Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2462453_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-674
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 749:
Vil ministeren kommentere og redegøre for hastighedsgrænserne i
Paris, der omtales i artiklen »Paris sænker hastighedsgrænsen til
30 km/t « bragt af dr.dk den 30. august 2021, og samtidig redegøre
for, om der i andre lande er lignende ordninger, hvor hastigheds-
grænsen er på 30 km/t i større zoner af en storby?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Det parisiske bystyre har valgt at nedsætte hastighedsgrænsen fra
50 km i timen til 30 km i timen på alle gader i Paris, undtagen på
visse større gader og på ringvejen, le Périphérique, rundt om byen.
Hastighedsnedsættelsen er en udvidelse af de nuværende områder
i Paris, hvor hastighedsgrænsen allerede er nedsat til 30 km i ti-
men.
Det europæiske råd for transportsikkerhed (ETSC) har på sin
hjemmeside etsc.eu flere eksempler på byer, hvor en lavere hastig-
hedsgrænse er gennemført.
Det skal hertil bemærkes, at infrastrukturen i de europæiske byer
er meget forskellig. Det er derfor også forskelligt, om der er et be-
hov for at fastsætte en hastighedsgrænse på 30 km i timen eller
derunder.”
Som transportminister har jeg et stort fokus på færdselssikkerhed,
og på den betydning høj hastighed kan have for
ulykkers opståen
og konsekvens.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om hastighedsgrænserne i Paris, der omtales i artiklen »Paris sænker hastighedsgrænsen til 30 km/t « bragt af dr.dk den 30. august 2021 m.v., til transportministeren
2462453_0002.png
Side 2/2
Jeg syntes derfor også, at det er godt, at kommunerne i Danmark
har mulighed for at få nedsat
den generelle hastighedsgrænse lo-
kalt, således at hastighedsgrænsen kan tilpasses efter det lokale be-
hov.
I byområder er der af hensyn til mobiliteten og færdselssikkerhe-
den fastsat en generel hastighedsgrænse på 50 km i timen. Lokalt
kan hastighedsgrænsen nedsættes til både 40 km i timen, 30 km i
timen eller derunder.
Fastsættelse af en lavere hastighedsgrænse på 30 km i timen eller
derunder kan i dag ske på blandt andet opholds- og legeområder,
eller når ganske særlige vejforløb med særligt dårlige oversigtsfor-
hold, snævre kurver eller smalle vognbaner gør det påkrævet af
hensyn til fodgængere eller cyklister.
Jeg er fuldt ud opmærksom på kommunernes handlemuligheder i
forhold til at kunne nedsætte hastighedsgrænsen lokalt, især i by-
områderne, hvor der færdes mange fodgængere og cyklister. Derfor
har jeg igangsat et arbejde med en forsøgsordning, hvor op til 15
kommuner i Københavns Politikreds, Nordsjællands Politikreds,
Fyns Politikreds, Østjyllands Politikreds og Nordjyllands Politi-
kreds kan få en udvidet mulighed for at sænke de lokale hastig-
hedsgrænser til 40 km i timen på veje i byområder, der ikke har
væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling. Forsøgsord-
ningen vil blive evalueret efter tre år.
Jeg vil afvente evalueringen af forsøgsordningen, før jeg tager stil-
ling til, om og i hvilket omfang kommunernes muligheder for at få
nedsat hastighedsgrænsen lokalt skal udvides yderligere.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht