Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2467942_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2021
2021-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15.september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 787:
Vil ministeren på baggrund af Banedanmarks rapport om forenk-
ling af Københavns Hovedbanegård forklare, hvordan Øresunds-
banen skal kunne fortsætte til Østerport, som det følger af aftalen
med Skånetrafiken om, at Øresundstogene fra 2022 skal have en-
destation/startstation på Østerport, når den såkaldte forenkling af
Københavns Hovedbanegård betyder, at togene ikke længere kan
køre igennem Københavns Hovedbanegård, herunder om det også
betyder, at tog fra Jylland og Helsingør ikke længere kan fortsætte
til Københavns Lufthavn?
Svar:
Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 786 (TRU alm. del –
2020-21) vedrørende tilgangen til den kommende undersøgelse af
en forenkling og fremtidssikring af Københavns Hovedbanegård.
Jeg har forelagt spørgsmålet om den konkrete løsning, der spørges
til, for Banedanmark, der oplyser følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Den offentliggjorte rapport fra Banedanmark redegjorde for, at
der er forskellige muligheder for forenkling på Københavns Hoved-
banegård.
Den nuværende indretning af Københavns Hovedbanegård med
mange kørselsmuligheder via mange sporskifter betyder, at forsin-
kelser let forplanter sig mellem de forskellige baner på hovedbane-
gården og videre til resten af banenettet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, hvordan Øresundsbanen skal kunne fortsætte til Østerport, som det følger af aftalen med Skånetrafiken om, at Øresundstogene fra 2022 skal have endestation/startstation på Østerport, når den såkaldte forenkling af Københavns Hovedbanegård betyder, at togene ikke længere kan køre igennem Københavns Hovedbanegård, til transportministeren
2467942_0002.png
Side 2/2
En forenkling med separation forventes at øge punktligheden på
store dele af banenettet og vil samtidig kunne reducere omkostnin-
ger til vedligehold. Det vil også blive mere overskueligt for passage-
rerne, når bestemte tog altid kører fra samme spor.
Løsningen er inspireret af en total ombygning i 2016 af hovedbane-
gården i Utrecht i Holland, der havde japansk jernbanedrift som
forbillede, hvor punktlighedseffekterne har været markante.
I en fuldt separeret version af hovedbanegården, således som idéen
blev fremlagt i debatoplægget, vil det ikke være muligt at fortsætte
fra Øresundsbanen til Østerport. Her vil aftalen med Skånetrafik-
ken dermed skulle ændres, så tog fra Sverige ikke kører til Øster-
port, men kun til Københavns Hovedbanegård. Tog fra Helsingør
vil heller ikke kunne køre til Københavns Lufthavn og tog fra Jyl-
land vil kunne køre til lufthavnen via det kommende knudepunkt i
Ny Ellebjerg, hvilket er 15-20 minutter hurtigere, end hvis de skal
køre via København H og her skifte køreretning.
Det bemærkes, at dette scenario i debatoplægget alene afspejler en
blandt flere muligheder. Først på baggrund af de kommende un-
dersøgelser, der vil belyse fordele og ulemper ved hel eller delvis
separation af linjerne på hovedbanegården, vil det være muligt at
tage stilling til, hvordan de forskellige linjer skal trafikere Køben-
havns Hovedbanegård.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht