Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. oktober 2021
2021-2254
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 734:
Vil ministeren redegøre for de konsekvenser det vil have for re-
sponstiden, ved tekniske fejl og farlige situationer på Vildsund-
broen, når servicen som planlagt automatiseres?
Svar:
I tråd med den tidligere regerings beslutning og på baggrund af de
gode resultater med forsøgsordningen med fjernstyring af Kron-
prins Frederiks bro og Vejdirektoratets anbefaling udvider vi fjern-
styringen til bl.a. at omfatte Vilsundbroen.
Til brug for besvarelsen af det konkrete spørgsmål har Vejdirekto-
ratet oplyst:
”Indledningsvis
bemærkes, at for Vejdirektoratet er sikkerheden
for brugere og personalet i højsædet. Det betyder, at fjernstyringen
implementeres bro for bro, og kun når den første klapbro fungerer
med høj grad af sikkerhed, fortsættes med den næste. Det er pla-
nen at starte med Hadsundbroen og derefter med Vilsundbroen.
Den gennemførte forsøgsordning med fjernstyring viste, at sikker-
heden er på minimum samme niveau som ved lokal styring. Samti-
dig pegede evalueringen på, at det er sikkerhedsmæssigt og teknisk
forsvarligt at gå videre med implementering af fjernstyring af Vej-
direktoratets andre bevægelige broer.
Vejdirektoratet vil forbedre driftsstabiliteten ved bl.a. at ensarte
drifts- og vedligeholdelsesprocesser. I praksis vil dette blandt andet
udmønte sig i, at der fremover bliver
fokuseret på ”forebyggende”
vedligeholdelse for derved at kunne reducere ”afhjælpende” vedli-
geholdelse.