Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2487795_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. november 2021
2021-2529
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 814:
Vil ministeren med henvisning til TRU alm. del - bilag 466 (2020-
21) oplyse, hvad der ligger til grund for de total- og koblingslæng-
der for lastbiler, som er gældende i dag, herunder om der vil være
noget til hinder for at opjustere de tilladte længder?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der administrerer regler for køretøjers dimensioner og
vægte. Færdselsstyrelsen har udtalt følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Ved koblingslængde forstås for en bil, afstanden fra bilens forreste
punkt til tilkoblingsanordningens centerlinje
1)
. For påhængskøretøj
forstås, afstanden fra påhængskøretøjets bagerste punkt til tilkob-
lingsanordningens centerlinje
1)
. Se illustration i vedlagte Bilag 1.
Det er EU-regulering om køretøjers største tilladte vægte og di-
mensioner, der er grundlaget for de danske bestemmelser, om kob-
lingslængde. Længden af et vogntog bestående af lastbiler og bus-
ser, samt påhængskøretøjer til sådanne er reguleret ved Rådets di-
rektiv 96/53/EF af 25. juli 1996, om fastsættelse af de største til-
ladte dimensioner i national og international trafik, og største til-
ladte vægte i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fæl-
lesskabet.
Det fremgår af direktivets artikel 4, at medlemsstaterne ikke må
tillade normal brug af køretøjer og vogntog, til national godstrans-
port på deres område, hvis de overskrider direktivets grænser for
køretøjers største tilladte længde og bredde. Det fremgår desuden
1
Se bilag 1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om, hvad der ligger til grund for de total- og koblingslængder for lastbiler, som er gældende i dag, og herunder om der vil være noget til hinder for at opjustere de tilladte længder, til transportministeren
2487795_0002.png
Side 2/4
af direktivets bilag I, at største tilladte længde for sættevognstog
1)
er 16,50 meter, og at den største tilladte afstand mellem drejetap-
pens akse
1)
og sættevognens bagende er 12,00 meter. Koblings-
længden for selve sættevognen er således reguleret i EU-regulerin-
gen, men ikke koblingslængden for lastbilen.
For et sættevognstog, bestående af lastbil sammenkoblet med en
sættevogn, med største tilladte koblingslængde, kan koblingslæng-
den for lastbilen således ikke lovligt blive længere end 16,50 - 12,00
svarende til 4,50 meter, hvis lastbilen kører med den mest almin-
deligt kendte (standard) sættevogn, med en koblingslængde på
12,00 meter fra drejetappens akse til sættevognens bagende. Ved
kørsel med en kortere sættevogn kan koblingslængden for lastbilen
dog øges tilsvarende. Regler om største tilladte koblingslængde for
en bil (sættevognstrækker, det trækkende køretøj), er ikke fastsat i
EU-reguleringen.
Der er i dansk regulering fastsat bestemmelser om, at biler, herun-
der lastbiler, kun må sammenkobles med registreringspligtige på-
hængskøretøjer, som bilen er godkendt til at måtte sammenkobles
med. Sådanne bestemmelser er fastsat i synsbekendtgørelsens § 24
Det følger af synsbekendtgørelsens § 25, at bil og påhængskøretøj
skal synes og godkendes samlet i en såkaldt fast kombination. Her
gælder koblingslængden på 4,50 meter ikke, men sættevognstogets
samlede længde må, i fast kombination, ikke overskride 16,50 me-
ter. Alternativt kan køretøjer godkendes til såkaldt synsfri sam-
menkobling. Dette følger af synsbekendtgørelsens § 26. Selve kra-
vene til koblingslængden følger af bekendtgørelse om Detailfor-
skrifter for Køretøjer. Af praktiske årsager godkendes de fleste last-
biler og påhængskøretøjer til lastbiler til synsfri sammenkobling.
I forbindelse med godkendelse af et køretøj til synsfri sammenkob-
ling, bliver det kontrolleret, at køretøjet kan sammenkobles med
andre køretøjer, som er godkendt til synsfri sammenkobling, uden
at de tekniske krav til det samlede vogntog overskrides. Med bag-
grund i ovennævnte, og med henblik på at sikre, at lastbiler som
godkendes til synsfri sammenkobling med sættevogn, altid lovligt
vil kunne sammenkobles med en vilkårlig sættevogn, er der i be-
kendtgørelsen om detailforskrifter for køretøjer fastsat særlige be-
stemmelser, om største tilladte koblingslængde for lastbiler til
synsfri sammenkobling med sættevogn.
Tekniske krav til de køretøjer, der kan sammenkobles, fastsættes
bl.a. i punkt 3.02.310 i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 1050 af 17. ok-
tober 2019 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr,
med senere ændringer. Heraf følger det, at koblingslængden ikke
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om, hvad der ligger til grund for de total- og koblingslængder for lastbiler, som er gældende i dag, og herunder om der vil være noget til hinder for at opjustere de tilladte længder, til transportministeren
2487795_0003.png
Side 3/4
må overstige 4,50 meter for lastbil til synsfri sammenkobling med
sættevogn eller påhængsredskab på sættevognschassis. For lastbil
med forskydelig sættevognsskammel
1)
gælder bestemmelsen ved
den skammelposition, der er benyttet ved fastsættelsen af tilladt
skammelbelastning.
Koblingslængden kan dog være op til 6,50 meter for lastbil til sæt-
tevogn, hvor der mellem førerhus og skammel er monteret en kran
med kapacitet over 25 tonmeter. Koblingslængden kan ligeledes
være op til 6,50 meter for lastbil til sættevogn, hvor lastbilen har
mindst fire aksler og er godkendt som trækkraft for blokvogn.
Anvendelse af lastbiler med koblingslængder på op til 6,5o meter
forudsætter dog, at lastbilen kun kører med særlige sættevogne
som er tilsvarende kortere end almindelige sættevogne, således at
den maksimalt tilladte vogntogslængde på 16,5o meter ikke over-
skrides.
Køretøjer, som ikke opfylder kravene til synsfri sammenkobling,
kan ved syn godkendes i såkaldt fast kombination, forudsat at de
sammenkoblede køretøjer i øvrigt opfylder kravene til vogntoget.
Sådanne køretøjer må efterfølgende kun sammenkobles med det
ene – eller de få – køretøj(er) som de ved syn er godkendt til at
måtte sammenkobles med.
De særlige krav til køretøjer til synsfri sammenkobling, herunder
kravene til koblingslængde, tjener til at lette den administrative
byrde for såvel chauffører som færdselspolitiet, idet et køretøj, som
er godkendt til synsfri sammenkobling, altid lovligt vil kunne sam-
menkobles med et andet køretøj til synsfri sammenkobling.
Transportministeren, Færdselsstyrelsen i henhold til delegation,
kan ifølge færdselslovens § 70 fastsætte bestemmelser om tilkob-
ling af påhængskøretøj og sidevogn, herunder fastsætte bestem-
melser om de køretøjer, der kan sammenkobles. Færdselsstyrelsen
kan således opjustere eller ophæve reguleringen om koblingslæng-
der. Der skal dog i den forbindelse tages hensyn til overholdelse af
EU-reguleringen om største tilladte længder for køretøjer, herun-
der den største tilladte længde for sættevognstog på 16,50 meter.
Der er således ikke lovgivningsmæssige forhold, som hindrer, at
reglerne om lastbilers, altså det trækkende køretøj, koblingslæng-
der ændres eller ophæves.
Hvis reglerne om koblingslængder ændres eller ophæves, er der
imidlertid ikke længere sikkerhed for, at køretøjer, som er god-
kendt til synsfri sammenkobling, vil kunne sammenkobles uden at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om, hvad der ligger til grund for de total- og koblingslængder for lastbiler, som er gældende i dag, og herunder om der vil være noget til hinder for at opjustere de tilladte længder, til transportministeren
2487795_0004.png
Side 4/4
kravene til længden af det samlede vogntog overskrides. Hvert en-
kelt køretøj vil i så fald skulle kontrolleres af føreren, i forhold til
om kravene til sammenkobling overholdes, før kørsel med vognto-
get, herunder også kravene om største tilladte længde for køretøjet
og vogntoget. Politiet vil ligeledes ved kontrol af tunge vogntog
skulle kontrollere alle vogntogets dimensioner, i stedet for alene at
kontrollere om køretøjerne ved syn er godkendt til synsfri sam-
menkobling. Dette må dog anses for en mindre administrativ be-
lastning. Det er således alene et hensyn til den praktiske admini-
stration af bestemmelserne om sammenkobling af lastbiler og på-
hængskøretøjer til disse, der vil kunne være til hinder for en æn-
dring eller ophævelse af bestemmelserne om koblingslængder for
lastbiler.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht