Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-674
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 751:
Vil ministeren med henvisning til artiklen »Paris sænker hastig-
hedsgrænsen til 30 km/t « bragt af dr.dk den 30. august 2021 op-
lyse, hvad indførelse af en hastighedsbegrænsning på 30 km/t for
København - svarende til ordningen i Paris - vil betyde for udled-
ningen af CO
2
, partikelforurening samt for dræbte og tilskade-
komne i trafikken?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det har ikke været muligt at beregne eller estimere en effekt af en
eventuel hastighedsnedsættelse til 30 km i timen i for eksempel
København. I forhold til CO
2
, partikelforurening samt dræbte og
tilskadekomne i trafikken redegøres der i stedet nedenfor for de ge-
nerelle effekter af en hastighedsændring.
EU’s officielle model for emissioner fra vejtrafikken (COPERT IV
modellen), der bruges til at beregne CO2 og luftforurening, viser, at
en gennemsnitshastighed for benzin-
og dieseldrevne køretøjerne
på mellem 70 km i timen og 80 km i timen er optimal i forhold til
at udlede mindst CO2. Ved kørsel med hastigheder, der er højere
eller lavere, vil udledningen af CO2 således stige.
De faktiske emis-
sioner, herunder
CO2
og anden partikelforurening, for et specifikt
køretøj vil dog afhænge af faktorer, så som køretøjets alder, stør-
relse, energieffektivitet, hvor der køres (f.eks. på landeveje eller i
byområder), kørselsmønster (f.eks. hastighed, stop, accelerationer,
tomgang) m.v.
Trafikulykker kan opstå på baggrund af flere faktorer ofte i kombi-
nation med hinanden. Vejdirektoratets årsrapport fra 2019 over
dødsulykker, hvoraf de fleste dog sker uden for byerne, viser, at de