Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2453359_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 32
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål Q og R i
Transportudvalget (TRU) onsdag d. 29. september
2021 kl. 12.30.
Samråds-
spørgsmål Q
[Mener ministeren med henvisning til
artiklen »Efter 350 dage uden tog
nu
varsles yderligere afgange med togbus«
bragt af TV 2 Øst den 1. september
2021, at det er rimeligt, at sporarbejdet
på Sydbanen har været forsinket i en
sådan grad, at der har været indsat
togbusser i 350 ud af 528 dage, og hvad
agter ministeren at gøre for at
forhindre, at yderligere forsinkelser
opstår?]
Indledende
bemærkning
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål
Q om sporarbejderne på Sydbanen.
Jeg vil begynde med at udtrykke stor
forståelse for den frustration, som
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 2 af 32
pendlere og passagerer har oplevet
grundet de langvarige arbejder på
Sydbanen.
Når der indsættes togbusser, er jeg helt
klar over, at det er en ringe erstatning
for tog, som generelt er både hurtigere
og mere komfortable.
Og når så perioden med sporspærringer
endda bliver længere end oprindeligt
udmeldt
som det er tilfældet med
Sydbanen
sætter det tålmodigheden og
tilliden til den kollektive transport på
prøve.
Generelt om
jernbanearbejder
og de trafikale
konsekvenser.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at
sporarbejder er en nødvendig del af det
at have en jernbane. Det er ikke som på
vejene, hvor man ofte kan køre uden om
et vejarbejde. På banen vil en større
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 3 af 32
projekt næsten altid medføre en eller
anden form for spærring.
Sydbanen er i gang med at blive både
elektrificeret og hastighedsopgraderet,
mens der på dele af strækningen også
udbygges til dobbeltspor.
Herudover er der i august ibrugtaget nye
signaler mellem Køge og Næstved, og
der ibrugtages nye signaler mellem
Mogenstrup og Nykøbing Falster ved
udgangen af i år.
Med så omfattende anlægsprojekter
inden for et relativt kort tidsrum er det
nødvendigt med længere perioder, hvor
banen spærres for trafik.
Jeg vil derfor gerne benytte lejligheden
til, at gøre opmærksom på det man kan
kalde bagsiden af medaljen, når vi frem
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 4 af 32
mod 2035 investerer hele 86,1 milliarder
kroner i jernbanen.
For det vil uundgåeligt medføre flere
perioder med sporspærringer og/eller
nedsat drift, når de mange projekter skal
udmøntes i form af arbejder på banen.
Jeg mener, at det er vigtigt, at vi som
politikere står på mål for disse negative
konsekvenser, når vi samtidig er dem,
der beslutter, at projekterne skal føres
ud i livet.
For at vi kan gå fra en i dag
utidssvarende og nedslidt jernbane til en
moderne og attraktiv jernbane, kræver
det en periode med mange arbejder.
Er det rimeligt?
Det leder naturligt frem til første del af
svaret på samrådsspørgsmålet: Om jeg
finder det rimeligt, at arbejderne på
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 5 af 32
Sydbanen er blevet forsinket i en sådan
grad, at det har ført til en høj andel dage
med togbusser.
Trods det jeg lige har sagt om
nødvendigheden af sporarbejder, må mit
svar i dette tilfælde være et klart
”nej”.
For Sydbanen har der ikke kun været
tale om de almindelige og forventede
sporarbejder. Der har også været tale om
en række omfattende udskydelser, der
har gjort oplevelsen ekstra hård for
pendlerne og de andre rejsende på
strækningen.
Redegørelse for
forløb
For at give baggrunden for disse
forsinkelser vil jeg gerne redegøre for
arbejderne på jernbanestrækningen
mellem Ringsted og Rødby
der i daglig
tale kaldes Sydbanen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 6 af 32
Som det fremgår, af mit svar på TRU-
spørgsmål 747, der er sendt til
Folketinget den 14. september 2021, har
der ikke været forsinkelser af selve
sporarbejdet på Sydbanen.
Det, der har skabt forsinkelser, er
arbejder i de gamle sikringsanlæg på
Ringsted og Næstved Station, der har
været gennemført som følge af de mange
forskellige projekter, der var
og forsat
er i gang
på banen mellem Ringsted og
Femern.
De oprindelige spærringer mellem
Ringsted og Næstved var planlagt
gennemført over 5 måneder fra marts til
august i 2020.
Den 20. december 2019 orienterede jeg
Transportudvalget om, at
totalspærringen på strækningen mellem
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 7 af 32
Ringsted og Næstved desværre var
blevet forlænget med tre måneder fra
august til november 2020, så
strækningen var spærret i alt otte
måneder i perioden marts til november.
Forlængelsen af totalspærringen
skyldtes, at der skulle foretages
sikringstekniske ændringer på Ringsted
Station i forbindelse med
ibrugtagningen af den såkaldte nul-
løsning på Ringsted Station, der skal
sikre bedre trafikafvikling, når tog fra
Sydbanen kommer i konflikt med tog fra
vest og øst.
Som udvalget er klar over, er det nye
moderne Signalsystem ERTMS i gang
med at blive udrullet i hele Danmark,
men denne konkrete strækning opererer
fortsat med de gamle og slidte signaler.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 8 af 32
For at foretage ændringer eller
reparationer i de gamle signaler skal der
af jernbanesikkerhedsmæssige grunde
anvendes nogle særlige højspecialiserede
signalteknikere der i daglig tale omtales
som ”validatorer”.
Som jeg ved, at udvalget også er meget
bevidst om, er validatorernes arbejdstid
en kritisk ressource for den danske
jernbane, indtil vi får udskiftet de gamle
signaler.
Jeg vil senere i talen vende tilbage til
denne udfordring.
Den konkrete udskydelse af arbejderne
på Ringsted Station skyldes således en
benhård prioritering af validatorernes
arbejdstid.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 9 af 32
Det var således nødvendigt at prioritere
validator-ressourcer til andre store
projekter som for eksempel
sporfornyelse mellem Ringsted og
Korsør og fornyelse på Slagelse Station
for at påvirke landsdelstrafikken mindst
mulig.
Forsinkelsen på Ringsted Station var dog
ikke den eneste forsinkelse, der har
påvirket Sydbanen.
Den 24. september 2020 sendte jeg en
orientering til transportordførerne om,
at den sikringstekniske ombygning af
sikringsanlægget på Næstved Station,
der var planlagt i fjerde kvartal 2020,
var blevet forsinket til påsken 2021.
Det var nødvendigt at ombygge
sikringsanlægget, så det ikke blev
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 10 af 32
forstyrret af den elektriske støj, når
Næstved Station blev elektrificeret.
Herudover skulle der etableres
tilslutning til ny linjeblok mellem
Næstved og Ringsted samt laves
forberedelser til tilslutning af nyt
signalsystem mod henholdsvis Køge og
Vordingborg.
Der har således været mange forskellige
projekter, der har bevirket at
sikringsanlægget skulle ombygges.
Årsagen til forsinkelsen var denne gang,
at der i forbindelse med projekteringen
blev konstateret flere fejl på det gamle
anlæg, hvilket forsinkede projektering og
validering af anlægget.
Forsinkelsen medførte, at der blev åbnet
med nedsat drift mellem Ringsted og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 11 af 32
Næstved i november 2020, da signaler
blev erstattet med en trafikal løsning,
der medførte, at hastigheden måtte
sættes ned af sikkerhedsmæssige
årsager.
På dette tidspunkt begyndte der således
igen at køre tog, men med længere
rejsetid og færre tog grundet den
nedsatte hastighed.
Den 29. marts 2021 sendte jeg en
orientering til transportordførerne om,
at ibrugtagning af sikringsanlægget på
Næstved Station ikke blev gennemført i
påsken 2021, som tidligere udmeldt.
Denne gang skyldtes forsinkelsen, at
firmaet Atkins
der leverede validator-
ressourcerne
havde overskredet den
aftale tidsplan for validering markant.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 12 af 32
Der var tale om en meget stor
fejlvurdering fra Atkins side, da det viste
sig, at der skulle bruges 5 gange så
mange validatortimer på projektet i
forhold til, hvad de havde budt ind med.
Denne fejlvurdering understreger hvor
svært det kan være at arbejde med de
gamle signaler. Selv de signaltekniske
eksperter i Atkins
der burde være den
førende konsulentvirksomhed inden for
dette felt
vurderede opgavens omfang
fem gange mindre, end den viste sig at
være!
Banedanmark fandt det derfor
nødvendigt at genplanlægge
ombygningen af sikringsanlægget, så
ibrugtagning først kunne finde sted i
starten af september samme år.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 13 af 32
Forsinkelsen forlængede perioden med
nedsat drift mellem Næstved og
Ringsted samtidig med, at hastigheden
mellem Næstved og Lundby også blev
nedsat med forlængede rejsetider til
følge.
Som jeg også skrev til udvalget i den
forbindelse, ville ibrugtagningen af
sikringsanlægget i september forventelig
medføre totalspærring af strækningerne
Ringsted-Næstved og Næstved-Køge i ni
dage.
Som oplyst til Folketinget i svaret på
TRU-spørgsmål 747 blev
sikringsanlægget på Næstved Station
fuldt ibrugtaget den 8. september 2021.
Ibrugtagningen medførte dog 11 dage
med totalspærring mod de tidligere
forventede ni dage, da omfanget af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 14 af 32
nødvendige ændringer var større end
forventet.
Derfor fandt ibrugtagning af
sikringsanlægget også først sted i anden
uge af september i stedet for første uge
af september.
Validator-
udfordringen
Som man kan udlede af forløbet, skyldes
forsinkelserne af arbejdet på Sydbanen
hovedsageligt manglen på validatorer.
Jeg vil tillade mig kort at beskrive denne
helt centrale problemstilling.
For at opsummere et komplekst
arbejdsområde er en sikringsteknisk
validators opgave at kvalitetssikre
projekteringen af ændringer i
sikringsanlæg, inden de føres ud i livet,
så det derved sikres, at signalerne virker
som de skal.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 15 af 32
Der er således tale om en opgave
relateret til sikkerhed, der ikke kan
afviges fra.
Der skal ofte foretages ændringer i
sikringsanlæg, når der foretages
ændringer i infrastrukturen ved
anlægsprojekter.
Vi er derfor meget afhængige af
adgangen til validatorer, når der udføres
arbejder på banen.
Der er dog få personer, der i dag har
kendskab til de gamle sikringsanlæg, der
eksisterer på den danske jernbane, og
som derfor kan validere ændringer i
dem.
Det er derfor et begrænset udbud af
validatorer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 16 af 32
Årsagerne til manglen på validatorer vil
jeg ikke komme ind på her, da vi har
drøftet det utallige gange i udvalget og
blandt transportordførerne.
Vi er alle klar over, at vi skal igennem
nogle år hvor disse menneskers tid er
meget efterspurgt, og det kan i nogle
tilfælde medføre at jernbane projekter
simpelthen må indrettes efter hvornår
validatorerne har tid.
Problemet vil blive mindre i takt med at
de gamle signaler udfases, men der er
fortsat behov for tiltag, der kan hjælpe os
igennem de næste år.
Hvad vil du gøre?
Og det leder frem til mit svar på den
andel del af udvalgsspørgsmål Q: Hvad
jeg vil gøre for at forhindre at yderligere
forsinkelser opstår?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 17 af 32
For det første er det værd at understrege,
at ombygningen af sikringsanlægget på
Næstved Station nu i alt væsentlighed er
overstået, således at der kan indsættes
el-tog til Næstved station. Der udestår
dog immunisering af strækningen
mellem Næstved og Mogenstrup. Dette
planlægges at ske i tre faser fra oktober
2021 til foråret 2022 og medfører
forlænget rejsetid mellem Næstved og
Lundby.
Hvis jeg ser lidt bredere på spørgsmålet,
og forholder mig til hvad der kan gøres
for at forhindre yderligere forsinkelser
på andre strækninger, er det
som
forløbet viser
vigtigt at tage fat i
validator-udfordringen.
For at gør noget ved udfordringen har
Banedanmark igennem de sidste år
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 18 af 32
iværksat en række tiltag, der skal øge
udbuddet af validatorer samt sikre, at vi
får mere kontrol med den kritiske
ressource.
Det indebærer blandt andet oplæring af
nye validatorer samt insourcing af
validatorer i Banedanmark.
Banedanmark arbejder konkret med at
planlægge, styre og udvide den samlede
valideringskapacitet. Det gøres gennem
såkaldt præ-validering, som er en
systematisk kvalitetssikring af det
projekterede materiale, og ved at udvide
antallet af personer, der kan deltage i
validering.
Udvidelsen af antal af personer, der kan
validere, handler dels om at man kan
blive godkendt til at validere i en helt
konkret opgave, dels at man kan validere
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 19 af 32
under supervision af en meget erfaren
validator.
Disse tiltag har i andet halvår af 2021
bevirket en udvidelse af kapaciteten med
hele 74%!
Det der i sidste ende skal komme
udfordringen til livs, er udrulningen af
de nye signaler.
Fordi validator-udfordringen og
udrulningen af nye signaler hænger
sammen, er en af de bedste måder,
hvorpå vi kan sikre os mod nye
forsinkelser, at Signalprogrammet
kommer i mål uden flere forsinkelser.
I takt med signaludrulningen vil behovet
for validatorer nemlig falde og til sidst
forsvinde, da der ikke er behov for
validatorer med de nye digitale signaler.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 20 af 32
Det er derfor særligt over den
kommende årrække, at valdiator-
udfordringen er størst.
For at undgå yderligere forsinkelser har
jeg derfor stort fokus på at skabe stabile
rammer for jernbanen, så Banedanmark
kan fokusere på at få signalerne udrullet.
Afrunding.
Med det sagt skal vi selvfølgelig
mens
de mange arbejder pågår
sørge for at
minimere påvirkningen af trafikken så
meget som muligt, så vi kan fastholde og
tiltrække folk til den kollektive trafik.
Det dur nemlig ikke, at vi om 10 år står
med en topmoderne jernbane, hvis alle
har købt bil, fordi de trafikale gener ved
arbejderne har været for store.
Hvordan der arbejdes med at få
passagerer tilbage i den kollektive trafik,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 21 af 32
vil jeg komme ind på ved besvarelsen af
samrådsspørgsmål R.
Samrådsspørgsm
ål R.
[Mener ministeren, at det er et problem
for tilslutningen til den kollektive trafik,
at moderniseringen af den danske
jernbane har været forsinket, som det
fremgår af artiklen »Efter 350 dage
uden tog
nu varsles yderligere
afgange med togbus« bragt af TV 2 Øst
den 1. september 2021? Og hvad vil
ministeren gøre for at sikre sig, at
passagerne, herunder pendlerne,
vender tilbage til den kollektive trafik
efter endt sporarbejder]
Første del af spørgsmålet vil vide, om jeg
mener, at det er et problem for den
kollektive trafik, at moderniseringen af
den danske jernbane er forsinket.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 22 af 32
Til det vil jeg svare: ”ja”.
Jeg mener helt
klart, at det er et stort problem for
tilslutningen til den kollektive trafik, at
moderniseringen af den danske jernbane
har været forsinket.
Som eksempel er et af nøgleprojekterne,
der skal indfri målet om at gøre
jernbanen moderne og tidssvarende
Signalprogrammet, der som nævnt
udskifter de gamle signaler med nye
digitale signaler.
En af hovedårsagerne til forsinkede tog
er i dag signalfejl, fordi flere af
sikringsanlæggene er meget gamle og
svære at vedligeholde, da det for
eksempel kan være svært at skaffe
reservedele.
Forsinkelsen af Signalprogrammet har
derfor blandt andet medført at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 23 af 32
punktligheden, alt-andet-lige, ikke er så
høj som tidligere forventet.
Samtidig har forsinkelsen af
Signalprogrammet medført afledte
konsekvenser for mange andre projekter
på jernbanen.
Elektrificeringen af jernbanen er således
også blevet forsinket, da de gamle
sikringsanlæg ikke kan tåle den
elektriske støj fra kørestrømmen.
Forsinkelsen af Signalprogrammet har
derfor været med til at udskyde det
tidspunkt, hvor passagerne for alvor kan
mærke de massive investeringer i
jernbanen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 24 af 32
Jeg er derfor også meget optaget af,
hvordan vi sikrer, at passagerer og
pendlere vælger den kollektive trafik
frem for bilen, herunder at de fortsætter
med at anvende den kollektive trafik
efter endt sporarbejde.
Hvad vil
ministeren gøre
for at sikre sig, at
passagerne,
herunder
pendlerne, vender
tilbage til den
kollektive trafik
efter endt
sporarbejder?
Dette bringer mig til besvarelsen af
anden del af spørgsmålet, der vil vide,
hvad jeg vil gøre for at sikre mig, at
passagerne, herunder pendlerne vender
tilbage til den kollektive trafik efter
afsluttede sporarbejder.
For at nedbringe generne fra
sporarbejder, er det først og fremmest
vigtigt, at Banedanmark planlægger
arbejderne i god tid i dialog med
jernbaneoperatørerne ud fra
forudbestemte og objektive parametre.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 25 af 32
Ved at planlægge i god tid sikres det, at
passagerne tidligt kan informeres om de
planlagte ændringer i driften.
Samtidig kan operatørerne sørge for
indsættelse af togbusser eller planlægge
togkørsel af alternative ruter.
Som forløbet med forsinkelsen af
arbejder på Sydbanen viser, kan forhold
som validator-udfordringen og de mange
gensidige afhængigheder på banen dog
sommetider gøre det svært at planlægge
i god tid.
De forudbestemte og objektive
parametre ved planlægningen af
arbejder i sporet, skal sikre den rigtige
balance mellem de konfliktende behov,
hvor man på den ene side har behovet
for at udføre arbejderne og på den anden
side behovet for at afvikle trafikken.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 26 af 32
Hvor der før har været et mere ensidigt
fokus på de enkelte projekters behov for
spærringer, skal der findes den rette
balance mellem de to behov.
Ved at tage udgangspunkt i faste
parametre sikres også et mere effektivt
samarbejde mellem Banedanmark og
jernbanevirksomhederne, når de fordrer
en mere standardiseret tilgang til
planlægningen.
Banedanmark har for nylig indført nye
sporspærrings-principper, der er
udviklet i samarbejde med
jernbanevirksomhederne.
Sporspærrings-principperne skal ses
som en ny standard for
fornyelsesprojekter og større
anlægsprojekter under udførelse på
hovedstrækningerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 27 af 32
Gevinsterne ved de nye principper er, at
de understøtter en robust
planlægningsproces for projekterne,
bidrager til forbedret punktlighed og en
mere robust og realistisk køreplan.
De nye sporspærringsprincipper bygger
på forudbestemte parametre såsom
trafikmængde og muligheden for
alternativ rute.
Ud fra parametrene er der sat
standarder for totalspærringer og
enkeltsporsdrift.
For eksempel må der efter de nye
standarder maksimalt totalspærres otte
dage og otte timer i
sommerferieperioden på de primære
strækninger ad gangen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 28 af 32
Fremadrettet vil disse sporspærrings-
principper blive videreudviklet og
forbedret.
Et nyt element er, at Banedanmarks
trafik- og anlægsdivisioner vil
samarbejde om fremtidige spærringer,
der tænkes at skulle finde sted helt frem
til 2030.
Den udvidede planlægningshorisont
giver mulighed for at vurdere, om et
enkelt projekt eventuelt kan deles op i
flere år.
DSB’s tiltag for at
fastholde
passagerer ved
sporarbejder.
Udover bedre planlægning og
koordination af arbejder er det også
vigtigt at se på, om der kan skrues på
taksterne for pendlere på særligt berørte
strækninger.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 29 af 32
DSB har på strækningen mellem
Vordingborg og Nykøbing Falster indført
et ”to-for- én tilbud”, der
består i at man
får tilbagebetalt én måned, hvis man har
pendlerkort i minimum to måneder.
Der er for nuværende mulighed for at
gøre brug af dette tilbud to gange.
Jeg kan dog oplyse, at DSB har besluttet
at udvide tilbuddet så, man snart vil
kunne gøre brug af tilbuddet tre gange så
man i alt kan få tilbagebetalt 3 måneder.
Dette mener jeg er et rigtig godt tiltag,
der er med til at fastholde passagerer på
jernbanestrækninger, der er særligt
hårdt ramte af sporarbejder.
Tiltaget er især godt fordi det bedste
udgangspunkt for at få passagerne
tilbage i den kollektive transport
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 30 af 32
selvfølgelig er, hvis de aldrig forlader
den.
DSB’s tiltag for at
få folk tilbage i
den kollektive
transport efter
corona.
Arbejdet med at få folk tilbage i toget
efter endt sporarbejde er også særligt
relevant lige nu, efter vi
som følge af
corona-epidemiens indtog
i lang tid
bad folk om at blive væk fra den
kollektive transport for at undgå
smittespredning.
Tiltag der får folk til at vende tilbage
efter endt sporarbejde vil have overlap
med tiltag, der får folk til at vende
tilbage efter corona, da det overordnet
set handler om at gøre toget attraktivt.
DSB har ovenpå corona-nedlukningen
igangsat en række initiativer, der skal få
passagerene tilbage i den kollektive
trafik.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 31 af 32
Et vigtigt tiltag er ”Pendler 20”, der er et
nyt tilbud til pendlere, der arbejder
hjemme flere dage om ugen, og for hvem
et traditionelt pendlerkort eller rejsekort
ikke er et attraktivt.
”Pendler 20” giver 20 valgfrie rejsedage
inden for en 60 dage periode og er derfor
et produkt, der tager højde for de nye
arbejdsmønstre med mere
hjemmearbejde, som corona fik sat skub
i.
Afrunding
Som man kan høre, er der ikke mangel
på tiltag for at gøre den kollektive
transport mere attraktiv og få flere til at
tage den kollektive trafik.
Og der er behov for fortsat at udvikle nye
og innovative tiltag, da det er vigtigt for
regeringens ambition om, at den
kollektive transport i fremtiden skal stå
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 29/9-21 om sporarbejde på Sydbanen, til transportministeren
Side 32 af 32
for en langt større andel af
transportarbejdet end nuværende.
En ambition som jeg ved mange partier i
Folketinget deler med regeringen.
Tak for ordet.