TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2020
2020-9062
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2o. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 96:
Hvordan vurderer ministeren lovligheden af Kolding Kommunes nyligt offent-
liggjorte planer om at byomdanne ca. 1/3 af erhvervshavnen i Kolding, og at
kommunen samtidig indfører
en såkaldt ”interessezone” på yderligere ca. 25
pct. af havnens arealer, hvor kommunen kan nedlægge veto mod forlængelse af
lejekontrakter m.v., selvom der fortsat vil være tale om havneareal, jf. havnelo-
ven, og hvor der er placeret flere produktionsvirksomheder af national inte-
resse, jf. planloven?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er klage-
myndighed for sager efter havneloven. Som klagemyndighed er Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen underlagt de forvaltningsretlige regler og principper, og hvis
styrelsen modtager en klage i en konkret sag, skal styrelsen foretage en konkret
vurdering af omstændighederne i den enkelte sag. Transport- og Boligministe-
riet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan derfor ikke tage konkret stilling til
den konkrete sag på nuværende tidspunkt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Det
fremgår af forarbejderne til havnelovens § 6, stk. 2, at afgrænsningen af
havnearealer foregår i den kommunale planlægning, der reguleres efter planlo-
ven. Det er således planloven, der generelt sætter rammerne for, hvordan area-
lerne i og omkring havne kan planlægges og udvikles.
Forholdet mellem kommunalbestyrelsen og havnebestyrelsen i kommunale
selvstyrehavne (som Kolding Havn) er reguleret i havnelovens § 9. Det fremgår
heraf, at en kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed, som styres
af kommunalbestyrelsen, der har det overordnede ansvar for havnen.