Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-674
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 749:
Vil ministeren kommentere og redegøre for hastighedsgrænserne i
Paris, der omtales i artiklen »Paris sænker hastighedsgrænsen til
30 km/t « bragt af dr.dk den 30. august 2021, og samtidig redegøre
for, om der i andre lande er lignende ordninger, hvor hastigheds-
grænsen er på 30 km/t i større zoner af en storby?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det parisiske bystyre har valgt at nedsætte hastighedsgrænsen fra
50 km i timen til 30 km i timen på alle gader i Paris, undtagen på
visse større gader og på ringvejen, le Périphérique, rundt om byen.
Hastighedsnedsættelsen er en udvidelse af de nuværende områder
i Paris, hvor hastighedsgrænsen allerede er nedsat til 30 km i ti-
men.
Det europæiske råd for transportsikkerhed (ETSC) har på sin
hjemmeside etsc.eu flere eksempler på byer, hvor en lavere hastig-
hedsgrænse er gennemført.
Det skal hertil bemærkes, at infrastrukturen i de europæiske byer
er meget forskellig. Det er derfor også forskelligt, om der er et be-
hov for at fastsætte en hastighedsgrænse på 30 km i timen eller
derunder.”
Som transportminister har jeg et stort fokus på færdselssikkerhed,
og på den betydning høj hastighed kan have for
ulykkers opståen
og konsekvens.