Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2487789_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. november 2021
2021-2450
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 803:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/8-21 samt præsen-
tation fra foretræde 28/9-21 fra DTL-Danske Vognmænd vedrø-
rende forslag om øgede længder på lastbiler til fremme af anven-
delsen af biogas til godstransport, jf. TRU alm. del - bilag 466?
Svar:
DTL har ved henvendelse af 18. august 2021 til Folketingets Trans-
portudvalg og ved foretræde for Folketingets Transportudvalg den
28. september 2021 fremlagt et forslag om øget totallængde og
koblingslængde for visse lastbiler (sættevognstrækkere) med det
formål at skabe plads til biogastanke.
Konkret foreslår DTL, at den tilladte totallængde for vogntog be-
stående af lastbil og sættevogn øges fra 16,5 meter til 17,5 meter for
lastbiler, så der kan blive plads til alternative teknologier til diesel.
Det kan for eksempel være biogastanke, som kræver mere plads på
lastbilen.
Samtidigt foreslår DTL, at den tilladte koblingslængde til synsfri
sammenkobling skal være op til 5,5 meter mod i dag 4,5 meter. For
sættevognstrækkere med fire eller flere aksler og kran samt for
blokvognstrækkere foreslås det, at koblingsafstanden hæves fra 6,5
meter til 7,5 meter.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, som administrerer reglerne om køretøjers dimensioner og
vægt. Færdselsstyrelsen har udtalt følgende:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at længden af vogntog bestående af
lastbiler og busser samt påhængskøretøjer til sådanne er reguleret
ved Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de
største tilladte dimensioner i national og international trafik og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-21 samt præsentation fra foretræde 28/9-21 fra DTL-Danske Vognmænd vedrørende forslag om øgede længder på lastbiler til fremme af anvendelsen af biogas til godstransport, til transportministeren
2487789_0002.png
Side 2/3
største tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i
brug i Fællesskabet.
Det følger af direktivets artikel 4 og bilag I til direktivet, at med-
lemsstaterne ikke må tillade normal brug af køretøjer og vogntog
til national godstransport på deres område, hvis de overskrider
grænserne for køretøjers længde og bredde. Derudover fremgår
det, at ethvert motorkøretøj eller vogntog skal kunne vende inden
for en vendecirkel med en ydre radius på 12,50 meter og en indre
radius på 5,30 meter. Det fremgår ligeledes af direktivet, at den
største tilladte længde for det af DTL foreslåede vogntog er 16,50
meter.
Kravene til kørsel i vendecirkler sikrer, at store køretøjer kan
komme frem på vejene, herunder særligt i mindre rundkørsler og i
bymæssig bebyggelse.
Det er således ikke uden videre muligt at imødekomme DTL’s øn-
ske om en vogntogslængde på 17,5 meter inden for den nuværende
EU-regulering, da en sådan længde strider mod EU-rettens krav til
længden af vogntog, der anvendes på fællesskabets område. Dertil
kommer, at det er Færdselsstyrelsen erfaring, at de af DTL foreslå-
ede vogntog kun kan vende inden for de ovenfor beskrevne vende-
cirkler, hvis sættevognen er udstyret med særlige styrbare aksler.
Dermed vil det ikke være muligt at sammenkoble en vilkårlig last-
bil med en vilkårlig sættevogn, og det vil derfor heller ikke være
muligt at tillade generelt større længde for vogntogene, uden at
kravene til kørsel i vendecirkler overskrides.
Der er ikke i EU-retten fastsat krav til koblingslængder for det
trækkende køretøj, men der er fastsat danske krav. Det fremgår af
punkt 3.02.310 i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober
2019 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, at
koblingslængden ikke må overstige 4,50 meter for lastbil til synsfri
sammenkobling med sættevogn eller påhængsredskab på sætte-
vognschassis. Koblingslængden kan dog være op til 6,50 meter for
lastbil til sættevogn, hvor der mellem førerhus og skammel er mon-
teret en kran med kapacitet over 25 tonmeter, og for lastbil med
mindst fire aksler der er godkendt som trækkraft for blokvogn.
Færdselsstyrelsen skal i øvrigt henvise til svaret på TRU spørgsmål
814 for yderligere information om koblingslængder.
Direktivet tillader dog, at medlemsstaterne indfører undtagelser
for køretøjer eller vogntog, som foretager særtransport (f.eks. vind-
mølletransport), for køretøjer som anvendes til visse former for na-
tional transportvirksomhed, der ikke påvirker den internationale
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/8-21 samt præsentation fra foretræde 28/9-21 fra DTL-Danske Vognmænd vedrørende forslag om øgede længder på lastbiler til fremme af anvendelsen af biogas til godstransport, til transportministeren
2487789_0003.png
Side 3/3
konkurrence (f.eks. særligt indrettede køretøjer til skovbrug, og an-
dre særligt indrettede lastbiler som ikke medfører, at der kan med-
tages mere gods end almindelige lastbiler og vogntog kan med-
tage), samt for køretøjer eller vogntog, hvori der indgår ny tekno-
logi eller nye koncepter, og som benyttes til lokal transportvirk-
somhed i en forsøgsperiode (f.eks. modulvogntog).
For at forbedre energieffektiviteten, særlig for så vidt angår fører-
husenes aerodynamiske ydeevne, samt trafiksikkerheden, kan de
største tilladte længder i direktivets bilag I desuden overskrides for
køretøjer eller vogntog, hvis deres førerhuse giver forbedret aero-
dynamisk ydeevne, energieffektivitet og forbedret sikkerhed.
I hvilken udstrækning, at disse undtagelsesbestemmelser, jf. oven-
for, kan anvendes, herunder i forhold til DTL’s forslag, indgår i en
analyse, som for tiden gennemføres af Færdselsstyrelsen og Vejdi-
rektoratet i led af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
af
december 2020.
Med henblik på at effektivisere godstransporten på landevej arbej-
der Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet på en analyse af optime-
ring og tilpasning af den nationale (danske) vægt- og dimensions-
regulering med det formål at kunne gennemføre yderligere optime-
ring af vægt- og dimensionsreguleringen i Danmark. Som en del af
analysen kortlægges CO2-reduktionspotentialet samt de økonomi-
ske konsekvenser for samfundet og transporterhvervet, herunder
også følgerne af vejslid.
Den af DTL foreslåede ændring af den nationale (danske) vægt- og
dimensionsregulering indgår allerede i Færdselsstyrelsens og Vej-
direktoratets analyser, og effekterne af DTL’s forslag vil således
også blive analyseret i relation til en række andre forslag til æn-
dringer af vægt- og dimensionsreguleringen.”
Da Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet er i gang med at analysere
nærmere på en optimering og tilpasning af den nationale regule-
ring på området, inklusiv DTL’s forslag, vil jeg afvente Færdselssty-
relsens og Vejdirektoratets endelige analyse og anbefalinger for en-
delig stillingtagen. Analysen forventes at foreligge senere på året.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht