Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2465721_0001.png
20. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 801 af 28. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 801: Spm. om der er supplerende oplysninger om CO2-udledningen fra pluginhybridbiler, som betyder, at svaret på TRU alm. del - spørgsmål 149 af 17. december 2020 bør justeres, til skatteministeren
2465721_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren med henvisning til artiklen »Sorte biler: I København bliver pluginhybrider
sjældent ladet op« bragt i Politiken den 11. september 2021 redegøre for, om der er sup-
plerende oplysninger om CO
2
-udledningen fra pluginhybridbiler, som betyder, at svaret
på TRU alm. del - spørgsmål 149 af 17. december 2020 bør justeres?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
blev beskatningen af el- og plug-in hybridbiler
lempet for at accelerere udbredelsen af grønne biler i Danmark. Siden aftalen er salget af
elbiler og plug-in hybridbiler steget markant.
For plug-in hybridbiler gælder der det særlige, at de både kan køre på el og fossilt brænd-
stof. For at udnytte det grønne potentiale i plug-in hybridbiler kræves det derfor, at bi-
lerne bliver ladet op.
I svaret på TRU alm. del
spørgsmål 149 af 17. december 2020 fremgår det bl.a., at Skat-
teministeriet i beregningerne af såvel brændstofomkostninger og CO
2
-udledning har for-
udsat, at plug-in hybridbiler kører halvdelen af de kørte kilometer på el og den anden
halvdel på den konventionelle motor. Udledningen af CO
2
pr. km fra den konventionelle
motor er forudsat at svare til en gennemsnitlig konventionel bil i samme segment og med
samme drivmiddel som plug-in hybridbilen. Denne forudsætning har Bilkommissionen
ligeledes lagt til grund,
jf. Bilkommissionens første delrapport,
og den bakkes op af ny data fra
Ford, som viser, at 49 pct. af alle kundernes kørte km i 2021 har været elektriske
1
.
I artiklen bragt i Politiken den 11. september 2021 står der, at plug-in hybridbiler i Kø-
benhavn og Frederiksberg ikke bliver ladet op i lige så høj grad som elbiler på det offent-
lige ladenetværk, og at plug-in hybridbiler derfor ikke bliver ladet op som de burde for at
være grønne.
Som det også fremgår i artiklen, er konklusionerne draget under en række forbehold. For
eksempel er der kun kigget på opladning på det offentlige ladenetværk, dvs. at der ikke ta-
ges højde for opladning foretaget derhjemme eller på arbejdspladsen.
Desuden er ladeadfærden i København og Frederiksberg ikke repræsentativ for hele Dan-
mark, bl.a. på grund af forskelle i boligform (langt de fleste plug-in hybridbiler købes af
folk, der bor i villa, parcelhus eller stuehus med mulighed for egen ladeboks) og kørsels-
behov.
På baggrund af ovenstående vurderes det således ikke, at artiklen i Politiken giver anled-
ning til at justere svaret på TRU alm. del
spørgsmål 149.
1
Næsten halvdelen af al kørsel i plug-in hybrid er elektrisk | Ford Motor Company
Side 2 af 2