Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2444987_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. september 2021
2021-5506
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 748:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange passagerer, herunder
pendlere, der har været påvirkede af forsinkelserne i sporarbejdet
på Sydbanen, herunder hvor meget pendlertrafikken på stræknin-
gen er blevet reduceret i den samlede periode med sporarbejde fra
d. 29. marts 2020 til nu?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
opgør normalt påvirkninger fra sporarbejder m.m. som esti-
meret antal forventede påvirkede rejser. Antal påvirkede rejser er
baseret på DSB’s almindelige forventede antal rejser på stræknin-
gerne i en given periode
typisk baseret på en sammenligning med
foregående års rejsetal. Grundet COVID-19 og det deraf følgende
fald i antal rejser i 2020 og 2021, er det dog ikke muligt at estimere
antal påvirkede rejser, som under normale omstændigheder.
Påvirkede rejser opgøres normalt som det estimerede antal rejser,
der potentielt ville være blevet gennemført på en strækning i en
normalsituation, men som pga. sporarbejde vurderes at blive på-
virket ved at kunden enten gennemfører rejsen, men med ændrin-
ger såsom forlænget rejsetid eller togbus, eller at kunden undlader
at gennemføre sin rejse under sporarbejderne.
Som følge af COVID-19 har DSB siden medio marts 2020 set et
markant fald i antal rejser med Fjern- og Regionaltog. Det er på
den baggrund ikke muligt at vurdere, om ændringerne i rejsemøn-
stre i perioder med sporarbejde i 2020 og 2021, skyldes sporarbej-
derne selv eller den generelle tendens som følge af COVID-19, og
2020 samt 2021 bør derfor ikke sammenlignes direkte med tidli-
gere års rejsetal.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 748: Spm. om, hvor mange passagerer, herunder pendlere, der har været påvirkede af forsinkelserne i sporarbejdet på Sydbanen, herunder hvor meget pendlertrafikken på strækningen er blevet reduceret i den samlede periode med sporarbejde fra d. 29. marts 2020 til nu, til transportministeren
2444987_0002.png
Side 2/2
DSB kan oplyse, at der blev foretaget ca. 1,34 mio. rejser på Sydba-
nen i perioden april til og med august 2019. Opgørelsen tæller rej-
ser foretaget indenfor såvel som via strækningen, og omfatter såle-
des alle rejser, der potentielt kunne have været i berøring med
sporarbejderne. I 2020 blev der til sammenligning foretaget ca.
0,59 mio. rejser på Sydbanen i samme periode. I 2020 faldt starten
af sporarbejderne på Sydbanen omtrent samtidig med den første
nedlukning ifm. COVID-19. De estimerede antal rejser bør som
nævnt ikke sammenlignes direkte med forventningerne til 2021,
som følge af effekterne af COVID-19 på rejsetallene i offentlig
transport.
I forhold til spørgsmålet om, hvor meget pendlertrafikken på
strækningen er blevet reduceret i sporarbejdsperioden 29. marts
2021 til nu, kan DSB oplyse, at der har været forskellige perioder
med både hele og delvise spærringer, hvor det ikke har været mu-
ligt at opretholde de faste systemer samt myldretidstogene. Under
normale omstændigheder er der i myldretiden 3 togsystemer i ti-
men i hver retning mellem Nykøbing F og Ringsted (samt videre
mod København). Udenfor myldretiden er der normalt 2 togsyste-
mer i timen i hver retning.
Det er vanskeligt at sige konkret, hvor meget trafikken har været
reduceret på hele strækningen, idet kunderne, alt efter hvor man
rejser til/fra, har været mere eller mindre ramt af reduceringer på
de enkelte delstrækninger i forskellige perioder og i forskelligt om-
fang.
Kunder til Nykøbing F har udover perioder med totalspærring og
togbusser også i lange perioder været ramt af, at myldretidstogene
kun har kørt til/fra Vordingborg, Næstved eller Ringsted. De har i
disse perioder skullet undvære 1 ud af 3 togsystemer i myldretiden.
Det samme har været tilfældet for Vordingborg når myldretidsto-
gene kun har kørt til/fra Næstved, samt for Næstved når de kun
har kørt til/fra Ringsted.
Den 1. august åbnede banen til Nykøbing F med et enkelt togsy-
stem i timen, hvorfor kunderne her har måttet undvære 2 ud af 3
systemer i myldretiden.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht