Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-877
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 724:
Vil ministeren med henvisning til Banedanmarks notat ”Oriente-
ring om revideret plan for udførelse af Næstved Station” af 26.
marts 2021 redegøre for, om den fornyede aftale med Atkins - om-
talt i notatet fra Banedanmark - indeholder en bod/bonus-model,
og hvilke opgaver Banedanmark i forbindelse med replanlægnin-
gen har overtaget fra Atkins? Og vil ministeren redegøre for, hvilke
konsekvenser replanlægningen og overtagelse af arbejdsopgaver
fra Atkins har fået for Banedanmarks øvrige anlægsportefølje med
særlig vægt på de opgaver, som udskydes, herunder vedligeholdel-
sesopgaver og anlæg af den nye bane over Vestfyn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, jeg henholder mig til:
”Banedanmark har indgået en ny aftale med Atkins vedrørende va-
lidering af Næstved Station, hvor der indgår en bod/bonusmodel,
og Atkins skal således betale bod til Banedanmark, hvis de ikke le-
verer til den aftale tidsfrist.
Banedanmark har desuden aftalt med Atkins, at Banedanmark fast
overtager en række opgaver fra Atkins i forbindelse med validering
af Banedanmarks projekter, så Banedanmark står for at estimere
opgavens varighed og ressourcebehov.
I forbindelse med replanlægningen af Næstved Station har det væ-
ret muligt for Banedanmark at isolere forsinkelsen til alene at få
konsekvenser for Slagelse Station, da validering af Slagelse Station
kræver samme kompetencer som validering af Næstved Station.