Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. september 2021
2021-2140
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson
(V).
Spørgsmål nr. 759:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser de besluttede og
finansierede projekter i infrastrukturaftalen af 28. juni 2021 vil
have for fremtidig trængsel på Vejlefjordbroen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer føl-
gende:
”Der
er ikke med infrastrukturaftalen foretaget beregninger af,
hvad aftalen betyder for Vejlefjordbroen isoleret set. Det vil dog
primært være udvidelsen af E45 mellem Vejle og Skanderborg S og
i mindre grad udvidelsen af E20/E45 ved Kolding, der vil have be-
tydning for trafikken på Vejlefjordbroen og dermed også trængs-
len. Øvrige projekter vurderes ikke at have mærkbar indflydelse.
I VVM-undersøgelsen for Vejle
–
Skanderborg blev det vurderet, at
der allerede inden projektstrækningens åbning i 2028 vil være kri-
tisk trængsel (trafikken i 100. største time) på broen, og at mertra-
fikken, som følge af projektet, blot vil gøre trængselsproblemerne
endnu større.
Køretøjer på Vejlefjordbroen i et gennemsnitligt hverdagsdøgn
I 2019
I 2030
1
I 2030 med udvidelse af E45 mellem Vejle og Aarhus N
1
1
Fra
96.700
112.600
113.100
VVM-undersøgelsen for udbygning af E45 mellem Vejle - Skanderborg
Udvidelsen af E20/E45 ved Kolding vil forventeligt også bidrage til
lidt mere trafik på broen, og derfor yderligere forværre trængslen.