Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2463417_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2021
2021-2322
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 797:
Mener ministeren, at der er en logisk sammenhæng mellem reg-
lerne i køre- og hviletidsforordningen og reglerne i det sektorspeci-
fikke arbejdstidsdirektiv, eller mener ministeren, at det vil være
mere hensigtsmæssigt at samle reglerne under ét regelsæt, så der
er de samme definitioner af f.eks. pauser?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til, og
som jeg finder har en logisk sammenhæng:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at køre-
og hviletidsforordningen
indeholder regler om køretid, pauser og hviletid, mens vejtrans-
portdirektivet om arbejdstid (det sektorspecifikke arbejdstidsdi-
rektiv) indeholder regler om ugentlig arbejdstid, pauser og maksi-
mal daglig arbejdstid, hvor der udføres natarbejde. Der henvises i
øvrigt til skemaet, som styrelsen har udarbejdet i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål nr. 796.
Af vejtransportdirektivet om arbejdstid fremgår det, at ”arbejdstid”
ud over kørsel også omfatter eksempelvis på- og aflæsning, hjælp i
forbindelse med passagerers ind- og udstigning af køretøjet, rengø-
ring og teknisk vedligeholdelse. Det betyder, at der godt kan være
en logisk sammenhæng mellem bestemmelserne i køre- og hvile-
tidsforordningen og vejtransportdirektivet om arbejdstid, selvom
kravene i de to regelsæt er forskellige. Som illustration gennemgås
nedenfor kravene til afholdelse af pauser.
Efter køre- og hviletidsforordningen skal en chauffør efter en kør-
selsperiode på 4 �½ time afholde en sammenhængende pause på
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 797: Spm., om ministeren mener, at der er en logisk sammenhæng mellem reglerne i køre- og hviletidsforordningen og reglerne i det sektorspecifikke arbejdstidsdirektiv, eller mener ministeren, at det vil være mere hensigtsmæssigt at samle reglerne under ét regelsæt, så der er de samme definitioner af f.eks. pauser, til transportministeren
2463417_0002.png
Side 2/2
mindst 45 minutter eller opdelt pause på mindst 15 minutter efter-
fulgt af en pause på mindst 30 minutter. Efter vejtransportdirekti-
vet om arbejdstid må chaufføren ikke arbejde mere end 6 timer i
træk uden pauser. Pausen skal, alt efter om den samlede arbejdstid
er under eller over 9 timer, være på henholdsvis 30 eller 45 minut-
ter.
Kravene til pauser i vejtransportdirektivet om arbejdstid supplerer
således kravene i køre- og hviletidsforordningen, idet chaufføren
efter de sektorspecifikke arbejdstidsregler skal afholde en pause ef-
ter en arbejdstid på 6 timer, selvom chaufføren ikke har udført kør-
sel i 4 �½ time, eksempelvis hvor der er udført kørsel i 3 timer og
andet arbejde i form af på- og aflæsning og rengøring af køretøj i 3
timer.
At bestemmelserne i vejtransportdirektivet om arbejdstid supple-
rer kravene i køre- og hviletidsforordningen fremgår endvidere di-
rekte af køre- og hviletidsforordningens artikel 6, stk. 2. I følge be-
stemmelsen må den ugentlige køretid ikke overstige 56 timer og
må ikke resultere i, at den maksimale ugentlige arbejdstid, der er
fastsat i vejtransportdirektivet om arbejdstid, overskrides.
Afslutningsvist kan det oplyses, at der både for så vidt angår reg-
lerne i køre- og hviletidsforordningen og i vejtransportdirektivet
om arbejdstid er tale om EU-regulering. EU-forordninger er di-
rekte gældende i Danmark, mens EU-direktiver skal implemente-
res ved lov. Det betyder således, at en eventuel samling af reglerne
om køre- og hviletid og arbejdstid i ét regelsæt vil skulle ske på EU-
niveau”.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht