Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2463419_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. oktober 2021
2021-2322
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Phil Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 796:
Vil ministeren udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser
man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletids-
reglerne og arbejdstidsreglerne? Skemaet bedes sættes op med en
kolonne for henholdsvis køre- og hviletidsreglerne, de sektorspeci-
fikke arbejdstidsregler og de generelle arbejdstidsregler. Vil mini-
steren endvidere oplyse, hvilke arbejdstidsregler man er omfattet
af som chauffør/vognmand, når man foretager kørsel under hen-
holdsvis køre- og hviletidsreglerne, kørsel undtaget af køre- og hvi-
letidsreglerne eller en blanding af kørsel under køre- og hviletids-
reglerne og undtaget kørsel?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen og Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen har som anmodet udarbejdet et skema, der vi-
ser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vogn-
mand i køre- og hviletidsreglerne og i vejtransportdirektivet om ar-
bejdstid (de sektorspecifikke arbejdstidsregler).”
Beskæftigelsesministeriet har bidraget til skemaet med de gene-
relle arbejdstidsregler. Skemaet er vedlagt besvarelsen, som bilag 1.
”Færdselsstyrelsen
kan herudover oplyse, at chauffører/vogn-
mænd, der udfører kørsel, som er omfattet af køre- og hviletidsreg-
lerne, ligeledes er omfattet af vejtransportdirektivet om arbejdstid.
Chauffører/vognmænd, der udfører kørsel undtaget fra køre- og
hviletidsreglerne; enten fordi kørslen udføres i et køretøj omfattet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm., om at udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne, til transportministeren
2463419_0002.png
Side 2/6
af køre- og hviletidsforordningens artikel 3 (de såkaldte EU-undta-
gelser) eller i et køretøj omfattet af køre- og hviletidsbekendtgørel-
sens § 2 (de såkaldte nationale undtagelser), er ikke omfattet af
vejtransportdirektivet om arbejdstid men derimod af de generelle
arbejdstidsregler.”
”Beskæftigelsesministeriet
har anmodet Arbejdstilsynet om at bi-
drage vedrørende reglerne om hvileperioder og fridøgn, der er gæl-
dende i relation til lønmodtagere, der udfører kørsler undtaget fra
køre- og hviletidsforordningen.
Arbejdstilsynet oplyser, at artiklerne 3 og 5 i arbejdstidsdirektivet
(de generelle arbejdstidsregler) og reglerne i bekendtgørelse nr.
324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn m.v. §§ 3-4 finder
anvendelse på kørsler undtaget fra køre- og hviletidsforordningen,
idet det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at bekendtgørelsen ikke
gælder for arbejde, der er omfattet af køre- og hviletidsforordnin-
gen. Arbejdstilsynet er således enige med Færdselsstyrelsens tilsva-
rende vurdering angående undtaget kørsel.
Beskæftigelsesministeriet kan herudover oplyse, at for lønmodta-
gere, der udfører kørsler undtaget fra køre- og hviletidsforordnin-
gen, vil § 4 om maksimal gennemsnitlig ugentlig arbejdstid i lov
om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 896 af 24. august 2004, finde anvendelse, hvis de på-
gældende lønmodtagere ikke er sikret de pågældende direktivmæs-
sige rettigheder ved kollektiv overenskomst, jf. lovens § 1, stk. 1 og
2.”
Færdselsstyrelsen oplyser yderligere:
”I
forhold til chauffø-
rer/vognmænd, der udfører en blanding af kørsel under køre- og
hviletidsreglerne og undtaget kørsel
(såkaldt ”blandet kørsel”), vil
den undtagne kørsel i medfør af køre- og hviletidsreglerne skulle
registreres som ”andet arbejde”.
Beskæftigelsesministeriet oplyser,
at de ikke har bemærkninger til reglerne for ”blandet kørsel”, og ef-
tersom der ses ikke i vejtransportdirektivet om arbejdstid at være
en tilsvarende stillingtagen
til ”blandet kørsel”, er problemstillin-
gen uafklaret”.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm., om at udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne, til transportministeren
2463419_0003.png
Side 3/6
Bilag 1
Skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal
overholde som chauffør/vognmand i køre- og hvi-
letidsreglerne, i de sektorspecifikke arbejdstids-
regler og i de generelle arbejdstidsregler
Køre- og hviletidsforordnin-
gen (forordning (EF) nr.
561/2006)
Køretid
Artikel 6, stk. 1
Den daglige køretid må ikke
overstige 9 timer. Dog må den
daglige køretid højst to gange i
løbet af en uge sættes op til
højst 10 timer.
Den ugentlige køretid må ikke
overstige 56 timer og må ikke
resultere i, at den maksimale
ugentlige arbejdstid i vejtrans-
portdirektivet om arbejdstid
overskrides.
Summen af køretiderne i to på
hinanden følgende uger må
ikke overstige 90 timer.
Artikel 6, stk. 2
Artikel 6, stk. 3
Pauser
Artikel 7
Efter en kørselsperiode på 4 �½
time skal føreren holde en
sammenhængende pause på
mindst 45 minutter eller en
pause på mindst 15 minutter
efterfulgt af en pause på
mindst 30 minutter.
Hviletid
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm., om at udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne, til transportministeren
2463419_0004.png
Side 4/6
Artikel 8, stk. 2 og stk. 4
Føreren skal afholde en regu-
lær daglig hviletid (11 timer el-
ler 3 + 9 timer) inden for hver
periode på 24 timer. Mellem to
ugentlige hviletider må den
daglige hviletid 3 gange redu-
ceres til mindst 9 timer.
I to på hinanden følgende uger
skal føreren afholde to regu-
lære ugentlige hviletider på
mindst 45 timer eller en regu-
lær ugentlig hviletid på mindst
45 timer og en reduceret
ugentlige hviletid på mindst
24 timer. En ugentlig hviletid
skal starte senest ved afslut-
ningen af seks på hinanden
følgende 24 timers perioder ef-
ter afslutningen af den foregå-
ende ugentlige hviletid.
Artikel 8, stk. 6
Vejtransportdirektivet om
arbejdstid (direktiv
2002/15/EF)
implemente-
ret i lov nr. 395 af 1. juni
2005 om arbejdstid for mo-
bile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren og i be-
kendtgørelse nr. 450 af 11.
maj 2012 om arbejdstid for
selvstændige vognmænd, der
udfører mobile vejtrans-
portaktiviteter
Maksimal ugentlig arbejdstid
Artikel 4 (lovens § 3 og bekendt-
gørelsens § 3)
Den gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid må ikke overstige
48 timer beregnet over en pe-
riode på 4 måneder (i bekendt-
gørelsen beregnet over en peri-
ode på 6 måneder). Der kan
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm., om at udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne, til transportministeren
2463419_0005.png
Side 5/6
desuden højst arbejdes 60 ti-
mer i en enkelt uge.
Pauser
Artikel 5 (lovens § 4 og bekendt-
gørelsens § 4)
Der må ikke arbejdes mere
end 6 timer i træk uden pau-
ser. Arbejdet skal afbrydes
med en pause med samlet
længde på mindst 30 minutter,
hvis den samlede arbejdstid er
på 6-9 timer, og 45 minutter,
hvis den samlede arbejdstid er
på mere end 9 timer. Pauserne
kan opdeles i perioder, dog
ikke i tidsrum under 15 minut-
ter.
Natarbejde
Artikel 6 (lovens § 6 og bekendt-
gørelsens § 5)
Den daglige arbejdstid må ikke
overstige 10 timer inden for et
tidsrum på 24 timer, hvor der
udføres natarbejde.
Arbejdstidsdirektivet (direk-
tiv 2003/88/EF)
implemen-
teret ved lovbekendtgørelse
nr. 896 om gennemførelse af
dele af arbejdstidsdirektivet
eller en kollektiv overens-
komst, jf. lovens § 1, stk. 1 og
2 samt bekendtgørelse nr.
324 af 23. maj 2002 om hvile-
periode og fridøgn m.v.
Maksimal ugentlig arbejdstid
(undtaget kørsel)
Artikel 6 (lovens § 4)
Den gennemsnitlige arbejdstid
i løbet af en syvdagesperiode
beregnet over en periode på 4
måneder må ikke overstige 48
timer inkl. overarbejde. Perio-
der med årlig betalt ferie og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm., om at udarbejde et skema, der viser, hvilke bestemmelser man skal overholde som chauffør/vognmand i køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne, til transportministeren
2463419_0006.png
Side 6/6
perioder med sygeorlov med-
tages ikke i eller er neutrale i
forhold til beregningen af gen-
nemsnittet
Hviletid (undtaget kørsel)
Artikel 3 (bekendtgørelsens § 3)
Arbejdstiden skal tilrettelæg-
ges således, at de ansatte får
en hvileperiode på mindst 11
sammenhængende timer in-
den for hver periode på 24 ti-
mer.
Inden for hver periode på 7
døgn skal de ansatte have et
ugentligt fridøgn, der skal
ligge i umiddelbar tilslutning
til en daglig hvileperiode. Det
ugentlige fridøgn skal så vidt
muligt falde på søndage og så
vidt muligt samtidig for alle,
der er ansat i virksomheden.
Artikel 5 (bekendtgørelsens § 4)