Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2452132_0001.png
Side 1 af 8
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål P den 28.
september 2021
Samrådsspørgsmål
En miljøkonsekvensrapport skal ifølge vejlovens §17 g »være fuldstændig og af tilstrækkelig
kvalitet«, og § 17 g, stk. 5 tilsiger endvidere, at miljøkonsekvensrapporten på passende
måde skal »påvise og beskrive og indeholde en vurdering af projektets væsentlige
direkte og indirekte virkninger« på bl.a. »1) befolkningen og menneskers sundhed« og
»3) jordarealer, jordbund, vand luft og klima«, jf. Lov nr. 658 af 8. juni 2016. Mener
ministeren, at loven i tilstrækkelig grad er efterlevet i miljøkonsekvensvurderingen for
Egholmsforbindelsen, herunder at oplysninger og viden fra før 1988 er inddraget i vurderingen?
Og vil ministeren i modsat fald tage initiativ til, at der etableres en ny uvildig
undersøgelse, som kortlægger asbestindholdet i Limfjordsbunden?
Samrådsspørger er Susanne Zimmer (UFG).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Egentlig kan jeg svare meget enkelt på spørgsmålet om
miljøkonsekvensrapporten. Svaret
er ”ja”.
Jeg mener, at loven
er efterlevet.
Det citat, der indgår i samrådsspørgsmålet,
lyder: ”at
miljøkonsekvensrapporten på passende måde skal »påvise og
beskrive og indeholde en vurdering af projektets væsentlige
direkte og indirekte virkninger.” Altså er nøgleordet her:
Væsentlige
virkninger.
Det gør Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 2 af 8
Når det så er sagt, så er det også vigtigt for mig at understrege,
at vi skal have et system, der kan håndtere de uforudsete
forhold, som måtte opstå undervejs i et projekt. Også eventuelle
ukendte forekomster af asbest. Og et sådant system har
Vejdirektoratet, hvilket jeg også redegjorde for på det forrige
samråd om samme emne.
Man kan egentlig sige det meget enkelt. Ved ethvert
byggeprojekt, om det er veje, baner, cykelstier eller bygninger,
så støder man på noget uventet. Uanset hvor meget man
forbereder sig, dukker der altid noget op, som man ikke havde
taget højde for. Det kan være arkæologi, jordbundsforhold eller
for den sags skyld punktforureninger, der ikke er registreret
korrekt. Og det er så derfor, man tager højde for, at noget
uventet kan dukke op, både i forhold til planlægningen af et
projekt og i forhold til anlægsøkonomien.
Ved anlægsprojekter er der altid stor opmærksomhed på, at alle
dele af processen sker skånsomtog under hensynstagen til
omgivelserne.
Sådan
skal
det være.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 3 af 8
Fokus er på både arbejdsmæssige, sundhedsmæssige og
miljømæssige forhold. Det gælder selvfølgelig også håndtering
af udfordringer med asbest, hvor dette er relevant.
Med aftale om
Infrastrukturplan 2035
har regeringen og et
bredt flertal i folketinget valgt at prioritere anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse i Egholmlinjeføringen.
Det er i overensstemmelse med den politiske aftale fra 2014
mellem den daværende SR-regering, V, DF, LA og K.
Linjeføringen har nu været besluttet i mange år, og jeg mener,
at vi af respekt for de mange borgere og virksomheder, som har
planlagt i henhold til den aftale, bør stå fast ved den.
Samtidig er det klart, at vi skal have et opdateret
vidensgrundlag
inklusiv miljøvurdering
når vi skal træffe en
endelig beslutning om at anlægge den 3. Limfjordsforbindelse i
Folketingssalen.
Vejdirektoratet har derfor siden 2019 genbesøgt den oprindelige
VVM-undersøgelse, så der nu foreligger et opdateret
plangrundlag for Egholmlinjeføringen. Der er blandt andet
foretaget et grundigt eftersyn af trafikberegninger,
miljøvurderinger og afværgeforanstaltninger, såsom etablering
af faunapassager, støjskærme og erstatningsnatur.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 4 af 8
Som afslutning på VVM-undersøgelsen har Vejdirektoratet i
foråret 2021 haft undersøgelsen i offentlig høring. Med
høringen har borgere og virksomheder haft lejlighed til at ytre
deres holdning til projektet, ligesom de har kunne fremsætte
forslag til ændringer heraf.
Det er vigtigt, at vi har offentlige høringer, da vi på den måde får
alle relevante overvejelser frem. Jeg er overbevist om, at
Vejdirektoratet i sit videre arbejde med Egholmlinjen vil
inddrage høringens resultater i bedst muligt omfang.
Hvis jeg skal vende tilbage til spørgsmålet om asbest, så er der
tale om emne, som vi har drøftet flere gange. Både under et
tidligere samråd i juni og som følge af en række
udvalgsspørgsmål.
Tak til samrådsspørgeren for at stille disse spørgsmål. Det er
mit håb, at vi med samrådet i dag kan betrygge nogle af de
bekymringer, der bliver rejst. Det er i hvert fald hensigten.
Med nærværende samrådsspørgsmål spørges der blandt andet
ind til, om miljøkonsekvensrapporten er af
fuldstændig
og
tilstrækkelig
kvalitet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 5 af 8
Jeg har bedt Vejdirektoratets komme med en vurdering heraf.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at det er den, og det kan jeg
henholde mig til.
Vejdirektoratet har således oplyst mig, at der i forbindelse med
opdateringen af VVM-undersøgelsen er foretaget en
kortlægning af opfyld af lavninger og søer med eventuelt
forurenet jord eller byggematerialer. Dette blandt andet ved
gennemgang af historiske luftfotos. Derudover er der også
indhentet oplysninger fra Jordforureningslovens Areal Register
om kortlagte lokaliteter.
Arbejdet har resulteret i fund af opfyldte søer, moser samt
tidligere anlægs- og oplagsområder inden for vejanlæggets
tracé. Disse områder vil blive undersøgt ved en
graveundersøgelse inden anlægsfasen, så omfanget og indhold
af forurenende stoffer er kendt, inden arbejdet med fjernelse,
oprensning og deponering igangsættes.
Eventuelle forekomster af eternit og andre forurenende stoffer,
som ikke er medtaget i Vejdirektoratets nuværende
kortlægning, forventes således at blive afdækket inden
anlægsfasen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 6 af 8
Vejdirektoratet har desuden oplyst, at direktoratet i forbindelse
med detailprojekteringen vil undersøge havbundssedimentet i
tunnelrenden i samarbejde med Miljøstyrelsen. Når resultatet
foreligger, vil det blive vurderet, om der er eventuelle
sundhedsmæssige og miljømæssige forhold, der skal tages hånd
om.
Som jeg oplyste på det seneste samråd, er det helt normalt, at
man støder på eksisterende udfordringer med forurening, når
man graver i jorden. En indirekte fordel herved er, at man så
også får mulighed for at håndtere problemer i miljøet, som man
ikke vidste fandtes.
En udfordring ved fund af uforudset forurening kan være, at det
påvirker anlægsøkonomien. Men som i alle andre større
anlægsprojekter er der derfor også indlagt en økonomisk
reserve i projektet for en 3. Limfjordsforbindelse, således at
uforudsete problemstillinger kan håndteres korrekt og med den
rette forsigtighed.
Yderligere vil jeg gerne slå fast, at der er helt klare retningslinjer
og en fast procedure for håndteringen, hvis der i forbindelse
med det kommende anlægsarbejde skulle findes asbestholdige
materialer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 7 af 8
Et første skridt er, at Vejdirektoratet
helt som de plejer
vil
undersøge ukendte forekomster af forurening under
detailprojekteringen.
I denne fase vil der blive foretaget miljøtekniske
jordundersøgelser, som blandt andet kan omhandle udførelse af
miljøboringer, hvorfra der udtages jordprøver til kemisk
analyse.
Hvis der ved detailprojekteringen skulle findes spor af
forurening eller asbestholdige materialer i jorden, vil der blive
foretaget yderlige skridt for at håndtere forureningen korrekt.
Her vil foranstaltningerne eksempelvis vedrøre udarbejdelse af
en jordhåndteringsplan, der redegør for håndteringen af den
afgravede jord.
Derudover vil der blive udarbejdet en detaljeret plan for
sikkerhed og sundhed, hvor ved det vil blive fastlagt, hvilke
miljøhensyn og arbejdsmiljømæssige foranstaltninger, der skal
iværksættes for at hindre en spredning af asbestfibre ved
afgravning og bortskaffelse.
På den baggrund er jeg tryg ved, at et kommende anlægsarbejde
for Egholmlinjen vil blive håndteret på forsvarlig vis, og at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/9-21 om miljøkonsekvensvurderingen af en Egholmforbindelse, til transportministeren
Side 8 af 8
Vejdirektoratet har efterlevet de gældende regler for, hvordan
en tilstrækkelig og fuldstændig miljøkonsekvensrapport skal
udarbejdes. Tak for ordet.