Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2475136_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 783:
Kan ministeren redegøre for, hvordan vi i fremtiden får internatio-
nal togtrafik til at køre på danske skinner, når Danmark indfører
ERTMS level 2, hvorimod Sverige og Tyskland har besluttet at
satse på det nyere system ERTMS level 3? Og kan ministeren op-
lyse, om level 2 og level 3 ikke forudsætter hver sit system indbyg-
get i togene?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark kan oplyse, at et tog, der kan køre på en Level 3-ud-
rustet infrastruktur, også kan køre på en Level 2-udrustet infra-
struktur uden andre tilpasninger. ERTMS-systemet er med andre
ord bagudkompatibelt.
Det vil sige, at eksempelvis et svensk tog, der kan køre på en even-
tuel kommende svensk Level 3-udrustet infrastruktur også kan
køre på den danske Level 2-udrustede infrastruktur uden nye krav.
Banedanmark er ikke gennem sit etablerede samarbejde med Tra-
fikverket og Deutsche Bahn blevet orienteret om beslutninger om
at implementere ERTMS Level 3 hverken i Tyskland eller Sverige.
Deutsche Bahn forstås dog at være i gang med et strategisk projekt
kaldet DAC (Digital
Automatic Coupler),
der har til hensigt at mu-
liggøre en fremtidig indførelse af ERTMS Level 3 for godstog, hvil-
ket teknisk ikke er muligt i dag.
Forskellen mellem ERTMS Level 2 og 3 forventes at forsvinde i de
fælleseuropæiske ERTMS-specifikationer i de kommende år, idet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om, hvordan vi i fremtiden får international togtrafik til at køre på danske skinner, når Danmark indfører ERTMS level 2, hvorimod Sverige og Tyskland har besluttet at satse på det nyere system ERTMS level 3, til transportministeren
2475136_0002.png
Side 2/2
forskellene ikke direkte påvirker kompatibiliteten mellem ERTMS-
infrastruktur og -tog.
Anvendelsen af ERTMS Level 3 vil i praksis kræve en softwareop-
datering af de fleste ERTMS-udrustede tog, som skal køre på de
pågældende strækninger. I Danmark vil det således alene gælde for
grænseoverskridende trafik. Selvom et dansk tog opgraderes til at
kunne køre på Level 3-strækninger, vil det fortsat kunne køre på
den danske Level 2 uden yderligere krav til dansk infrastruktur el-
ler tog.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht