Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2469506_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. oktober 2021
2021-2557
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. oktober 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 822:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at sikre
passagerer på strækninger med sporspærringer gratis transport?
Svar:
Kontrakten mellem DSB og Transportministeriet er som bekendt
en nettokontrakt, hvorefter DSB modtager billetindtægterne. Det
er således DSB, som ud fra kommercielle betragtninger vurderer,
hvorvidt billetpriser skal reduceres under eller efter en periode
med sporspærringer.
Der er dog ikke noget i kontrakten mellem DSB og Transportmini-
steriet, der forhindrer, at DSB tilbyder gratis transport til passage-
rer på strækninger med sporspærringer.
Med henblik på at afdække, hvorvidt DSB har iværksat kommerci-
elle tiltag over for passagerer på strækninger med sporspærringer,
har jeg forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB arbejder aktuelt med to forskellige kundevendte kommerci-
elle løsninger, som tages i brug ved sporarbejde.
Den ene løsning er ’zoneudvidelse’, hvor DSB tilbyder pendlere
med pendlerkort en sms-løsning for at rejse via andre zoner, hvis
enten togbusserne kører gennem andre zoner, end dem kunden har
på sit pendlerkort, eller hvis der i perioden med sporarbejde er en
mere optimal rejsevej med andre tog. Løsningen gør det lettere og
mere fleksibelt for kunderne fortsat at kunne rejse f.eks. til og fra
arbejde eller skole i sporarbejdsperioden, uden at skulle ændre de-
res pendlerkort eller tilkøbe ekstra zoner. I forbindelse med spor-
arbejdet på Sydbanen i 2021 har det ikke været relevant at tage
denne løsning i brug.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 822: Spm. om, hvilke muligheder der er for at sikre passagerer på strækninger med sporspærringer gratis transport, til transportministeren
2469506_0002.png
Side 2/2
Den anden løsning er 2-for-1 med ’tilbagebetaling af 30 dages
pendlerkortværdi’. ’2-for-1 betyder, at pendlerkunderne kan få
kompenseret 30 dages værdi på deres pendlerkort, hvis de har rejst
59 dage i perioden med sporarbejde. I forbindelse med sporarbej-
derne på Sydbanen i 2021 har DSB i første omgang givet kunderne
mulighed for at gøre brug heraf to gange (og dermed få kompense-
ret 60 dage i alt ved to gange 59 rejsedage). Dette er siden udvidet,
så kunderne nu kan benytte tilbuddet tre gange.
DSB afholder alle omkostninger til begge løsninger. Ved ’zoneudvi-
delse’ er der lavet en afregningsmodel overfor Movia, så DSB kom-
penserer dem økonomisk for ’tabt omsætning’ på de rejser, som
pendlerne ellers skulle have betalt i det udvidede zoneområde. Ved
2-for-1 afholder DSB alle omkostninger. DSB tilbagebetaler det
kompenserede beløb til kundernes NemKonto, så det ikke påvirker
normal afregning mellem trafikselskaberne i forhold til omsætning
og indtægter.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht