Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
5 . oktober 2021
2 021-2065
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 784:
Vil ministeren på baggrund af Banedanmarks beslutningsgrundlag
for kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted re-
degøre for, hvilke ventetider regional- og godstog (ved henholdsvis
4 og 3 tog i timen) vil få på dels den samlede strækning Ringsted-
Odense, dels på Storebælt og gennem Ringsted inklusive forbindel-
serne sydpå, når der også skal være plads til tre lyntog i timen med
200 km/t, som undervejs skal overhale regional- og godstog?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende:
”Der er endnu ikke lavet køreplaner til brug for analy
searbejdet af
kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Arbej-
det med køreplansskitser vil pågå som led i de kommende undersø-
gelser.
Udgangspunktet vil være, at persontog ikke overhales undervejs
mellem Ringsted og Odense og mellem Ringsted og Nykøbing F.
Det kan dog ikke udelukkes, at det kan blive nødvendigt med over-
halinger på strækningerne. Behovet herfor vil blive vurderet i for-
bindelse med køreplanlægningen. Hvis et regionaltog skal overha-
les af et lyntog, vil det medføre ventetid på 4 -6 minutter for regio-
naltoget. Et regionaltog vil højst blive overhalet én gang på stræk-
ningerne Ringsted
–
Odense og Ringsted
–
Nykøbing F.
Godstog vil formentlig blive overhalet 1 -2 gange på strækningerne
Ringsted
–
Odense og Ringsted
–
Nykøbing F (efter åbning af Fe-
mern-forbindelsen). Godstogets ventetid ved overhaling kan ikke
fastsættes, før køreplanen er detailplanlagt.”