Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. november 2021
2021-2450
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 803:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/8-21 samt præsen-
tation fra foretræde 28/9-21 fra DTL-Danske Vognmænd vedrø-
rende forslag om øgede længder på lastbiler til fremme af anven-
delsen af biogas til godstransport, jf. TRU alm. del - bilag 466?
Svar:
DTL har ved henvendelse af 18. august 2021 til Folketingets Trans-
portudvalg og ved foretræde for Folketingets Transportudvalg den
28. september 2021 fremlagt et forslag om øget totallængde og
koblingslængde for visse lastbiler (sættevognstrækkere) med det
formål at skabe plads til biogastanke.
Konkret foreslår DTL, at den tilladte totallængde for vogntog be-
stående af lastbil og sættevogn øges fra 16,5 meter til 17,5 meter for
lastbiler, så der kan blive plads til alternative teknologier til diesel.
Det kan for eksempel være biogastanke, som kræver mere plads på
lastbilen.
Samtidigt foreslår DTL, at den tilladte koblingslængde til synsfri
sammenkobling skal være op til 5,5 meter mod i dag 4,5 meter. For
sættevognstrækkere med fire eller flere aksler og kran samt for
blokvognstrækkere foreslås det, at koblingsafstanden hæves fra 6,5
meter til 7,5 meter.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, som administrerer reglerne om køretøjers dimensioner og
vægt. Færdselsstyrelsen har udtalt følgende:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at længden af vogntog bestående af
lastbiler og busser samt påhængskøretøjer til sådanne er reguleret
ved Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de
største tilladte dimensioner i national og international trafik og