Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. november 2021
2021-2529
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 814:
Vil ministeren med henvisning til TRU alm. del - bilag 466 (2020-
21) oplyse, hvad der ligger til grund for de total- og koblingslæng-
der for lastbiler, som er gældende i dag, herunder om der vil være
noget til hinder for at opjustere de tilladte længder?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der administrerer regler for køretøjers dimensioner og
vægte. Færdselsstyrelsen har udtalt følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Ved koblingslængde forstås for en bil, afstanden fra bilens forreste
punkt til tilkoblingsanordningens centerlinje
1)
. For påhængskøretøj
forstås, afstanden fra påhængskøretøjets bagerste punkt til tilkob-
lingsanordningens centerlinje
1)
. Se illustration i vedlagte Bilag 1.
Det er EU-regulering om køretøjers største tilladte vægte og di-
mensioner, der er grundlaget for de danske bestemmelser, om kob-
lingslængde. Længden af et vogntog bestående af lastbiler og bus-
ser, samt påhængskøretøjer til sådanne er reguleret ved Rådets di-
rektiv 96/53/EF af 25. juli 1996, om fastsættelse af de største til-
ladte dimensioner i national og international trafik, og største til-
ladte vægte i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fæl-
lesskabet.
Det fremgår af direktivets artikel 4, at medlemsstaterne ikke må
tillade normal brug af køretøjer og vogntog, til national godstrans-
port på deres område, hvis de overskrider direktivets grænser for
køretøjers største tilladte længde og bredde. Det fremgår desuden
1
Se bilag 1