Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. november 2021
2021-2529
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 816
Hvordan vurderer ministeren dels de økonomiske, dels CO2-neu-
trale perspektiver for den danske fragt- og godsbranche, hvis kørsel
med de efterspurgte total- og koblingslængder i modsætning til na-
bolande, som f.eks. Sverige, ikke muliggøres i Danmark, jf. TRU
alm. del - bilag 466 (2020-21)?
Svar:
DTL har ved henvendelse af 18. august 2021 til Folketingets Trans-
portudvalg og ved foretræde for Folketingets Transportudvalg den
28. september 2021 fremlagt et forslag om øget totallængde og
koblingslængde for visse lastbiler (sættevognstrækkere) med det
formål at skabe plads til biogastanke.
Konkret foreslår DTL, at den tilladte totallængde for vogntog be-
stående af lastbil og sættevogn øges fra 16,5 meter til 17,5 meter for
lastbiler, så der kan blive plads til alternative teknologier til diesel.
Det kan for eksempel være biogastanke, som kræver mere plads på
lastbilen.
Samtidigt foreslår DTL, at den tilladte koblingslængde til synsfri
sammenkobling skal være op til 5,5 meter mod i dag 4,5 meter. For
sættevognstrækkere med 4 eller flere aksler og kran samt for blok-
vognstrækkere foreslås det, at koblingsafstanden hæves fra 6,5 me-
ter til 7,5 meter.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der har udtalt følgende:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at den af DTL fremførte problem-
stilling vedrørende koblingslængder og deraf følgende manglende
plads til gastanke kun er relevant for korte lastbiler, der anvendes