Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2475134_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 785:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i regularitet, punktlighed
og antal fejl på signalsystemet siden april 2021 på Thybanen (Thi-
sted-Struer), hvor udrulningen af ERTMS var færdig? Og vil mini-
steren oplyse, hvornår der forventes flere tog på skinnerne, jf. Ba-
nedanmarks pressemeddelelse fra april 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”ERTMS blev ibrugtaget på Thybanen (eksklusiv Struer Station) i
april 2020, og med ibrugtagningen af Langå-Struer-Holstebro i
april 2021 er hele strækningen Thisted-Struer nu udrustet med
ERTMS.
For så vidt angår regularitet, punktlighed og antal fejl på signalsy-
stemet på Thybanen (Thisted-Struer), kan Banedanmark oplyse, at
togpunktligheden har ligget på over 82 pct. i perioden fra april til
august 2021 og noget lavere i september 2021 (77,5 pct.).
Arriva har for hele perioden den største del af ansvaret for mang-
lende punktlighed på Thybanen. Arriva påvirkede således punktlig-
heden i september 2021 med 9,9 pct. Udfordringerne skyldes fejl i
materiel og mangel på lokomotivførere. Arrivas forhold påvirkede
punktligheden i perioden fra april til september 2021 med mellem
8,4 og 12,9 pct. pr. måned.
Det nye signalsystem har også påvirket punktligheden negativt i
perioden april til september 2021. I månederne april til august har
der været mellem seks og 23 ERTMS-fejl pr. måned svarende til n
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 785: Spm., om udviklingen i regularitet, punktlighed og antal fejl på signalsystemet siden april 2021 på Thybanen (Thisted-Struer), hvor udrulningen af ERTMS var færdig, til transportministeren
2475134_0002.png
Side 2/2
påvirkning af togpunktligheden på mellem 0,9 og 3,4 pct. I sep-
tember måned nåede antallet af ERTMS-fejl det højeste niveau,
nemlig 32 fejl svarende til en påvirkning af togpunktligheden på 5
pct.
Den væsentligste årsag hertil var, at der den 2. og 17. september
opstod fejl i radioblokcenteret. Radioblokcenteret er en sikker-
hedsenhed, der blandt andet modtager og sender information om
togets lokation, og som kommunikerer kørselstilladelser til toget.
Fejl i radioblokcenteret påvirker således trafikken betydeligt.
ERTMS har været i brug på Thybanen (eksklusiv Struer Station) si-
den april 2020, og det er forventeligt, at det i begyndelsen har en
påvirkning på punktligheden.
Til sammenligning har det nye signalsystem været ibrugtaget mel-
lem Lindholm og Frederikshavn siden oktober 2018. I 2018 havde
det gamle signalsystem på strækningen Lindholm-Frederikshavn
en påvirkning på mellem 1,6 pct. og 3,8 pct. Til sammenligning har
det nye signalsystem mellem Lindholm-Frederikshavn haft en
punktlighedspåvirkning på mellem 0,2 pct. og 1,1 pct. i 2021. Der
er således færre fejl på ERTMS end i det gamle signalsystem.
Øvrige fejl på Thybanen udover ERTMS-fejl forårsaget af Banedan-
mark påvirkede punktligheden med 6 pct. i perioden april til sep-
tember 2021. Det dækker fx over fejl i sporet.
For så vidt angår Banedanmarks pressemeddelelse fra april 2021,
fremgår følgende: "Med det nye system vil det være muligt at køre
med hyppigere togdrift og med højere hastighed på visse stræknin-
ger”. Sætningen skal forstås således, at det nye signalsystem mulig-
gør, at der rent praktisk kan køres flere tog på strækningen Struer-
Thisted.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht