Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2484483_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-2493
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 811:
Vil ministeren redegøre for, hvilke principper der ligger til grund
for større udbud og indkøb i henholdsvis Banedanmark, DSB og
Metroselskabet, herunder om der er forskel i måden, hvorpå udbud
gennemføres i de tre selskaber, og om det har betydning for effekti-
viteten i implementeringsprocessen af større anlægsarbejder?
Særligt vil det være af interesse, om der anvendes funktionsudbud,
hvor man fastsætter mål og funktionskrav, men ikke stiller krav til
måden, hvorpå opgaven gennemføres.
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen indhentet bidrag fra Ba-
nedanmark, DSB og Metroselskabet.
Banedanmark, DSB og Metroselskabet er alle underlagt reglerne i
EU’s Forsyningsvirksomhedsdirektiv. Det betyder at bygge- og an-
lægsopgaver over tærskelværdien på ca. 39,8 mio. kr. skal købes
ind ved EU-udbud. Dermed sikres ikke bare ligebehandling og gen-
nemsigtighed, men også at opgaverne bliver konkurrenceudsat på
det europæiske marked. Bygge- og anlægsopgaver under tærskel-
værdien konkurrenceudsættes efter reglerne i tilbudsloven.
DSB og Metroselskabet oplyser, at det primære fokus er ”godt køb-
mandskab”, og at dette opnås på baggrund af bedste forhold mel-
lem kvalitet og pris. Dette sker blandt andet ved en konkret vurde-
ring af, hvilken udbudsproces og evalueringsmodel, der er bedst
egnet til opgaven. Banedanmark og Metroselskabet identificerer
det økonomisk mest fordelagtige tilbud på baggrund af forholdet
mellem prisen og en række kvalitative kriterier. De kvalitative kri-
terier bestemmes på baggrund af den konkrete anlægsopgave. Kri-
terierne kan bl.a. omfatte forsyningssikkerhed, funktionsmæssige
karakteristika, miljøforhold, kompetencer og holdbarhed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om, hvilke principper der ligger til grund for større udbud og indkøb i henholdsvis Banedanmark, DSB og Metroselskabet, herunder om der er forskel i måden, hvorpå udbud gennemføres i de tre selskaber, og om det har betydning for effektiviteten i implementeringsprocessen af større anlægsarbejder, til transportministeren
2484483_0002.png
Side 2/3
Både DSB, Banedanmark og Metroselskabet oplyser, at de anven-
der forskellige udbudsformer. Det kan være offentligt udbud, be-
grænset udbud, og udbud med eller uden forhandling. Banedan-
mark har endvidere gennemført udbud som elektronisk auktion.
Banedanmark oplyser, at mange bygge- og anlægsopgaver konkur-
renceudsættes via Banedanmarks kvalifikationsordninger.
Metroselskabet og DSB benytter sig hyppigt af udbudsformen be-
grænset udbud med forhandling. Dette giver mulighed for flere
budrunder med forhandling og løbende optimering af udbudsma-
terialet. Metroselskabet angiver, at denne tilgang medvirker til af-
klaring af fordyrende misforståelser med leverandøren inden kon-
traktunderskift, og at besparelser ved at leverancen skæres til det
nødvendige.
DSB og Metroselskabet anvender i videst muligt omfang funktions-
krav og lader det være op til den vindende leverandør at beslutte
måden, hvorpå opgaven skal gennemføres. DSB har i forbindelse
med udbuddet af Fremtidens Tog anvendt funktionskrav. Formålet
var at undgå specialtilpassede løsninger, men derimod at lade til-
budsgiverne byde ind med standardløsninger.
Metroselskabets større og komplekse anlægskontrakter udbydes
næsten altid som funktionsudbud (totalentreprise). Dette indebæ-
rer, at entreprenøren vælger metoder, materialer og udførelses-
måde og også foretager den endelige detailprojektering til opfyl-
delse af Metroselskabets funktionskrav. Metroselskabet har gode
erfaringer med dette.
Banedanmark har oplyst at have mindre gode erfaringer med total-
entreprise. Det er Banedanmarks vurdering, at dette skyldes pro-
jekternes høje grad af kompleksitet, herunder grænseflader til an-
dre dele af infrastrukturen kombineret med høje krav til jernbane-
sikkerhed.
Banedanmark har gennemført en insourcinganalyse for at afdække
potentialer for insourcing af forretningskritiske ressourcer. Dette
har til formål at sikre, at Banedanmark har egne ressourcer med de
fornødne faglige og styringsmæssige kompetencer.
Banedanmark er nu i gang med at afdække, hvilke opgaver der skal
insources for at bringe Banedanmark i en position, hvor Banedan-
mark i højere grad har relevante fagligheder blandt ansatte medar-
bejdere. Fokus vil først og fremmest være på insourcing af ressour-
cer til de tidlige faser i anlægs- og fornyelsesprojekter, mens det
fortsat er forventningen, at detailprojektering i større omfang også
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om, hvilke principper der ligger til grund for større udbud og indkøb i henholdsvis Banedanmark, DSB og Metroselskabet, herunder om der er forskel i måden, hvorpå udbud gennemføres i de tre selskaber, og om det har betydning for effektiviteten i implementeringsprocessen af større anlægsarbejder, til transportministeren
2484483_0003.png
Side 3/3
fremadrettet vil ske hos rådgivere. Banedanmark har samtidig fo-
kus på at have en aktiv kontraktstyring. En konsekvens af insour-
cing forventes at blive en reduktion i omkostningerne til eksterne
konsulenter.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht