Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2446818_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. september 2021
2021-734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kar-
sten Lauritzen (V).
Spørgsmål nr. 745
Kan ministeren bekræfte, at det i henhold til bekendtgørelse om
køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, BEK nr. 328 af
28. marts 2007, er ulovligt at tage en varebil med påhængsvogn
med en totalvægt på 3500 kg længere end 100 km fra firmaets
hjemmeadresse i varebilen, hvis ikke der er installeret en fartskive i
bilen? Og finder ministeren disse regler rimelige?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, der foretager virksomhedskontrollen med køre- og hvile-
tidsreglerne. Færdselsstyrelsen har oplyst følgende om reglerne,
som jeg kan henholde mig til, og som jeg i øvrigt finder rimelige:
”Reglerne
om, hvornår der skal installeres og anvendes takograf
(fartskriver) i køretøjer, findes i henholdsvis køre- og hviletidsfor-
ordningen og takografforordningen. Heraf fremgår det, at der
som udgangspunkt skal være installeret og anvendt en takograf,
hvis der er tale om godstransport med et køretøj, hvis største til-
ladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger
3,5 ton.
Hvis den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller
sættevogn ikke overstiger 3,5 ton, når der udføres godstransport,
er der ikke krav om brug af takograf. Dette gælder uanset, om
man kører over eller under 100 km i radius fra virksomhedens
hjemsted.
Såfremt den tilladte totalvægt overstiger 3,5 ton, kan vejtransport
med visse former for køretøjer dog alligevel være undtaget fra
køre- og hviletidsreglerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 745: MFU spm. om det i henhold til bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, BEK nr. 328 af 28. marts 2007, er ulovligt at tage en varebil med påhængsvogn med en totalvægt på 3500 kg længere end 100 km fra firmaets hjemmeadresse i varebilen, hvis ikke der er installeret en fartskive i bilen, til transportministeren
2446818_0002.png
Side 2/2
Et eksempel herpå er køre- og hviletidsforordningens undtagel-
sesbestemmelse, som i daglig tale kaldes ”håndværkerreglen”.
Af bestemmelsen fremgår det, at køre- og hviletidsreglerne ikke
gælder for vejtransport med køretøjer eller kombinationer af kø-
retøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, der
benyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føre-
ren benytter til udøvelsen af sit erhverv eller til levering af varer,
der er fremstillet ved håndværksmæssig fremgangsmåde, inden
for en radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted. Det er der-
udover en betingelse, at kørslen af køretøjet ikke er førerens ho-
vedaktivitet, og at transporten ikke udføres mod vederlag.
Fortolkningen af denne undtagelsesbestemmelse er omtalt i Færd-
selsstyrelsens ”Vejledning om undtagelser fra køre-
og hviletids-
forordningen”.
Opfylder man undtagelsesbestemmelsen, vil trans-
porten være undtaget fra køre- og hviletidsreglerne.
Kører man længere væk end 100 km i radius fra virksomhedens
hjemsted, er man dermed ikke længere omfattet af undtagelsesbe-
stemmelsen. Er man heller ikke undtaget efter en af de andre und-
tagelsesbestemmelser, vil transporten være omfattet af køre- og
hviletidsreglerne og dermed kravet om brug af takograf og fører-
kort.
For så vidt angår ”håndværkerreglen”, er der
tale om en undta-
gelsesbestemmelse, som er fastsat i køre- og hviletidsforordnin-
gen, som er umiddelbart gældende i Danmark. Der kan således
ikke nationalt ændres på de grundlæggende betingelser i bestem-
melsen, herunder eksempelvis grænsen på 100 km eller vægt-
grænsen.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht