Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2449031_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. september 2021
2021-1649
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 768:
Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i regulariteten for
togdriften på Svendborgbanen i perioden 1. januar 2019 til
september 2021?
Svar:
Operatørpunktligheden på Svendborgbanen i perioden 1. januar
2019-31. august 2021 fremgår af Figur 1 nedenfor, der tillige viser
Arriva-kontraktkravet om en samlet operatørpunktlighed på 95,8
pct. Eftersom DSB måles på kundepunktlighed, er kontraktkravet
alene vist for perioden fra Arrivas overtagelse af strækningen per
13. december 2020.
Figur 1. Operatørpunktlighed på Svendborgbanen, januar 2019-august 2021
Kilde: DSB, Arriva og Banedanmark.
jan-19
feb-19
mar-19
apr-19
maj-19
jun-19
jul-19
aug-19
sep-19
okt-19
nov-19
dec-19
jan-20
feb-20
mar-20
apr-20
maj-20
jun-20
jul-20
aug-20
sep-20
okt-20
nov-20
dec-20 (1.-13.)
dec-20 (13.-31.)
jan-21
feb-21
mar-21
apr-21
maj-21
jun-21
jul-21
aug-21
Pct.
100
99
98
97
96
95
94
93
92
91
90
Pct.
100
99
98
97
96
95
94
93
92
91
90
Operatørpunktlighed
Arrivas kontraktkrav
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 768: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om udviklingen i regulariteten for togdriften på Svendborgbanen i perioden 1. januar 2019 til september 2021, til transportministeren
2449031_0002.png
Side 2/3
En
samlet
operatørpunktlighed under 95,8 pct. betyder, at Arriva
ifalder bod i den eller de givne måneder, jf. også mit orienterings-
brev til udvalget af 18. august 2021. Bodens størrelse som procent-
del af driftstilskuddet i samme måned/måneder afhænger af, hvor
langt operatørpunktligheden ligger under grænsen. Satserne frem-
går af nedenstående tabel.
Arrivas operatørpunktlighed på 94,9 pct. i juli og 94,6 pct. august
indebærer således en bod til Arriva på 1,5 pct. af driftstilskuddet i
begge måneder.
Tabel 1. Bodtrin i Arriva-kontrakten og foreløbige bodsbeløb for
juli og august 2021
Bod- Operatørpunkt-
trin
lighed, pct.
Fra og
Til og
med ikke med
1
2
94,9
95,8
94,9
Bod, pct. af til-
skud per måned
Juli
Bod, kr.
August
I alt
-1,5
-2,5
224.278,96 244.341,21 468.620,17
Anm.: Bodsbeløb opgøres først endeligt efter afslutningen af 3. kvartal 2021.
Jeg ser med stor alvor på den aktuelle drift på Svendborgbanen og
forventer, at Arriva ved det planlagte møde med forligskredsen re-
degør for, hvordan de vil rette op på punktligheden.
Ved afslutningen af udbuddet i december 2018 var der høje for-
ventninger til Arrivas overtagelse af trafikken på Svendborgbanen.
Spørgeren selv udtrykte således i den forbindelse på grundlag af
Arrivas drift i Midt- og Vestjylland sin overbevisning om, at Arriva
ville løse opgaven til stor tilfredshed. Baggrunden herfor var den
utilfredshed, som både passagerer og politikere dengang udtrykte i
forhold til Svendborgbanen.
Det er med andre ord ikke første gang, at togdriften på Svendborg-
banen er udfordret på punktligheden. Jeg opfordrer derfor til, at vi
fra vores side samarbejder om at løse de konkrete problemer med
de redskaber, vi som politikere har til rådighed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 768: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om udviklingen i regulariteten for togdriften på Svendborgbanen i perioden 1. januar 2019 til september 2021, til transportministeren
2449031_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht