Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 785:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i regularitet, punktlighed
og antal fejl på signalsystemet siden april 2021 på Thybanen (Thi-
sted-Struer), hvor udrulningen af ERTMS var færdig? Og vil mini-
steren oplyse, hvornår der forventes flere tog på skinnerne, jf. Ba-
nedanmarks pressemeddelelse fra april 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”ERTMS blev ibrugtaget på Thybanen (eksklusiv Struer Station) i
april 2020, og med ibrugtagningen af Langå-Struer-Holstebro i
april 2021 er hele strækningen Thisted-Struer nu udrustet med
ERTMS.
For så vidt angår regularitet, punktlighed og antal fejl på signalsy-
stemet på Thybanen (Thisted-Struer), kan Banedanmark oplyse, at
togpunktligheden har ligget på over 82 pct. i perioden fra april til
august 2021 og noget lavere i september 2021 (77,5 pct.).
Arriva har for hele perioden den største del af ansvaret for mang-
lende punktlighed på Thybanen. Arriva påvirkede således punktlig-
heden i september 2021 med 9,9 pct. Udfordringerne skyldes fejl i
materiel og mangel på lokomotivførere. Arrivas forhold påvirkede
punktligheden i perioden fra april til september 2021 med mellem
8,4 og 12,9 pct. pr. måned.
Det nye signalsystem har også påvirket punktligheden negativt i
perioden april til september 2021. I månederne april til august har
der været mellem seks og 23 ERTMS-fejl pr. måned svarende til n