Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. september 2021
2021-1396
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU)
Anni
Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 733:
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at lastbiler kun må have
snerydningsudstyr monteret i perioden fra 1. oktober til 1. maj, når
de alligevel er tilpasset hensynet til bløde trafikanter både med og
uden udstyr monteret? Og vil ministeren herunder forholde sig til
udfordringen i, at der grundet svingende vejrforhold året rundt kan
være akut behov for snerydning uden for den givne periode, samt
at skæringsdatoen den 1. oktober ofte bidrager til kø og forsinkelse
ved samtidig klargøring af alle lastvogne i denne periode?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der administre-
rer reglerne på området. Færdselsstyrelsen har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Ifølge
færdselslovens § 67 skal et køretøj være indrettet, så det kan
benyttes uden fare og ulempe for andre. Bestemmelsens formål er
at sikre, at køretøjer ikke har en indretning, som skaber fare, når
det anvendes på vejen eller andre gener for de andre trafikanter.
I de seneste år er der sket en stor udvikling i at skabe bedre fod-
gængerbeskyttelse, så især de bløde trafikanter beskyttes mod fare
for alvorlig personskade eller død i forhold til anvendelse af tunge
køretøjer såsom lastbiler. Lastbilfabrikanterne forsyner i stigende
omfang deres køretøjer med en energiabsorberende forende, som
skal sikre at påvirkningen af en modpart nedsættes i tilfælde af kol-
lision.
Montering af konsol for snerydningsaggregat gør grundlæggende
en lastbils forende mindre eftergivelig og øger dermed risikoen for