Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2296613_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2020
2020-8817
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 86:
Vil ministeren kommentere undersøgelsen fra den tyske ingeniørforening, som
er omtalt i artiklen ”Tyske
ingeniører slår fast: Elbiler er slet ikke så klimaven-
lige” bragt i Berlingske den 2. november 2020, hvoraf det fremgår, at en diesel-
bil belaster miljøet med 8,4 ton CO2 mod en miljøbelastning fra en elbil på 16,8
ton CO2, og herunder redegøre for hvilken miljøbelastning regeringen aktuelt
lægger til grund for hhv. benzin-, diesel og elbilers CO2-udledning?
Svar:
Klimarådet har tidligere undersøgt spørgsmålet i rapporten
”Flere elbiler på de
danske veje”,
og rådet skriver bl.a. følgende:
”Klimarådet
har i forbindelse med denne analyse set nærmere på en række stu-
dier, der sammenligner CO2-udledningerne fra forskellige biltyper set over hele
bilens levetid. På den baggrund konkluderer rådet, at selv om der ikke kommer
CO2 ud af udstødningsrøret, så er elbilen i et livscyklusperspektiv ikke en nu-
ludslipsbil i dag. Det skyldes, at der bruges en del energi i produktionen af bilen
og batteriet, og det udleder CO2, hvis energien ikke kommer fra vedvarende
energikilder. Ikke desto mindre peger langt de fleste studier på, at elbilen kan
ses som en lavudslipsbil, der ved rimelige antagelser er mere klimavenlig end
det fossile alternativ, og elbilen vil blive endnu mere klimavenlig i takt med, at
elproduktionen i stigende grad baseres på vedvarende energi. Fx opnår Dan-
mark med den nye energiaftale 100 pct. vedvarende energi i elforbruget i
2030.”
Figur 2 i Klimarådets rapport illustrerer de forskellige køretøjers CO2-udled-
ning pr. km henover køretøjets levetid. Her ses, at elbiler har en markant lavere
CO2-udledning henover levetiden sammenlignet med en fossil bil eller en plug-
in-hybridbil. Det fremgår også, at størstedelen af CO2-udledningen fra elbi-
lerne stammer fra produktionen, mens CO2-udledningerne fra de fossile biler
primært kommer fra driften af køretøjerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil kommentere undersøgelsen fra den tyske ingeniørforening, som er omtalt i artiklen Tyske ingeniører slår fast: Elbiler er slet ikke så klimavenlige bragt i Berlingske den 2. november 2020, til transportministeren
2296613_0002.png
Side 2/2
Jeg kan henholde mig til Klimarådets vurderinger. Hvad angår udledning af
CO2 i transportsektoren, kan det oplyses, at der medregnes de CO2-udlednin-
ger, som skabes gennem køretøjernes energiforbrug. I Transport- og Boligmini-
steriets samfundsøkonomiske analyser anvendes således en standardværdi,
hvor f.eks. en benzinbil udleder 152,6 gram CO2 pr. kørt kilometer (2016-ni-
veau). Standardværdierne kan findes i publikationen Transportøkonomiske
Enhedspriser (version 1.95), som udgives af DTU.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht