Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021 - 2320
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 795:
Vil ministeren med henvisning til TRU alm. del - bilag 479 og 480
kommentere på mulighederne i en overgangsordning med ha-
stighedsnedsættelser på f.eks. 60 km/t for tung trafik og 100 km/t
for personbiler på særligt støjbelastede strækninger, ind til der kan
tilvejebringes en permanent løsning på støjproblematikken?
Svar:
Jeg er meget optaget af at finde nye løsninger på de markante støj-
udfordringer, som påvirker rigtig mange danskere. Der er behov
for en helhedsorienteret indsats med flere forskellige initiativer, og
jeg mener grundlæggende, at den nye infrastrukturaftale giver mu-
lighed for lige præcis dette.
Et af virkemidlerne mod støj er lavere hastigheder, og det indgår i
aftalen, at der indledes et forsøg med støj-stærekasser ved udvalgte
bynære motorveje. Støj-stærekasserne skal sikre, at den skiltede
hastighed på vejen rent faktisk overholdes, hvilket i sig selv reduce-
rer støjniveauet.
Ved fastsættelse af hastigheder skal der generelt foretages en sam-
fundsmæssig afvejning af fremkommelighed versus støj og trafik-
sikkerhed. Afvejningen består konkret i, at højere hastigheder til-
godeser fremkommeligheden, mens lavere hastigheder reducerer
støjen og øger trafiksikkerheden. Jeg finder det interessant at un-
dersøge problemstillingen nærmere - både ved hjælp af hastigheds-
nedsættelser og ved hjælp af støj-stærekasser.
På min foranledning har Vejdirektoratet i 2020 og 2021 gennem-
ført et pilotprojekt med nedskiltning af hastighedsbegrænsningen
på den inderste del af Holbækmotorvejen mellem Motorring 3 og