Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-2493
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 811:
Vil ministeren redegøre for, hvilke principper der ligger til grund
for større udbud og indkøb i henholdsvis Banedanmark, DSB og
Metroselskabet, herunder om der er forskel i måden, hvorpå udbud
gennemføres i de tre selskaber, og om det har betydning for effekti-
viteten i implementeringsprocessen af større anlægsarbejder?
Særligt vil det være af interesse, om der anvendes funktionsudbud,
hvor man fastsætter mål og funktionskrav, men ikke stiller krav til
måden, hvorpå opgaven gennemføres.
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen indhentet bidrag fra Ba-
nedanmark, DSB og Metroselskabet.
Banedanmark, DSB og Metroselskabet er alle underlagt reglerne i
EU’s Forsyningsvirksomhedsdirektiv. Det betyder at bygge- og an-
lægsopgaver over tærskelværdien på ca. 39,8 mio. kr. skal købes
ind ved EU-udbud. Dermed sikres ikke bare ligebehandling og gen-
nemsigtighed, men også at opgaverne bliver konkurrenceudsat på
det europæiske marked. Bygge- og anlægsopgaver under tærskel-
værdien konkurrenceudsættes efter reglerne i tilbudsloven.
DSB og Metroselskabet oplyser, at det primære fokus er ”godt køb-
mandskab”, og at dette opnås på baggrund af bedste forhold mel-
lem kvalitet og pris. Dette sker blandt andet ved en konkret vurde-
ring af, hvilken udbudsproces og evalueringsmodel, der er bedst
egnet til opgaven. Banedanmark og Metroselskabet identificerer
det økonomisk mest fordelagtige tilbud på baggrund af forholdet
mellem prisen og en række kvalitative kriterier. De kvalitative kri-
terier bestemmes på baggrund af den konkrete anlægsopgave. Kri-
terierne kan bl.a. omfatte forsyningssikkerhed, funktionsmæssige
karakteristika, miljøforhold, kompetencer og holdbarhed.