Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2308662_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2020
2020-9062
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2o. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 96:
Hvordan vurderer ministeren lovligheden af Kolding Kommunes nyligt offent-
liggjorte planer om at byomdanne ca. 1/3 af erhvervshavnen i Kolding, og at
kommunen samtidig indfører
en såkaldt ”interessezone” på yderligere ca. 25
pct. af havnens arealer, hvor kommunen kan nedlægge veto mod forlængelse af
lejekontrakter m.v., selvom der fortsat vil være tale om havneareal, jf. havnelo-
ven, og hvor der er placeret flere produktionsvirksomheder af national inte-
resse, jf. planloven?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er klage-
myndighed for sager efter havneloven. Som klagemyndighed er Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen underlagt de forvaltningsretlige regler og principper, og hvis
styrelsen modtager en klage i en konkret sag, skal styrelsen foretage en konkret
vurdering af omstændighederne i den enkelte sag. Transport- og Boligministe-
riet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan derfor ikke tage konkret stilling til
den konkrete sag på nuværende tidspunkt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Det
fremgår af forarbejderne til havnelovens § 6, stk. 2, at afgrænsningen af
havnearealer foregår i den kommunale planlægning, der reguleres efter planlo-
ven. Det er således planloven, der generelt sætter rammerne for, hvordan area-
lerne i og omkring havne kan planlægges og udvikles.
Forholdet mellem kommunalbestyrelsen og havnebestyrelsen i kommunale
selvstyrehavne (som Kolding Havn) er reguleret i havnelovens § 9. Det fremgår
heraf, at en kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed, som styres
af kommunalbestyrelsen, der har det overordnede ansvar for havnen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer lovligheden af Kolding Kommunes nyligt offentliggjorte planer om at byomdanne ca. 1/3 af erhvervshavnen i Kolding, og at kommunen samtidig indfører en såkaldt interessezone på yderligere ca. 25 pct. af havnens arealer, hvor kommunen kan nedlægge veto mod forlængelse af lejekontrakter m.v., selvom der fortsat vil være tale om havneareal, jf. havneloven, og hvor der er placeret flere produktionsvirksomheder af national interesse, jf. planloven, til transportministeren
2308662_0002.png
Det er helt grundlæggende kommunalbestyrelsen, der sætter rammerne for
havnen og havnebestyrelsen og fastlægger omfanget af havnens selvstyre - sær-
ligt for beslutninger, der angår havnens overordnede udvikling.
På den baggrund vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen det hensigtsmæs-
sigt, at Kolding Havn og Kolding Kommune har indgået en samarbejdsaftale
om havnens langsigtede udvikling. Derved sikres der en transparens omkring
relationen mellem havn og kommune, der vurderes at være en fordel for er-
hverv, borgere og investorer.
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt samarbejdsaftalen påvirker produktions-
virksomheder af national interesse, skal det bemærkes, at det er Erhvervssty-
relsen, der fører det overordnede tilsyn med nationale interesser efter planlo-
vens § 29, herunder vedrørende produktionsvirksomheder af national inte-
resse.”
Jeg kan henholde mig til det af styrelsen oplyste.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for Erhvervsministeriet, der er ansvarlig
myndighed for planloven.
Erhvervsministeriet oplyser følgende:
"For så vidt angår
planloven, kan det oplyses, at begrebet ”interessezone” ikke
findes i planloven. Det har derfor ikke nogen selvstændig juridisk betydning i
forhold til, hvordan man planlægger i kommunen. Der er omvendt heller ikke
noget til hinder for, at en kommune anvender et sådant begreb, dog har disse
ikke selvstændig juridisk betydning, jf. planloven.
Det bemærkes dog, at det efter planloven er en national interesse, at kommu-
nalbestyrelsen i planlægningen sikrer drifts- og udviklingsmulighederne for
produktionsvirksomheder af national interesse. Hvis denne interesse ikke er
varetaget i planlægningen, vil det medføre en indsigelse fra erhvervsministeren,
således at planerne ikke kan vedtages endeligt, før der er opnået enighed
herom.
Udviklingsplanerne for Kolding Erhvervshavn er i sin tidlige udviklingsfase, og
Erhvervsstyrelsen, som varetager tilsynet med kommunernes planlægning, vil
påbegynde dialog med Kolding Kommune om den fremtidige planlægning for
Kolding Havn.”
For så vidt angår spørgsmålet om forlængelse af lejekontrakten, henvises til be-
svarelsen af TRU, alm del spm. 97.
Jeg kan henholde mig til det af Erhvervsministeriet oplyste.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer lovligheden af Kolding Kommunes nyligt offentliggjorte planer om at byomdanne ca. 1/3 af erhvervshavnen i Kolding, og at kommunen samtidig indfører en såkaldt interessezone på yderligere ca. 25 pct. af havnens arealer, hvor kommunen kan nedlægge veto mod forlængelse af lejekontrakter m.v., selvom der fortsat vil være tale om havneareal, jf. havneloven, og hvor der er placeret flere produktionsvirksomheder af national interesse, jf. planloven, til transportministeren
2308662_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Benny Engelbrecht