Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2468047_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2021
2021-2481
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 809:
Vil ministeren med henvisning til artiklen »Vej har været spærret i
14 måneder: Nu er genåbningen udsat - igen« bragt af Horsens
Folkeblad den 27. september 2021 oplyse, hvad ministeren agter at
gøre for de erhvervsdrivende i Hatting, der grundet lukningen af
Hattingvej har mistet mange kunder? Og vil ministeren sikre bu-
tikkerne kompensation for tabt omsætning, som man kender det
fra andre større anlægsprojekter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende:
”Banedanmark gennemførte besigtigelsesforretning på broen ved
Hattingvej den 8. og 9. oktober 2019, hvor berørte naboer og andre
med interesse for sagen havde mulighed for at deltage. Borgernes
indsigelser blev i denne forbindelse inddraget i Ekspropriations-
kommissionens behandling af sagen. Der blev gennemført ekspro-
priationsforretning 10. juni 2020, hvor der både blev eksproprieret
midlertidige arealer til byggeplads og permanente arealer til bro-
hævningen.
Ved ekspropriationsbeslutningen foretager Ekspropriationskom-
missionen en vurdering af gener med videre forbundet med an-
lægsarbejderne. Erstatning for omvejskørsel eller tabt omsætning, i
tilfælde hvor omvejskørslen skyldes anlægsarbejder på og ved det
offentlige vejnet, blev ikke prøvet på besigtigelses- eller ekspropria-
tionsforretningen, fordi omvejskørslen er relativt begrænset. Der er
desuden ikke sket ændringer i de øvrige ejendommes adgang til det
offentlige vejnet.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 809: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for de erhvervsdrivende i Hatting, der grundet lukningen af Hattingvej har mistet mange kunder, til transportministeren
2468047_0002.png
Side 2/2
I forhold til Banedanmarks svar hæfter jeg mig ved, at erstatning
for eventuel tabt omsætning ikke blev vurderet relevant, fordi om-
vejskørslen er begrænset. Jeg hæfter mig desuden ved, at ingen er-
hvervsdrivende i Hatting har været afskåret fra det offentlige vejnet
på grund af vejspærringen, ligesom der findes mange alternative
ruter til fx Horsens uden om Hattingvej.
Når det er sagt, har jeg forståelse for, at det kan skabe gener i hver-
dagen, når en meget benyttet vej spærres – også når spærringen
bliver længere end lovet. Om baggrunden herfor henviser jeg til mit
svar på TRU-spørgsmål 808.
Det er samtidig vigtigt at huske, at de mange broarbejder, der i
disse år foregår i hele landet, herunder ved Hatting, baner vejen
for, at DSB kan indsætte nye og klimavenlige el-tog. De mange an-
lægsarbejder kan skabe gener undervejs, men arbejderne er forud-
sætningen for, at vi får en moderne jernbane i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht