Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2455448_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. oktober 2021
2021-317
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 728:
Kan ministeren bekræfte, at man i Tyskland har gode erfaringer
med at anvende den nye teknologi med asfalt som en del af under-
laget for sveller og skinner på jernbanen, herunder i form af redu-
cerede omkostninger til vedligeholdelse?
Svar:
Jeg har videresendt spørgsmålet til Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Det
er korrekt at der i Tyskland anvendes
en særlig svelle ”Rail
One ®” på enkelte strækninger, og at denne svelle er placeret oven
på asfalt.
Svellen er godkendt af de tyske jernbanemyndigheder (EBA) til
brug i Tyskland. Det bemærkes, at selvom systemet og svellen er
godkendt til anvendelse i Tyskland, vil systemet også skulle god-
kendes af de danske myndigheder (Trafikstyrelsen), inden det kan
anvendes i Danmark.
Banedanmark har deltaget i et forskningsprojekt finansieret af In-
novationsfonden sammen med blandt andre Teknologisk Institut
og DTU, der viste indikationer på en positiv effekt på vedligehol-
delsesbehovet. Da der kun er tale om et forskningsprojekt er det
Banedanmarks opfattelse, at det fortsat er for tidligt at konkludere
endeligt om den nye teknologi kan medføre økonomiske besparel-
ser. Der udestår således forsat reelle forsøg for at kvantificere
dette.
Generelt holder Banedanmark sig ajour med udviklingen af nye ba-
netekniske løsninger, der kan billiggøre vedligehold, og følger lige-
ledes udviklingen i omkringliggende lande for at få inspiration til
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 728: Spm. om ministeren kan bekræfte, at man i Tyskland har gode erfaringer med at anvende den nye teknologi med asfalt som en del af underlaget for sveller og skinner på jernbanen, herunder i form af reducerede omkostninger til vedligeholdelse, til transportministeren
2455448_0002.png
Side 2/2
effektiv drift og vedligehold af jernbanenettet. Eksempelvis har Ba-
nedanmark inden for de seneste år optimeret vedligeholdet af skin-
nerne gennem en forbedret skinnebearbejdningsstrategi, og man
har nedbragt sliddet fra toghjulene ved hjælp af data fra nye måle-
stationer langs banen. På overordnet plan har indførelsen af 3D-
scanning af jernbanen givet et redskab til optimering af en række
aktiviteter, herunder vedligehold, fornyelse og nyanlæg.
Banedanmark har ikke indsigt i den aktuelle omkostningsfordeling
i Tyskland og således ikke, om det har afstedkommet reducerede
omkostninger til vedligehold. Banedanmark vil kontakte de tyske
myndigheder og indhente information herom.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht