissionens undersøgelse, jf. nærmere herom nedenfor.
4.
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5 (jf. lovbekendtgørelse nr.
145 af 24. februar 2020), lyder således:
Ӥ 33.
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til:
[…]
5) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter
forholdets særlige karakter er påkrævet.”
Om bestemmelsens anvendelse i relation til kommende undersøgelseskom-
missioner fremgår følgende af de specielle bemærkninger til bestemmelsen
(lovforslag nr. L 144, fremsat den 7. februar 2013):
”Bestemmelsen kan ligeledes anvendes til at undtage dokumen-
ter og oplysninger, som må forventes at komme til at indgå i en
kommende undersøgelseskommissions arbejde, såfremt det vur-
deres, at en udlevering af materialet vil være skadelig for kom-
missionens gennemførelse af sin undersøgelse. Det vil bero på
en samlet, konkret vurdering, om retten til aktindsigt kan be-
grænses i forhold til de oplysninger og dokumenter, der er an-
modet om aktindsigt i. I vurderingen vil det skulle indgå, hvor
nært forestående nedsættelsen af en undersøgelseskommission
er. Endvidere vil der skulle lægges vægt på de pågældende do-
kumenters og oplysningers karakter, herunder om der i forhold
til en kommende undersøgelseskommissions arbejde vil være
tale om centrale dokumenter og oplysninger. Bestemmelsen vil
f.eks. kunne anvendes til efter en konkret vurdering at undtage
dokumenter og oplysninger fra aktindsigt i den situation, hvor
der foreligger en (regerings-)beslutning om at nedsætte en un-
dersøgelseskommission, men endnu ikke foreligger et kommis-
sorium, og hvor det materiale, som der ønskes aktindsigt i, ud
fra de foreliggende oplysninger om undersøgelsens genstand og
omfang må antages at ville indgå i og være af central betydning
Side 5/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
for den kommende undersøgelseskommissions arbejde. Alle-
rede offentliggjorte dokumenter vil ikke kunne undtages fra akt-
indsigt. Når en undersøgelseskommission er nedsat, finder § 31,
stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner anvendelse. Af
denne bestemmelse følger, at der ikke uden samtykke fra under-
søgelseskommissionen må gives aktindsigt efter lov om offent-
lighed i forvaltningen i materiale, der indgår
i undersøgelsen.”
Som det fremgår af forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5, skal der
ved vurderingen af, om udlevering af bestemt materiale vil være skadeligt
for undersøgelseskommissionens gennemførelse af sin undersøgelse, læg-
ges vægt på bl.a., hvor nært forestående kommissionens undersøgelse er
(»nærhedskriteriet«). Der skal også lægges vægt på de pågældende doku-
menters og oplysningers karakter, herunder om der i forhold til en kom-
mende undersøgelseskommissions arbejde vil være tale om centrale doku-
menter og oplysninger (»kravet
om centrale oplysninger«).
Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at når det antages, at udle-
vering af materiale som led i aktindsigt efter omstændighederne vil kunne
være skadeligt for gennemførelsen af en kommissionsundersøgelse, hænger
det sammen med, at det ellers ville være muligt at foretage sideløbende un-
dersøgelser, f.eks. i pressen, af de spørgsmål, som kommissionen befatter
sig med, hvilket ville indebære, at personer, der senere skal afgive forklaring
for undersøgelseskommissionen, som led i sådanne undersøgelser ville
kunne få indsigt i eller blive bedt om at forholde sig til dokumenter og op-
lysninger, der er centrale for kommissionsundersøgelsen. Dette ville bl.a.
kunne påvirke undersøgelseskommissionens muligheder for at tilrettelægge
undersøgelsen og gennemføre denne på fuldt forsvarlig og fyldestgørende
vis.
Adgangen til
under disse omstændigheder
at undtage dokumenter og
oplysninger fra aktindsigt skal således ses i sammenhæng med bestemmel-
sen i § 31, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner, og de formål, som
denne bestemmelse varetager.
Justitsministeriet bemærker derudover, at en undersøgelseskommission kan
få til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af, om der forelig-
ger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar, jf. § 4, stk.
4, i lov om undersøgelseskommissioner. Som det fremgår af pkt. 2 ovenfor,
vil det bl.a. være tilfældet med den kommende kommissionsundersøgelse af
forløbet vedrørende aflivning af alle mink.
Side 6/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
På et tidspunkt, hvor en kommissionsundersøgelse, der har til opgave bl.a.
at foretage sådanne retlige vurderinger af et muligt strafansvar eller disci-
plinært ansvar, er nært forestående, er der efter Justitsministeriets opfattelse
desuden et hensyn at tage til de implicerede embedsmænds retssikkerhed.
De har således
hvis de er genstand for en kommissionsundersøgelse
en
række rettigheder, f.eks. retten til bisidder og kontradiktion, som vil kunne
kompromitteres, hvis sagsforløbet gøres til genstand for sideløbende under-
søgelser, f.eks. i pressen.
5.
Justitsministeriet vurderer, at nedsættelsen af den kommende kommissi-
onsundersøgelse af forløbet vedrørende aflivning af alle mink må anses for
nært forestående, jf. herved Folketingets Udvalg for Forretningsordenens
beretning af 21. december 2020, der bl.a. indeholder et kommissorium for
undersøgelsen.
Justitsministeriet vurderer endvidere, at de hensyn, som begrunder, at der
efter omstændighederne kan gives afslag på aktindsigt i materiale, som for-
ventes at ville indgå i
og være af central betydning for
en undersøgel-
seskommission, også gør sig gældende i relation til den kommende kom-
missionsundersøgelse.
På denne baggrund vurderer Justitsministeriet, at det vil være berettiget at
afslå aktindsigt i materiale, der må forventes at ville indgå i
og være af
central betydning for
den kommende kommissionsundersøgelse af forlø-
bet vedrørende aflivning af alle mink.
6.
For så vidt angår spørgsmålet om forholdet til miljøoplysningsloven kan
Justitsministeriet indledningsvis oplyse, miljøoplysningsloven hører under
Miljøministeriets ressort, og at det følgende derfor har været drøftet med
Miljøministeriet.
Det følger af § 2, stk. 1, i miljøoplysningsloven (jf. lovbekendtgørelse nr.
980 af 16. august 2017), at enhver har ret til at blive gjort bekendt med mil-
jøoplysninger under de betingelser og med de undtagelser, der følger af of-
fentlighedsloven og forvaltningsloven, jf. dog stk. 2-6.
Miljøoplysningsloven gennemfører EU-direktivet om offentlig adgang til
miljøoplysninger (direktiv 2003/4/EF) og konventionen om adgang til op-
lysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage
og domstolsprøvelse på miljøområdet (Århus-konventionen) i dansk ret.
Side 7/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
Begrebet miljøoplysninger er defineret i miljøoplysningslovens § 3. Miljø-
oplysninger omfatter efter bestemmelsen bl.a. oplysninger om tilstanden i
miljøelementer (luft, vand, jord mv.) og oplysninger om faktorer (stoffer,
støj, stråling mv.), der påvirker eller kan påvirke miljøelementer. Miljøop-
lysninger omfatter også oplysninger, der kun mere indirekte vedrører mil-
jøet. Det gælder bl.a. oplysninger om administrative foranstaltninger såsom
politikker, lovgivning, planer mv., der påvirker eller kan påvirke miljøele-
menter. Oplysninger, som vedrører menneskers sundhedstilstand, er også
omfattet af definitionen af miljøoplysninger, i det omfang menneskers sund-
hedstilstand påvirkes af tilstanden i miljøelementer.
Hvis der er tale om miljøoplysninger, følger det af miljøoplysningslovens
§ 6, stk. 2, 1. pkt., at aktindsigt efter loven skal vurderes efter offentligheds-
loven fra 1985 (jf. lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i for-
valtningen med senere ændringer).
Efter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, 1. pkt., skal der foretages en konkret
afvejning af offentlighedens interesser, der varetages ved udlevering af mil-
jøoplysningerne, over for de interesser, der varetages ved at afslå udleve-
ring. Det følger endvidere af miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, 2. pkt., at
bl.a. § 13 i 1985-offentlighedsloven skal anvendes restriktivt under hensyn-
tagen til samfundets interesse i, at oplysninger offentliggøres i det konkrete
tilfælde. Miljøoplysningslovens § 2, stk. 6, fastsætter desuden, at bl.a. be-
stemmelsen i § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven ikke finder an-
vendelse på miljøoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride
imod bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i direktivet om
offentlig adgang til
miljøoplysninger.
Efter direktivets artikel 4, stk. 2, litra c, kan medlemssta-
terne afslå en anmodning om adgang til miljøoplysninger, hvis offentliggø-
relse kunne have en ugunstig indvirkning på retssagers behandling ved dom-
stolene, en persons mulighed for at få en retfærdig rettergang, eller offent-
lige myndigheders mulighed for efterforskning af strafferetlig eller discipli-
nær art.
Det følger af § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven, at retten til akt-
indsigt kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væ-
sentlige hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse
efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Side 8/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
Bestemmelsens ordlyd er identisk med § 33, nr. 5, i den nugældende offent-
lighedslov.
Forarbejderne til den tidligere offentlighedslov indeholdt ikke en særskilt
omtale af spørgsmålet om aktindsigt i dokumenter, som forventes at ville
indgå i en kommissionsundersøgelse.
Spørgsmålet er derimod omtalt i bl.a. Folketingets Ombudsmands udtalelse
af 10. september 2013, gengivet i Folketingets Ombudsmands beretning for
2013, side 22 (FOB 2013.22). I udtalelsen, der vedrørte Forsvarsministeriets
sagsbehandlingstid i en sag om aktindsigt, anførte ombudsmanden bl.a. føl-
gende:
”Det
er almindeligt antaget, at der også inden nedsættelsen af en
undersøgelseskommission
og dermed inden bestemmelsen i §
31, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner kan finde an-
vendelse
efter omstændighederne kan gives afslag på aktind-
sigt, med henvisning til at de pågældende dokumenter må for-
ventes at indgå i den kommende kommissions undersøgelse, og
at udlevering af dokumenterne må antages at kunne skade kom-
missionens arbejde. Hjemlen for afslag i disse tilfælde er den
såkaldte generalklausul i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.”
Ombudsmanden anførte desuden, at det, der er anført om emnet i de speci-
elle bemærkninger til bestemmelsen i § 33, nr. 5, i den nugældende offent-
lighedslov, jf. pkt. 4 ovenfor, måtte antages at svare til dagældende ret efter
bestemmelsen i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.
Der kan også henvises til Folketingets Ombudsmands udtalelse af 12. fe-
bruar 2016, gengivet i Folketingets Ombudsmands beretning for 2016, side
8 (FOB 2016.8).
7.
Det beror på en konkret vurdering, om et dokument, der er omfattet af en
aktindsigtsanmodning, indeholder miljøoplysninger, som dermed skal be-
handles efter miljøoplysningsloven.
Justitsministeriet har ikke grundlag for nærmere at udtale sig om, hvorvidt
dokumenter, som må forventes at ville indgå i den kommende kommissi-
onsundersøgelse af forløbet vedrørende aflivning af alle mink, måtte inde-
holde miljøoplysninger.
Side 9/10
UFO, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om aktindsigt i forbindelse med minksagen.
2337061_0010.png
Hvis det er tilfældet, er det imidlertid Justitsministeriets vurdering, at be-
stemmelsen i 1985-offentlighedslovens 13, stk. 1, nr. 6, efter omstændighe-
derne vil kunne anvendes til at undtage sådant materiale fra aktindsigt.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelsen i 1985-offent-
lighedslovens 13, stk. 1, nr. 6, på dette punkt svarer til bestemmelsen i § 33,
nr. 5, i den nugældende offentlighedslov. Ministeriet henviser i den forbin-
delse til FOB 2013.22 og FOB 2016.8, der er omtalt ovenfor.
Hvad angår bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 2, stk. 6, hvorefter bl.a.
§ 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven ikke finder anvendelse på mil-
jøoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmel-
serne i artikel 4, stk. 2, i direktivet om offentlig adgang til miljøoplysninger,
bemærker Justitsministeriet, at undtagelse af materiale, der forventes at ville
indgå i
og være af central betydning for
den kommende kommissions-
undersøgelse,
efter ministeriets opfattelse vil
være omfattet af direktivets
artikel 4, stk. 2, litra c. Efter denne bestemmelse kan medlemsstaterne afslå
en anmodning om adgang til miljøoplysninger, hvis offentliggørelse kunne
have en ugunstig indvirkning på bl.a. offentlige myndigheders mulighed for
efterforskning af strafferetlig eller disciplinær art. Justitsministeriet kan i
den forbindelse henvise til, at det følger af kommissoriet for den kommende
kommissionsundersøgelse, at kommissionen bl.a. skal foretage retlige vur-
deringer til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige
søger nogen draget til ansvar (både strafansvar og disciplinært ansvar), og
at oplysningerne undtages fra aktindsigt, bl.a. fordi det vurderes, at offent-
liggørelse kan være skadeligt for undersøgelsens gennemførelse.
Justitsministeriet bemærker endelig, at det forhold, at bestemmelsen i § 31,
stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner alene henviser til offentligheds-
loven
og dermed ikke udtrykkeligt til miljøoplysningsloven
ikke efter
ministeriets opfattelse kan føre til en anden vurdering. Det skyldes, at akt-
indsigt efter miljøoplysningsloven som tidligere nævnt skal vurderes efter
reglerne i offentlighedsloven, jf. herved miljøoplysningslovens § 6, stk. 2,
1. pkt. Der vil således efter ministeriets opfattelse også skulle foretages hø-
ring af undersøgelseskommissionen, før en myndighed kan give aktindsigt
efter miljøoplysningsloven i materiale, der indgår i undersøgelsen. Dette må
antages at følge af den almindelige pligt til sagsoplysning samt eventuelt en
analogi af bestemmelsen i § 31, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner.
Side 10/10