Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-877
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 723:
Vil ministeren med henvisning til Banedanmarks notat ”Oriente-
ring om revideret plan for udførelse af Næstved Station” af 26.
marts 2021 redegøre for, om det fortsat er forventningen, at det
nye signalsystem udrulles og ibrugtages på strækningen Køge-
Næstved i august 2021? Endvidere om den trafikale løsning, som er
nævnt i notatet fra Banedanmark, og som medfører en forlænget
rejsetid på 8-12 minutter i perioden 10. oktober til 15. november
2021, fortsat vil være gældende?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Det nye signalsystem blev som forventet ibrugtaget på stræknin-
gen Køge-Næstved i august 2021.
Den trafikale løsning for strækningen Næstved-Lundby, som er
nævnt i vedlagte notat ”Orientering om revideret plan for udførelse
af Næstved Station” af 26. marts 2021, er fortsat gældende for peri-
oden 10. oktober til 12. november 2021 med en forlænget rejsetid
på 9,5 minutter for strækningen Næstved-Lundby og 10 minutter
for strækningen Lundby-Næstved.
I perioden 13. november til 5. december 2021 er strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F og videre til Nykøbing F Vest helt spærret for
trafik af hensyn til ibrugtagning af det nye signalsystem på denne
strækning. Dette er således en planlagt spærring og har ikke noget
med forsinkelsen af valideringen af Næstved Station at gøre.
Efter ibrugtagningen af det nye signalsystem den 6. december 2021