Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2021
2021-2481
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 808:
Vil ministeren med henvisning til artiklen »Vej har været spærret i
14 måneder: Nu er genåbningen udsat - igen« bragt af Horsens
Folkeblad den 27. september 2021 forklare, hvad baggrunden er
for, at togbroen ved Hattingvej gentagne gange er blevet forsinket?
Og vil ministeren forklare, om det er korrekt, at broen i første om-
gang ikke er blevet høj nok, hvorfor byggeriet er blevet forsinket?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Den gamle bro ved Hattingvej blev bygget i 1925 – det vil sige
længe før, det blev overvejet at elektrificere jernbanen. Den gamle
bro havde ikke tilstrækkelig højde til at rumme køreledninger til
elektriske tog. Derfor gennemfører Banedanmark anlægsarbejder
for at opføre en ny og højere bro.
Den nye bro var planlagt til at blive færdig i juni 2021, men Ba-
nedanmark stødte på et stort vandførende rør under den eksiste-
rende bro, som var vanskeligt at omlægge. Røret fremgik ikke af til-
gængelige tegninger og kort. Banedanmark blev derfor nødt til at
udskyde færdiggørelsen til oktober 2021.
Udmeldingen om at kunne færdiggøre broen til oktober 2021 byg-
gede på en forventning om at kunne få spærret for trafik i juli 2021,
hvilket ikke kunne lade sig gøre. Det skyldes, at sporspærringer
skal koordineres med togtrafikken i hele landet, og det var først
muligt at tildele projektet en spærring i september 2021.
At projektet først fik tildelt en spærring i september er årsag til den
seneste forsinkelse.