Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2439807_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. september 2021
2021-5236
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 738:
Vil ministeren redegøre for, om der i forbindelse med undersøgelse
af miljøkonsekvenserne af anlæggelsen af Lynetteholm er anvendt
LAeq dB eller LpA MAX dB?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”I miljøkonsekvensrapporten for anlæg af Lynetteholm er anvendt
LAeq dB. I Københavns Kommunes Bygge- og anlægsforskrift er
det det energiækvivalente A-vægtede lydtrykniveau, LAeq, som be-
nyttes for at vurdere påvirkningen af støj fra anlægsaktiviteterne.
Bygge- og anlægsforskriften stiller dog også krav til det maksimale
støjniveau, LpAmax, i natperioden. By & Havn vil ikke foretage stø-
jende anlægsaktiviteter i natperioden.
Princippet afspejler, i lighed med støj fra andre støjkilder som tra-
fik, permanente virksomheder, flystøj mv., at grænseværdier og
vurderingskriterier for støj anvender gennemsnitsværdier. Det be-
tyder, at støjen i perioder kan være over en værdi, hvis den i andre
perioder er tilsvarende lavere. I natperioden er der dog lagt et loft
over, hvor højt støjniveauet kortvarigt må eller bør være, ved at
fastsætte en særlig værdi for det maksimale støjniveau. Denne
værdi er i sagens natur højere end værdien for det gennemsnitlige
støjniveau.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht