Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2463655_0001.png
15. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7328
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 802 af 28. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 802: Spm. om ministeren vil redegøre for beslutningen i EU om, at pluginhybrider fra 2025 ikke længere betragtes som grønne biler, til skatteministeren
2463655_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beslutningen i EU om, at pluginhybrider fra 2025 ikke læn-
gere betragtes som grønne biler?
Svar
EU-kommissionen har i deres taksonomi
1
(Sustainable
Finance and EU Taxonomy)
blandt
andet slået fast, at de fra og med 2026 ikke længere betragter plug-in hybridbiler, som
både kan køre på ren el og på benzin/diesel, som grønne biler. Den nye taksonomi er ud-
formet for bedre at kunne nå EU’s klima-
og energimål gennem bæredygtige investerin-
ger.
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
indgået mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten er aftalepartierne enige om at give afgiftslempelser
til grønne nul- og lavemissionsbiler (som udleder hhv. 0 gram og under 50 gram
CO
2
/km) for at fremme udbredelsen af grønne biler. Nulemissionsbiler er typisk elbiler,
mens lavemissionsbiler typisk er plug-in hybridbiler.
De nye bilafgifter følger Bilkommissionens principper for afgiftssystemet, herunder mål-
retningen af særlige afgiftslempelser til teknologier, som følger EU’s
Clean Vehicle Directive.
Regeringen anser derfor, ligesom EU, stadig plug-in hybridbiler som grønne. Aftaleparti-
erne er dog enige om at gøre status på aftalen allerede i 2025, og her vil en diskussion af
plug-in hybridbilerne være oplagt at tage.
1
EU’s taksonomi er et klassifikationssystem for afrapportering af bæredygtige investeringer og aktiviteter, som i første om-
gang har fokus på klima og CO
2
-reduktion.
Side 2 af 2