Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
5 . oktober 2021
2 021-992
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen
(SF).
Spørgsmål nr. 760:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Banedanmark i øjeblikket ikke
er i stand til at give information om tog til og fra udlandet i Landets
Puls, som det fremgår af svar fra Banedanmark på borgenhenven-
delsen fra Glenn Olesen, jf. TRU alm. del
–
bilag 478?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, jeg henholder mig til:
”Landets Puls er baseret på data fra Rejseplanen, hvor Banedan-
mark leverer realtidsinformation for alle tog, der kører på Ba-
nedanmarks infrastruktur
–
både danske og udenlandske tog.
I forhold til tog, der ankommer fra udlandet til Danmark, gør Ba-
nedanmark brug af tilgængelig information om forsinkelser fra in-
frastrukturforvalterne i nabolandene. Det sker gennem
Common
Component System
(CCS), der er kravstillet på baggrund af EU-
lovgivning. Lovgivningen forpligter jernbaneaktører til at udveksle
udvalgte typer data på en standardiseret form og måde. Det er gen-
nem dette samarbejde, at Banedanmark udveksler realtid for tog,
der kører i Danmark, og på samme måde henter data om forsinkel-
ser på tog, der er på vej fra udlandet ind i Danmark.
For tog ankommende fra Sverige opdateres Rejseplanen og dermed
Landets Puls senest fra Malmø, idet realtiden anvendes til at give
en prognose for afgang fra den førstkommende danske station
(CPH Lufthavn). For tog ankommende fra Tyskland sker opdate-
ring senest fra Flensborg og Niebüll, idet realtiden anvendes til at
give en prognose for afgang fra den førstkommende danske station
(Padborg og Tønder).