Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2484441_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-877
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 724:
Vil ministeren med henvisning til Banedanmarks notat ”Oriente-
ring om revideret plan for udførelse af Næstved Station” af 26.
marts 2021 redegøre for, om den fornyede aftale med Atkins - om-
talt i notatet fra Banedanmark - indeholder en bod/bonus-model,
og hvilke opgaver Banedanmark i forbindelse med replanlægnin-
gen har overtaget fra Atkins? Og vil ministeren redegøre for, hvilke
konsekvenser replanlægningen og overtagelse af arbejdsopgaver
fra Atkins har fået for Banedanmarks øvrige anlægsportefølje med
særlig vægt på de opgaver, som udskydes, herunder vedligeholdel-
sesopgaver og anlæg af den nye bane over Vestfyn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, jeg henholder mig til:
”Banedanmark har indgået en ny aftale med Atkins vedrørende va-
lidering af Næstved Station, hvor der indgår en bod/bonusmodel,
og Atkins skal således betale bod til Banedanmark, hvis de ikke le-
verer til den aftale tidsfrist.
Banedanmark har desuden aftalt med Atkins, at Banedanmark fast
overtager en række opgaver fra Atkins i forbindelse med validering
af Banedanmarks projekter, så Banedanmark står for at estimere
opgavens varighed og ressourcebehov.
I forbindelse med replanlægningen af Næstved Station har det væ-
ret muligt for Banedanmark at isolere forsinkelsen til alene at få
konsekvenser for Slagelse Station, da validering af Slagelse Station
kræver samme kompetencer som validering af Næstved Station.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om den fornyede aftale med Atkins - omtalt i notatet fra Banedanmark - indeholder en bod/bonus-model, samt hvilke opgaver Banedanmark i forbindelse med replanlægningen har overtaget fra Atkins, til transportministeren
2484441_0002.png
Side 2/2
Replanlægningen af Næstved Station får dermed ikke konsekven-
ser for den nye bane over Vestfyn eller for andre vedligeholdelses-
opgaver.
Det har været muligt at begrænse konsekvenserne, da Banedan-
mark over de seneste 9 måneder har indført en række tiltag, som
har skabt bedre kvalitet og mere effektivitet i valideringsprocessen
for alle Banedanmarks projekter. Blandt andet validering under su-
pervision og bedre planlægning og en mere strømlinet proces af
kommende valideringsopgaver
Med replanlægningen af Næstved Station er sluttidspunktet for va-
lidering af Slagelse Station rykket fra 12. november 2021 til den 12.
marts 2022, men forsinkelsen forventes at få meget begrænsede
konsekvenser for trafikafviklingen, da der bliver etableret en mid-
lertidig sikringsløsning. Banedanmark kan derfor planlægge køre-
planerne for 2022, så både passagerer og godstrafik ved Slagelse
Station bliver påvirket i meget begrænset omfang.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht