Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2463024_0001.png
14. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7318
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 799 af 28. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 800: Spm. om ministeren, på baggrund af salgstallene for personbiler, herunder elbiler, pluginhybrider, benzin- og dieselbiler, vil redegøre for, om forudsætningerne for beregningerne af provenu og CO2-udledninger i Aftale om grøn omstilling af vejtransporten har ændret sig markant, og i så fald på hvilken måde, til skatteministeren
2463024_0002.png
Spørgsmål
Salget af pluginhybridbiler er steget markant mere end de estimater, der lå til grund for
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten. Har ministeren på baggrund af dette taget
initiativ til at justere de beregningsmodeller, der ligger til grund for antagelserne i aftalen?
Hvis modellerne er blevet justeret, vil ministeren da redegøre for:
a) om og hvordan den markante stigning i salget af pluginhybridbiler forventes at påvirke
statens provenu i årene 2021
2030?
b) om og hvordan den markante stigning i salget af pluginhybridbiler forventes at påvirke
CO
2
-udledningerne i årene 2021
2030?
Svar
Beregningerne, der lægger til grund for
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
er blandt an-
det baseret på Bilkommissionens grundforløb og Energistyrelsens fremskrivning af bilsal-
get frem mod 2030.
Der er stor usikkerhed forbundet med at fremskrive nysalget og bilbestanden (herunder
sammensætningen af drivmidler) over en længere årrække, og derfor kan der være betyde-
lige udsving (i begge retninger) år for år. Fx har salget af grønne biler i de første ni måne-
der af 2021 været forholdsvist højt, hvilket alt andet lige medfører færre CO
2
-udledninger.
Det er dog ikke meningsfuldt at evaluere på aftalen (som spænder over 10 år) pba. 9 må-
neders salg, og de efterspurgte genberegninger af aftalen er ikke foretaget. Dertil bemær-
kes, at der efter sædvanlig praksis ikke er tradition for at genberegne virkninger af gen-
nemførte regelændringer. Disse virkninger indgår i stedet indirekte i forbindelse med de
løbende opgørelser af den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum. Såfremt den
realiserede effekt af et vedtaget tiltag er anderledes end det forudsatte, vil dette således lø-
bende
sammen med realiserede effekter af alle andre relevante tiltag mv.
blive afspej-
let i de mellemfristede fremskrivninger og derfor også i det beregnede finanspolitiske rå-
derum.
På grund af den store usikkerhed i udviklingen i bilsalget er aftalepartierne enige om at
gøre status på aftalen i 2025.
Side 2 af 2