Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2021
2021-2456
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 804:
Vil ministeren kommentere materialet fra Rådet for Bæredygtig
Trafik m.fl. foretræde for udvalget d. 28/9-21 vedrørende udvidel-
sen af Københavns Lufthavn i Kastrup, jf. TRU alm. del - bilag
487?
Svar:
Rådet for Bæredygtig Trafik m.fl. foretræde indeholder en række
relevante emner relateret til regeringens forslag om en ændring af
udbygningsloven for Københavns Lufthavn, som fremsat i regerin-
gens udspil
Tættere på
–
Grønne byer og en hovedstad i udvik-
ling.
Jeg skal i mit svar forsøge at berøre alle disse emner.
Grundlag for udvikling af Københavns Lufthavn
Københavns Lufthavn er forpligtet til løbende at tilpasse kapacite-
ten i lufthavnen til efterspørgslen. Det er en forpligtelse, som Fol-
ketinget i medfør af Lov om luftfart har pålagt Københavns Luft-
havn.
Med den nuværende kapacitet i Københavns Lufthavn vil det for-
mentlig være muligt at håndtere en betydelig vækst i antal passage-
rer og fly, men det vil medføre et lavere serviceniveau for passage-
rer og luftfartsselskaber i forhold til i dag. Det vurderes, at en for-
ringelse af serviceniveauet i Københavns Lufthavn ikke i væsentlig
grad vil medføre færre lokalt afrejsende fra lufthavnen, idet passa-
gerer i lufthavnens passageropland forventeligt fortsat vil benytte
lufthavnen; uanset serviceniveau og kapacitet.
En forringelse af serviceniveauet kan betyde, at afrejsetidspunk-
terne bliver spredt ud over døgnet, så mange passagerer er nødsa-
get til at rejse på skæve tidspunkter, fordi der ikke er kapacitet i