Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2467936_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2021
2021-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15.september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 786:
Vil ministeren på baggrund af Banedanmarks rapport om forenk-
ling af Københavns Hovedbanegård - hvor det foreslås at opdele og
låse fjerntrafikken i tre separate, aflukkede områder - redegøre for,
hvorfor det ikke medfører manglende fleksibilitet med risiko for
forsinkelser, når togene ikke kan bruge andre spor i andre områ-
der, hvis et tog f.eks. holder stille ved en perron på grund af tekni-
ske problemer?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at den nævnte forenkling
af Københavns Hovedbanegård kun er en af flere mulige løsninger
for en forenkling, og hvor den der spørges til, er den mest omfat-
tende.
I overensstemmelse hermed lægges op til, at en nærmere undersø-
gelse af en forenkling og fremtidssikring af Københavns Hovedba-
negård skal se på flere forskellige løsninger. Det vil i sidste ende på
baggrund af undersøgelsen være op til forligskredsen bag Infra-
strukturplan 2035 at beslutte, hvilken løsning man ønsker at gå vi-
dere med inden for de afsatte 900 mio. kr.
Jeg har forelagt spørgsmålet om den konkrete løsning, der spørges
til, for Banedanmark, der oplyser følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Formålet med at undersøge en forenkling af Københavns Hoved-
banegård, hvor man generelt fjerner behovet for at køre mellem de
forskellige baner, er at forbedre punktligheden og mindske om-
kostninger til vedligehold af en kompleks infrastruktur.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om, hvorfor det ikke medfører manglende fleksibilitet med risiko for forsinkelser, når togene ikke kan bruge andre spor i andre områder, hvis et tog f.eks. holder stille ved en perron på grund af tekniske problemer, til transportministeren
2467936_0002.png
Side 2/2
Idéen om forenkling er inspireret af japansk jernbanedrift og en til-
svarende total ombygning i 2016 af hovedbanegården i Utrecht i
Holland.
Erfaringen fra Utrecht såvel som København Hovedbanegård og
andre stærkt trafikerede banegårde er, at det giver store forstyrrel-
ser i den samlede trafikafvikling, hvis man i en driftssituation ud-
nytter fleksibilitet til at ændre betydeligt på sporanvendelsen. Der-
for er det bedre at isolere problemer. Det gælder også i den nævnte
situation, hvor et tog holder stille på grund af tekniske problemer.
I Holland oplevede man efter ombygningen, at punktligheden steg
betydeligt. Fra at have bidraget negativt før ombygningen, bidrager
banegården i dag positivt til den samlede hollandske punktlighed.
Hensigten er fortsat at bevare muligheder for at anvende spornet-
tet anderledes ved større nedbrud eller andre situationer, hvor en
af banerne eksempelvis er taget helt ud af drift.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht