Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2290715_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 26. n ov ember 2020
J. n r. 2020-8652
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 72:
Hvordan vil ministeren sikre klare retningslinjer for refusion af flyrejser booket
gennem en agent, hvor det i nogle tilfælde har vist sig, at agenten opkræver ge-
byr for videreformidlingen af refusion fra flyselskabet til forbrugeren, så det
sikres, at forbrugere i en sådan situation ikke rammes dobbelt?
Svar:
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at luftfartsselskaberne i for-
bindelse med aflysning af en flyafgang skal refundere den fulde købspris for fly-
billetten inden for syv dage, efter at passageren har anmodet om refusionen.
Såfremt luftfartsselskabet ikke refunderer flybilletten til passageren, har passa-
geren mulighed for at klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på www.bor-
ger.dk.
Flypassagerrettighedsforordningen regulerer dog alene forholdet mellem luft-
fartsselskaberne og flypassagererne. Billetudbydere er derimod på nuværende
tidspunkt ikke reguleret i forordningen, og jeg har derfor som transportmini-
ster ikke mulighed for at påkræve, at billetudbyderne refunderer flybilletter
uden omkostninger for passagererne.
Dette skaber selvsagt en uacceptabel situation for de passagerer, der oplever
kun at få refunderet flybilletterne delvist.
Jeg har derfor igangsat et arbejde med Erhvervsministeriet, der skal sikre, at
det bliver fuldstændigt klart for passagererne, hvad deres rettigheder er, uanset
hvordan de har købt deres billet.
Hvis passagererne oplever, at billetudbyderne tager et gebyr ved refusion af fly-
billetter, vil jeg anbefale passagererne at kontakte enten Forbruger Europa eller
Center for Klageløsning, der kan behandle en række klager over flysager, som
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kan behandle.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre klare retningslinjer for refusion af flyrejser booket gennem en agent, hvor det i nogle tilfælde har vist sig, at agenten opkræver gebyr for videreformidlingen af refusion fra flyselskabet til forbrugeren, så det sikres, at forbrugere i en sådan situation ikke rammes dobbelt, til transportministeren
2290715_0002.png
Si de 2/2
Forbrugerombudsmanden har oplyst mit ministerium om, at man er opmærk-
som på billetudbydere, som opkræver gebyr ved refusion, og at Forbrugerom-
budsmaden er i gang med at undersøge sagerne.
Indtil der skabes mere klarhed i relation til disse billetudbyderes forpligtelser,
kan man som passager, hvis man vil undgå de eventuelle risici, der kan være
ved at købe flybilletter via en billetudbyder, med fordel vælge at købe ens flybil-
letter direkte hos luftfartsselskaberne.
Jeg kan i den forbindelse forstå, at Forbruger Europa-netværket på tværs af
EU-landene nu har været ude og advare mod billetudbydere. Netværket har
varslet EU-landenes myndigheder samt Kommissionen om, at forbrugerne ved
brug af disse online billetudbydere er blevet mødt med skjulte gebyrer, mang-
lende refundering af flybilletter, urimelige ventetider og misvisende informa-
tion.
Der er således på europæisk niveau stor opmærksomhed rettet mod billetudby-
dere og disses praksis over for flypassagererne.
Jeg vil derfor også være meget opmærksom på denne problemstilling, når vi i
EU genoptager forhandlingerne om en revision af fly passagerrettighedsforord-
ningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht