TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 4. december 2020
J. nr. 2020-9030
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 93:
Kan ministeren bekræfte, at der i forbindelse med anlæggelsen af Lynettehol-
men påtænkes at blive anvendt jord til opfyldning, som indeholder miljøskade-
lige stoffer og i givet fald hvilke stoffer og hvilke mængder, der er tale om, samt
i hvilken grad stoffer vil kunne sive til det omkringliggende havmiljø?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der svarer:
”Lynetteholm etableres som halvø ved at nyttiggøre overskudsjord fra bygge-
og anlægsarbejder i København og omegn bestående af ren og forurenet jord.
Overskudsjorden anvendes som jordfyld inden for perimeterkonstruktionen for
Lynetteholm.
By & Havn har derfor udarbejdet en ansøgning om miljøgodkendelse af anlæg
for nyttiggørelse af jord, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har sendt i of-
fentlig høring i perioden 30. november 2020 til 25. januar 2021 sammen med
miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm. Miljøgodkendelsen søges i hen-
hold til § 33 i lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 om miljøbeskyt-
telse.
Ren og forurenet jord
Forventningen til mængder og sammensætning af jord til modtagelse i Lynette-
holm tager udgangspunkt i erfaringerne fra jordmodtagelse i Nordhavn, som
siden 2012 har modtaget ren jord i et nyttiggørelsesanlæg og forurenet jord i et
depotanlæg.
Den rene jord forventes at udgøre ca. 40 pct. af den modtagne jord, og den for-
urenede jord forventes at udgøre ca. 60 pct. af den modtagne jord.