Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2457515_0001.png
NOTAT
7. oktober 2021
2021-2047
Statens kombiterminaler i Taulov og Høje
Taastrup
Nærværende notat redegør for de nuværende ejer-, operatør-, pris-
og konkurrenceforhold omkring statens to kombiterminaler i Tau-
lov og Høje Taastrup, herunder hvorvidt de eksisterende pris- og
konkurrenceforhold vurderes at udgøre en hindring for mere bane-
gods.
Ejer- og operatørforhold
Staten ved Banedanmark ejer to kombiterminaler i henholdsvis
Taulov og Høje Taastrup. Driften af terminalerne er udlejet til DB
Cargo, som således er operatør i de to terminaler. Staten ved Ba-
nedanmark ejer herudover en kombiterminal i Padborg, hvor TX
Logistik er operatør.
Pris- og konkurrenceforhold
Priserne for løft på kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup i
2021 fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Priser for løft i kombiterminaler
Taulov
Høje Taastrup
Løft af container
swap body (20, 30,
40 eller 45 fod)
Løft af container
swap body med far-
ligt gods (20, 30, 40
eller 45 fod)
Løft af trailer
Løft af trailer med
farligt gods
233 kr.
280 kr.
369 kr.
280 kr.
345 kr.
500 kr.
345 kr.
490 kr.
Kilde: Terminalernes takstblade for 2021.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 776: Spm., om et notat, der belyser de nuværende ejer-, operatør-, pris- og konkurrenceforhold for kombiterminalerne i Tavlou og Høje Taastrup, til transportministeren
2457515_0002.png
Side 2/2
Foruden prisen for løft er der en såkaldt adgangsafgift pr. tog til og
fra terminalerne. Adgangsafgifterne er henholdsvis 1.462 kr. og
1.094 kr. i Taulov og Høje Taastrup.
Trafikstyrelsens analyse fra 2016
Fremme af gods på bane
viste, at
prisniveauet for løft i de tre statsejede kombiterminaler, Padborg,
Taulov og Høje Taastrup, var højere end prisniveauet i sammenlig-
nelige lande, jf. figur 1, der viser niveauet for kombiterminaler i
Scandinavian-Mediterranean-godskorridoren.
Korridoren løber
gennem Sverige, Norge,
Danmark, Tyskland, Østrig og Italien.
Figur 1. Priser for løft af kombiterminaler i Scan-Med-korridor-
landene 2015
55
50
45
40
EUR pr løft
35
30
25
20
15
10
5
0
-
50.000
100.000
150.000
200.000
250.000
300.000
TEU pr år
Kilde: Trafikstyrelsen og Swiftly-Green projektet
Der er ikke siden 2016 lavet en tilsvarende undersøgelse. Det skal i
den forbindelse bemærkes, at Fredericia Shipping i 2017 etablerede
en privatejet kombiterminal i Taulov. Hvilken påvirkning, dette vil
få for det generelle prisniveau for kombiterminalydelser i Dan-
mark, vides endnu ikke.
Endelig kan det oplyses, at Jernbanenævnet overvåger konkurren-
cesituationen på markedet for jernbanetransportydelser samt vare-
tager tilsyns- og klagefunktioner på jernbaneområdet, herunder i
relation til jernbanegodsområdet.