Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. september 2021
2021-1527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 736:
Kan ministeren bekræfte, at PostNord har forringet servicen, så det
ikke længere er muligt at sende en pakke fra en postbutik uden
først at have printet et label ud hjemmefra? Og i bekræftende fald
mener ministeren da, at det er en ordentlig service overfor ældre
borgere og andre, der ikke er fortrolige med moderne IT-systemer?
Svar:
Jeg har bedt Post Danmark om en nærmere redegørelse af sagen.
Virksomheden har fremsendt følgende svar, som jeg kan henholde
mig til:
”Det er ikke korrekt, at det ikke længere er muligt at sende en
pakke fra en postbutik uden først at have printet en label ud hjem-
mefra.
Det er fortsat muligt at købe en fysisk pakkelabel, som kunden selv
udfylder på et af landets cirka 1100 posthuse til brug for afsendelse
af pakker.
Vi er for tiden i gang med at implementere et nyt koncept, PostHus
Porto med en elektronisk løsning. Indtil nu er dette koncept indført
på cirka 400 posthuse, hvor personalet kan hjælpe med indtast-
ning af de nødvendige oplysninger ved hjælp af en tablet og ud-
skrive en label, som kunden kan betale kontant i butikken.
Der er således ikke tale om serviceforringelser, men tværtimod vil
den nye digitale platform for pakker blive udbredt til mange flere
posthuse og sikre at pakker, der købes og afsendes fra posthusene,
lever op til kravene om elektroniske toldoplysninger, vægtgrænser
mv.