Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2021
2021-2322
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 797:
Mener ministeren, at der er en logisk sammenhæng mellem reg-
lerne i køre- og hviletidsforordningen og reglerne i det sektorspeci-
fikke arbejdstidsdirektiv, eller mener ministeren, at det vil være
mere hensigtsmæssigt at samle reglerne under ét regelsæt, så der
er de samme definitioner af f.eks. pauser?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til, og
som jeg finder har en logisk sammenhæng:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at køre-
og hviletidsforordningen
indeholder regler om køretid, pauser og hviletid, mens vejtrans-
portdirektivet om arbejdstid (det sektorspecifikke arbejdstidsdi-
rektiv) indeholder regler om ugentlig arbejdstid, pauser og maksi-
mal daglig arbejdstid, hvor der udføres natarbejde. Der henvises i
øvrigt til skemaet, som styrelsen har udarbejdet i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål nr. 796.
Af vejtransportdirektivet om arbejdstid fremgår det, at ”arbejdstid”
ud over kørsel også omfatter eksempelvis på- og aflæsning, hjælp i
forbindelse med passagerers ind- og udstigning af køretøjet, rengø-
ring og teknisk vedligeholdelse. Det betyder, at der godt kan være
en logisk sammenhæng mellem bestemmelserne i køre- og hvile-
tidsforordningen og vejtransportdirektivet om arbejdstid, selvom
kravene i de to regelsæt er forskellige. Som illustration gennemgås
nedenfor kravene til afholdelse af pauser.
Efter køre- og hviletidsforordningen skal en chauffør efter en kør-
selsperiode på 4 �½ time afholde en sammenhængende pause på