Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2296631_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2020
2020-9031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren med henvisning til TRU alm. del
bilag 24 redegøre for det for-
ventede omkostningsniveau og samfundsøkonomi ved overdækning af motor-
vej i forbindelse med støjreducering, hvor en overdækning vil kunne frigive
plads til eksempelvis rekreative områder og beboelse?
Svar:
Der henvises i spørgsmålet til TRU alm. del
bilag 24, som omhandler et brev
fra Ejerlauget Rendsagerparken vedrørende støjbekæmpelse ved Vallensbæk.
Mit svar på ejerlaugets brev er vedlagt til transportudvalgets orientering.
For så vidt angår nærværende TRU-spørgsmål, vil jeg henholde mig til følgende
fra Vejdirektoratet:
”Omkostningsniveauet
for en motorvejsoverdækning afhænger blandt andet af
motorvejens udformning og placering, herunder de terrænmæssige forhold på
den konkrete strækning.
I Danmark er overdækning af motorveje som støjreducerende foranstaltning
indtil videre kun anvendt i forbindelse med anlæg af nye motorveje. Der er la-
vet overdækninger på en ca. 700 meter delstrækning på Øresundsmotorvejen
ved Tårnby og ca. 300 meter på Silkeborgmotorvejen. Her er motorvejenes pla-
cering i terrænet tænkt ind sammen med overdækningen, hvilket giver mulig-
hed for at reducere omkostningerne til konstruktionen.
Ved overdækning af eksisterende motorveje er kilometerprisen i udgangspunk-
tet væsentligt højere end overdækning ved anlæg af nye motorveje, hvor over-
dækningen kan tænkes ind fra projektets start.
Vejdirektoratet er opmærksom på efterspørgslen efter overdækkede motorveje,
idet løsningen både er støjreducerende og frigiver plads til naturen eller andre
formål. Samtidig vurderer Vejdirektoratet, at overdækningen af Silkeborgmo-
torvejen har kostet, hvad der svarer til 1
1,5 mia. kr. pr km. Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om ministeren, med henvisning til TRU alm. del – bilag 24, vil redegøre for det forventede omkostningsniveau og samfundsøkonomi ved overdækning af motorvej i forbindelse med støjreducering, hvor en overdækning vil kunne frigive plads til eksempelvis rekreative områder og beboelse, til transportministeren
2296631_0002.png
Side 2/2
arbejder derfor løbende med at undersøge andre muligheder for at dæmpe stø-
jen langs statens veje, herunder bl.a. ved at indhente erfaringer fra udlandet.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht