TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 4. december 2020
J. nr. 2020 - 8980
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 88:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/8-20 fra Allan Hansen vedrø-
rende forslag til bedre kundevendte IT-systemer for alle brugere af offentlig
transport i DK for færre kroner, jf. (folketingsåret 2019-20) TRU alm. del - bi-
lag 452?
Svar:
I sin henvendelse påpeger Allan Hansen, at den kollektive trafik kan forbedres
med nye IT-systemer, herunder ved at indkøbe Deutsche Bahns IT-systemer.
Jeg mener også, at digitaliseringens muligheder og den teknologiske udvikling
kan være et af flere værktøjer til at understøtte og styrke den kollektive trans-
port. Her ved jeg, at bl.a DSB lader sig inspirere af andre jernbaneselskabers
løsninger og i videst muligt omfang indkøber og benytter standardiserede og
gennemprøvede softwareløsninger.
Derudover har et enigt Folketing med vedtagelse af lov om ændring af lov om
trafikselskaber i februar 2019 etableret grundlaget for udviklingen af en ny fæl-
les digital mobilitetstjeneste. Med denne løsning skal planlægning, booking og
betaling på tværs af private og offentlige transporttilbud samles i én brugerløs-
ning
–
én app til telefonen mv. Lovændringen pålægger Rejsekort & Rejseplan
A/S at forestå udviklingen af den nye app-baserede mobilitetsløsning. På den
baggrund kan jeg med glæde konstatere, at vejen er banet mod øget digitalise-
ring af den kollektive trafik.
Med øget digitalisering bliver det nemmere at være passager i den kollektive
trafik. Den offentlige servicetrafik vil fortsat udgøre rygraden i den kollektive
trafik, men med tilkobling af øvrige transporttilbud vil en offentligt funderet
mobilitets-app øge passagerernes valgmuligheder.
Samlet ventes den kommende løsning at bidrage til et mere sammenhængende
transportsystem og en mere effektiv mobilitet i samfundet.