Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2299799_0001.png
8. december 2020
J.nr. 2020 - 9868
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 10. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvad det vil give i CO2-reduktioner, i statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, i samfundsøkonomisk effekt og strukturel beskæftigelse i hvert af årene 2021 – 2030 at indføre nulemissionszoner specifikt for varebiler i 2030 indenfor de nugældende miljøzoneafgrænsninger, til skatteministeren
2299799_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil det give i CO2-reduktioner, i statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, i
samfundsøkonomisk effekt og strukturel beskæftigelse i hvert af årene 2021
2030 at
indføre nulemissionszoner specifikt for varebiler i 2030 indenfor de nugældende miljøzo-
neafgrænsninger
og varslet allerede nu, så erhvervet har ca. 9 år til at omstille sig?
Svar
En miljøzone forstås i Danmark som et geografisk afgrænset område, hvor visse typer af
køretøjer ikke har lovlig adgang. På nuværende tidspunkt er der miljøzoner i København,
Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Miljøzonerne gælder for ældre dieseldrevne
lastbiler, busser og varebiler.
En udvidelse af de eksisterende miljøzoner til nulemissionszoner for varebiler forventes
at have statsfinansielle konsekvenser i form af færre indtægter fra bilrelateret afgifter, da
det forventes at medføre en fremrykning af salget af nulemissionsvarebiler. Nulemissions-
varebiler betaler i gennemsnit lavere registrerings- og ejerafgift, hvorfor et øget salg med-
fører tabt provenu heraf. Hertil kommer tabt provenu fra udligningsafgift og afgift på
brændstoffer, mens der forventes en øget indtægt fra moms, da nulemissionsvarebiler er
dyrere end konventionelle varebiler. Dog vil der alene være tale om en likviditetsmæssig
forskydning af salget, hvorfor det ikke skønnes nogen varig provenuvirkning.
Grundet den store usikkerhed om effekten på salget af nulemissionsvarebiler frem mod
2030 er der ikke beregnet årlige provenukonsekvenser som følge af initiativet. Derved er
der heller ikke skønnet samfundsøkonomiske effekter eller CO
2
-reduktioner.
Det kan bemærkes, at udbredelsen af nulemissionsvarebiler i dag er yderst begrænset,
hvilket bl.a. skal ses i lyset af det begrænset udbud på markedet. Således udgør nulemissi-
onsvarebiler ca. 0,3 pct. af den eksisterende bestand af varebiler.
Side 2 af 2